استقرار نظام مدیریت دانش شرکت توزیع نیروی برق در آذربایجان‌غربی

۱۳۹۷/۰۹/۲۷ - ۱۵:۲۳:۲۶
کد خبر: ۷۸۹۴۴۴
استقرار نظام مدیریت دانش شرکت توزیع نیروی برق در آذربایجان‌غربی
مدیر عامل شرکت توزیع نیروی برق آذربایجان‌غربی از استقرار نظام مدیریت دانش شرکت توزیع نیروی برق استان خبرداد.

به گزارش برنا آذربایجان‌غربی، اکبر حسن‌بکلو مدیرعامل شرکت توزیع برق استان در تشریح این خبر گفت:

از مزایا و کاربردهای  مدیریت دانش در سازمان ها چیست؟

مدیریت دانش طی چند دهه اخیر توجه و اقبال بسیاری در عرصه کسب وکار و مدیریت سازمان ها یافته است. علت این اقبال و توجه آن است که بسیاری از مدیران سازمانهای مختلف مدیریت دانش را به عنوان فرآیندی قلمداد می کنند که سازمانها را قادر می سازد از دارایی های «دانش» برای ایجاد «ارزش» در سازمانها استفاده کنند.

در تعریفی جامع، دانش را شکلی از اطلاعات با ارزش ضمنی و آشکار معرفی می کنند که با تجربه، زمینه، تفسیر و تفکر ادغام شده و آماده بکارگیری برای تصمیمات و اقدامات پیش رو می باشد. می بایستی تصریح شود که دانش به راحتی قابل شناسایی و دستیابی نیست زیرا به قول اکثر محققان این حوزه، دانش در ذهن افراد به مانند یک کوه یخی شناور در دریا است که تنها 5 درصد آن آشکار و پیداست و 95 درصد آن در زیر آب پنهان است. با این وجود، تبیین مفهوم «دانش» به مراتب آسان تر از تبیین مفهوم مدیریت دانش است زیرا تعاریف بسیار متنوع و مختلفی از اصطلاح و مفهوم «مدیریت دانش» ارائه شده است.

پرکاربردترین مدل ارایه شده از مدیریت دانش چگونه و توسط چه کسی ارایه شد؟

تعاریف ارائه شده از مدیریت دانش همگی به طور ضمنی از اهمیت بالای آن در موفقیت سازمانها در شرایط رقابتی و به ویژه در عصر حاضر که به عصر انفجار اطلاعات معروف است، خبر می دهند. به زبان ساده، مدیریت دانش را به معنای "برانگیختن افراد به تسهیم دانش خود با دیگران" تعریف می کنند. بنا بر مطالعات صورت گرفته، تعاریف و مدلهای نظری متعددی برای نظام مدیریت دانش ارائه شده است که هر کدام مزایا و معایب خود را دارند. در این میان، سازمان بهره وری آسیایی که به اختصار ای پی او (APO) خوانده می شود، با هدف ارائه مدلی ساده با قابلیت اجرایی بالا برای استقرار نظام مدیریت دانش در هر کشوری، در سپتامبر 2007 با حضور نمایندگان کشورهای چین، هند، ژاپن، مالزی، فیلیپین، سنگاپور، تایلند و ویتنام اجماعی برگزار نمود و مدلی نظری و کاربردی با عنوان مدل APO ارائه نمود که مورد استقبال بسیاری از کشورهای آسیایی از جمله ایران قرار گرفت. این سازمان در تعریفی ساده و جامع مدیریت دانش را به این صورت تعریف نموده است: "مدیریت دانش عبارت است از اتخاذ رویکردی یکپارچه و نظام مند برای خلق، ثبت، به اشتراک گذاری و بکارگیری دانش در سازمان در راستای تقویت بهره وری، سودآوری و رشد سازمانی".

شرکت توزیع برق استان در زمینه مدیریت دانش در سالهای اخیر چه اقداماتی انجام داده است؟

شرکت توزیع نیروی برق آذربایجان غربی به عنوان سازمانی پویا و به روز، در سال 1393 در نتیجه ارزیابی تعالی سازمانی (EFQM)، پروژه استقرار مدیریت دانش را به عنوان یکی از پروژ های های بهبود خود تعریف نمود. بر این اساس، مطالعات اولیه در خصوص مدیریت دانش و مدل های نظری و عملیاتی مختلف برای استقرار آن در دفتر توسعه مدیریت شرکت انجام گرفت. در نتیجه پیگیری های به عمل آمده در سال 1394 ، کمیته مدیریت دانش در شرکت تشکیل و پروژه استقرار نظام مدیریت دانش در سند برنامه ریزی استراتژیک شرکت گنجانده شد. بازدید از سایر سازمان ها و شرکت ها جهت الگوبرداری و همچنین مذاکره و رایزنی با موسسه های مشاور در زمینه نرم افزار مدیریت دانش، از جمله اقدامات به عمل آمده در راستای استقرار این سیستم در شرکت توزیع برق در سال 1396 بود. این شرکت پس از بررسی های به عمل آمده با همکاری دفتر فناوری اطلاعات و ارتباطات شرکت به این نتیجه رسید که نسبت به مدلسازی و برنامه نویسی این سیستم و استقرار آن در محیط نرم افزاری بی پی ام اس (BPMS) اقدام نمایند. نتیجه تلاش همکاران شرکت در نیمه نخست سال جاری به بار نشست و نرم افزار مدیریت دانش، با قابلیت انجام ثبت و ذخیره سازی رفتارهای دانش شامل بیست و یک آیتم به صورت طبقه بندی شده و نیز با امکان ارزیابی توسط خبرگان دانشی آماده بهره برداری گردید. فهرست خبرگان و ارزیابان دانشی شرکت نیز با استعلام از معاونتهای تخصصی شرکت، در حوزه ها و شاخه های مختلف مرتبط استخراج و وارد نرم افزار شد.

راهبرد شرکت توزیع نیروی برق در این زمینه چیست؟

 شرکت توزیع نیروی برق آذربایجان غربی، در نظر دارد تا با استفاده از برنامه نرم افزاری تهیه شده و با کمک و مشارکت حداکثری کارکنان به اهداف عالیه نظام مدیریت دانش یعنی دستیابی به بهره وری، کیفیت، رشد و در نهایت تعالی سازمانی دست یابد.

 چشم انداز سازمان در زمینه استفاده ازمدیریت دانش چیست؟

نگاه شرکت توزیع به دانش به عنوان یکی از دارایی های ارزشمند فرد و سازمان می باشد، در نتیجه ضمن احترام به دانش ضمنی و آشکار کارکنان، بر آن است تا با توسعه و بهبود نرم افزار و همچنین به کمک مکانیزم های مدیریتی و انگیزشی مقتضی، زمینه مشارکت کلیه کارکنان در کلیه سطوح سازمانی را در نظام مدیریت دانش فراهم آورد.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز