مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان کرمانشاه :

عنصر اصلی ادبیات تعلیمی ایران در عرفان و تصوف است

۱۳۹۷/۰۹/۳۰ - ۱۳:۰۸:۳۵
کد خبر: ۷۹۰۴۱۰
امسال هم این همایش به بررسی سیمای امام رضا(ع) در آیینه ادبیات تعلیمی پرداخت که این نوع ادبیات یکی انواع غنی در تاریخ ادبیات ایران است.

به گزارش خبرگزاری برنا: آیین پایانی همایش ملی علمی و پژوهشی سیمای «امام رضا(ع) در آیینه ادبیات تعلیمی با حضور آیت‌الله مصطفی‌علماف نماینده ولی فقیه و امام جمعه کرمانشاه، پروفسور میرجلاالدین کزازی، حجت‌الاسلام رحیم جعفری مدیرکل فرهنگ و ارشاد، حسن موحد نماینده آستان قدس رضوی در کرمانشاه و تجلیل از مقالات برگزیده در کرمانشاه به کار خود پایان داد.‌‌

DSC (5)

حجت الاسلام رحیم جعفری مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان کرمانشاه این همایش گفت: همایش ملی علمی و پژوهشی سیمای «امام رضا(ع) در آیینه ادبیات تعلیمی از سلسله برنامه‌های جشنواره بین‌المللی امام رضا(ع) است.

او افزود: هرساله این همایش  در استان کرمانشاه در حوزه ادبیات برگزار می‌شود، اما در سال‌های مختلف عناوین ادبی آن تفاوت داشته است.

مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان کرمانشاه گفت: امسال هم این همایش به بررسی سیمای امام رضا(ع) در آیینه ادبیات تعلیمی پرداخت که این نوع ادبیات یکی انواع غنی در تاریخ ادبیات ایران است.

جعفری ادامه داد:  80 مقاله علمی و پژوهشی از سراسر کشور به دبیرخانه ارسال شد و از این تعداد هشت مقاله به نیت امام هشتم برگزیده شد.

DSC (3)

او افزود: هر سال در استان کرمانشاه در حوزه علمی پژوهشی سیمای امام رضا(ع) با موضوع‌های مختلف همایشی با حضور دانشگاه‌های سراسر کشور برگزار می‌شود.

مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان کرمانشاه در ادامه موضوع ادبیات تعلیمی را به دو بخش خاص و عمومی تقسیم کرد که ویژگی اصلی آن تعلیم و آموزش است.

جعفری ادامه داد: عنصر اصلی ادبیات تعلیمی ایران  در عرفان و تصوف است و عرفان و تصوف خود به خود حاوی ارزش‌ها و مفاهیمی تعلیمی است که در ادبیات ایران پر از مطالب عرفانی و تصوف است.

او به راه‌اندازی نمایندگی آستان قدس رضوی در استان کرمانشاه اشاره کرد و افزود: نمایندگی آستان قدس امام رضا(ع) در همه استان‌های کشور ایجاد شده است.

مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان کرمانشاه گفت: در این همایش همچنین چند مقاله علمی در باب ادبیات تعلمی در تاریخ ادبیات ارائه شد و پرفسور میرجلال‌الدین کزازی همبه ارائه مقاله پرداخت.

جعفری ادامه داد: ادبیات تعلیمی به دو بخش عام و خاص تقسیم بندی می‌شود و به طور معمول در بخش خاص این نوع ادبیات، محتوا به سمت یک حوزه علمی خاص سوق دارد، اما در بخش عمومی آن، محتوا عمدتاً آموزشی بوده و جنبه عامیانه‌تر دارد و در مجموع بنای آن بر اساس تعلیم و تربیت است.

او مهم‌ترین عنصر ادبیات تعلیمی را عرفان و تصوف عنوان کرد و افزود: برخی عنوان می کنند میان ادبیات تعلیمی و شعر ناب و هنری تفاوت وجود دارد و ادبیات تعلیمی تنها به جنبه های آموزشی پرداخته و خیلی هنری نیست و در مقابل اشعار هنری زیاد در بحث تعلیم و آموزش ورود نداشته اند که این حرف با توجه به مستندات بسیار در ادبیات تعلیمی ایران زمین حرف درستی نیست.

در پایان این مراسم مقالات برگزیده تجلیل و از کتاب مقالات چاپ شده این همایش نیز رونمایی شد.

 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
تبلیغات متنی
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز