معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استانداری لرستان:

ما باید به سمتی حرکت کنیم که پژوهش‌ها تجاری شود/ نتایج پژوهش‌ها به بطن جامعه آورده شود

۱۳۹۷/۰۹/۲۹ - ۰۷:۴۲:۳۴
کد خبر: ۷۸۹۹۷۴
ما باید به سمتی حرکت کنیم که پژوهش‌ها تجاری شود/ نتایج پژوهش‌ها به بطن جامعه آورده شود
حبیب الله خجسته پورگفت: نتایج پژوهش‌ها باید از قفسه کتاب‌خانه‌ها خارج شده و به بطن جامعه آورده شود.

به گزارش خبرگزاری برنااز لرستان؛خجسته پور در مراسم اختتامیه تجلیل از پژوهشگران و فناوران برگزیده دانشگاه‌ها و دستگاه‌های اجرایی استان ضمن تبریک هفته پژوهش، اظهار کرد: پژوهش هدف نبوده بلکه وسیله‌ای برای دستیابی به پاسخ پرسش‌هایی است که در ذهن افراد جامعه نقش می‌بندد.

او افزود: تا زمانی که مسئله نداشته باشیم و برای پیاده کردن پاسخ به حل مسئله تلاش نکنیم، نیاز به پژوهش احساس نخواهد شد.

خجسته پور با بیان این‌که در طول تاریخ همواره انسان‌ها به دنبال پاسخ و حل مسائل بودند، تصریح  کرد: در طول زمان با توجه به امکانات موجود شیوه‌های رسیدن به پاسخ پرسش‌ها متفاوت بوده است.

 او ادامه داد: امروزه با توجه به ابزاری که در اختیار افراد و اهالی علم و پژوهش قرار گرفته کار را ساده‌تر کرده است و این باعث شده که به لحاظ کمی تعداد پژوهش‌ها رو به ازدیاد برود.

خجسته پور خاطر نشان کرد: باید در کنار رشد کمی پژوهش‌ها و تنوعی که در سوال‌ها و مسائل وجود دارد، کیفیت پژوهش را امری ضروری دانست.

او با تاکید بر اینکه نتایج پژوهش‌ها باید از قفسه کتاب‌خانه‌ها خارج شده و به بطن جامعه آورده شود، بیان کرد: هدف پژوهش این است که به واقعیت نو دسترسی پیدا کنیم و آن را تفسیر و تحلیل کرده و بعد از بازنگری در یافته‌های قبلی بر اساس واقعیات نو تجدیدنظر کنیم؛ در نهایت در جامعه باید این پژوهش کاربردی و عملیاتی شود.

 خجسته پور یادآورشد: اگر این چهار اصل را رعایت کنیم، هیچ پژوهشی در کتابخانه‌ها خاک نخواهد خورد.

او با بیان اینکه در مسئله توسعه نیافتگی کشور، نگاه ما به دو موج کشاورزی و صنعتی بوده که در دنیا رخ داده است، گفت: در موج کشاورزی نتوانستیم از آب و خاک بهره لازم را ببریم چراکه از یافته‌های علمی استفاده نکرده و به جای کشاورزی مبتنی بر تولید و ثروت، کشاورزی معیشتی داشته‌ایم.

خجسته پور بیان کرد: در موج صنعتی نیز چون علم روز صنعت را نداشتیم و زیرساخت‌های صنعتی مناسب نبود دچار عقب افتادگی شدیم چراکه خاستگاه انقلاب کشاورزی و صنعتی نبودیم، بلکه این اروپا بود که خاستگاه این دو موج است و جایگاه ما در بین کشورهای دنیا آخر جدول شد.

او با اشاره به اینکه موج سوم انفجار اطلاعات است و دیگر نیاز به زیرساخت‌ها نیست از این رو برای آیندگان قابل قبول نخواهد بود که در سطح پایین دنیا باشیم،  عنوان  کرد: در رقابت موج سوم همه پژوهشگران دنیا در یک سطح دسترسی به اطلاعات و دانش نو قرار دارند، اما تشخیص اینکه کدام مسئله برای ما اهمیت بیشتری دارد ضروری است.

به گفته خجسته پور  ما باید مسئله را شناسایی کنیم و مواردی که آینده ما به آن بستگی دارد انتخاب کرده که این آینده پژوهی است و باید سعی کنیم با این شناخت مسائل و پژوهش‌های لازم و ضروری از دیگر مناطق سبقت بگیریم.

او با تاکید بر اینکه مدیر باید مسئله ایجاد کند، افزود: مدیر باید در مسیر پیدا کردن پاسخ مسئله دست به سوی پژوهشگر دراز کند و اگر این مسیر را طی کنیم پژوهش‌های کاربردی و عملیاتی می‌شوند.

خجسته پور گفت: البته در بحث سلول‌های بنیادی، اکتشافات هسته‌ای و در حوزه‌های مختلف نظامی پیشرفت‌های خوبی داشته‌ایم چراکه احساس نیاز به آن کردیم اما در دیگر حوزه‌ها باید تلاش کنیم.

او وظیفه جامعه و تمام کسانی که در حوزه علم و پژوهش فعالیت دارند را تلاش برای توسعه پایدار و همه جانبه دانست  و گفت: امیدواریم که ارتباط بین دانشگاه‌ها، پژوهشگران، محققان و فناوران را به عنوان یک اصل مورد توجه قرار دهند و عملیاتی شوند.

خجسته پور بیان کرد: ما باید به سمتی حرکت کنیم که پژوهش‌ها تجاری شود اگر احساس نیاز صورت گیرد در قبال این نیاز هزینه و سرمایه‌گذاری خواهد شد که در نهایت به تجاری سازی تبدیل می‌شود.

او یادآورشد: در قبال تلاش‌های ذهنی مبتنی بر علم و پژوهش باید بیشتر هزینه کرد تا سبب توسعه پایدار همه‌جانبه در استان و کشور شود.

خجسته پور تایکد کرد: برپایی این‌گونه نمایشگاه‌ها تلنگری به ذهن ما است تا متوجه شویم که در مسیر توسعه کشور کجا قرار داریم.

 

وی گفت: هیچ بهانه‌‌ای برای عقب افتادگی در موج سوم وجود ندارد چراکه دسترسی به دانش‌های نو در همه دنیا در یک سطح قرار دارند اما چگونگی طراحی و مسیر حرکت آن بستگی به خلاقیت ذهن پژوهشگران، فناوران و محققان دارد.

 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز