برنا گزارش می دهد:

الشتر،شهرستانی که مرکزخون گیری ندارد

۱۳۹۷/۱۰/۰۱ - ۰۷:۲۰:۱۲
کد خبر: ۷۹۰۵۱۵
الشتر،شهرستانی که مرکزخون گیری ندارد
الشتر،شهرستانی با ۸۰هزارنفرجمعیت مرکزخون گیری ندارد.

خبرگزاری برناازلرستان - گروه اجتماعی : بدون شک بهداشت و سلامت، بزرگ ترین اولویت در زندگی هر فرد است.

ابلاغ سیاست‌های کلی بهداشت و سلامت از طرف مقام معظم رهبری الگویی را پیش روی مسئولان حوزه بهداشت و سلامت قرار داده که این الگو می‌تواند منجر به اجرای اقدام‌های مهمی در بهداشت و سلامت افراد جامعه شود.

برای رسیدن به این تحول بزرگ، مسئولان بهداشت و درمان باید به صورت هماهنگ و با تمرکز گام بردارند.

در این میان در حوزه بهداشت و سلامت اهدای خون اهدای زندگی است و افراد زیادی در نقاط مختلف نیازمند و منتظر انجام این کار سخاوتمندانه از سوی همنوعان خود هستند.

مردم شهر الشتر نیز با در نظر گرفتن فوایدی که اهدای خون در سلامت انسان دارد در کنار فواید معنوی این کار سخاوتمندانه از علاقه‌مندان اهدای خون هستند.

اما متاسفانه شهروندان الشتری که مشتاق این امر خداپسندانه هستند،سالهاست با تعطیلی تنها مرکز خونگیری و درهای بسته این مرکز روبه‌رو هستند.

مرکز خونگیری ثابت شهرستان الشتر در دهه فجر سال 91 پس از چند سال چشم انتظاری مردم با صرف چند میلیون تومان اعتبار افتتاح شد تا دیگرمردم این شهربرای اهدای خون مجبور نشوند به دیگر شهرهای استان مراجعه کنند،اما یک باره شیرینی افتتاح این مرکز خونگیری به کام مردم الشتر تلخ شد و همزمان با هفته سلامت در سال 92 این مرکزخونگیری به دلایل نامشخصی تعطیل شد تا تجمع مراجعه کنندگان به این مرکز، گواه نارضایتی مردم از تعطیلی آن باشد.

*تعطیلی تنها مرکز خونگیری

یکی از جوانان الشتری به خبرنگار برنا می‌گوید: از تعطیلی و پلمپ این مرکز بسیار تعجب می‌کنم چرا که این حق شهرستان است که یک مرکز خونگیری داشته باشد.

«صادق حسنوند» می‌افزاید: پس از تعطیلی این مرکز بارها برای اهدای خون مراجعه کردم،فکر می‌کردم دوباره فعال شده باشد، اما هر بار با قفل‌های زده شده روی درِ این مرکز روبه‌رو شدم.

این شهروند می‌گوید: امیدوارم مسئولان شبکه بهداشت الشتر هرچه زودتر این مرکز را دوباره فعال کنند

*مسئولان نظارت داشته باشند

یکی از بانوان الشتری هم در این مورد به خبرنگار  برنا می‌گوید: من از مراجعه کنندگان مستمر این مرکز بودم که تقریبا هر ماه برای اهدای خون مراجعه می‌کردم.

«فاطمه فلاح» ادامه می‌دهد: این مرکز بیشتر ازپنج سال است که تعطیل شده، اما متاسفانه همچنان از سوی مسئولان اقدامی انجام نشده است.

او می‌گوید: مسئولان شبکه بهداشت و درمان الشترباید بر این مرکز نظارتی  داشته  و مشکلات مربوط به آن را رفع کنند.

این بانوی الشتری به کاستی‌های موجود در بخش بهداشت و درمان این شهرستان اشاره می‌کند و می‌گوید: نباید مردم الشتر از وجود یک مرکز خونگیری بی‌نصیب بمانند ودرخورشان این مردم نیست که ازداشتن این نعمت بهداشتی بی بهره باشند.

*مراجعه به دیگر شهرها

یکی دیگر از شهروندان الشتری به خبرنگاربرنا می‌گوید: من چون بدنم به اهدای خون عادت کرده، با توجه به تعطیلی تنها مرکز خونگیری الشتر مجبورم برای اهدای خون به شهرستان خرم آباد که 45 کیلومتر از الشتر فاصله دارد، مراجعه کنم.

«اسفندیار ندری» اظهار می‌کند: چرا باید مرکز خون گیری الشتر با این همه وسایلی که با هزینه‌های زیاد و گزاف بیت المال خریداری شده بود، به حال خود رها شود و مسئولان شبکه بهداشت و درمان الشتر هم هیچ اقدامی برای فعالیت مجدد این مرکز خونگیری انجام ندهند؟

وی ادامه می‌دهد: کاش مسئولان پاسخگوی مشکل پیش آمده باشند و دغدغه و نگرانی مردم این شهر را در اولویت برنامه‌های خود قرار دهندچرا که این حق ما است که از یک مرکز خونگیری بهره مند باشیم.

*لزوم توجه مسئولان

«علی مرادی» دیگر شهروند الشتری به خبرنگار برنا می‌گوید: شهرستان الشتر با جمعیتی حدود ۸۰ هزار نفر جمعیت چرا باید از داشتن چنین مرکزی بی نصیب بماند.

او ادامه می‌دهد: از مسئولان به خصوص شخص استاندار، رئیس دانشگاه علوم پزشکی لرستان و مدیریت انتقال خون استان انتظار می‌رود، فعالیت مجدد این مرکز خونگیری شهر الشتر را در دستور کار خود قرار دهند.

*علت تعطیلی مرکز

متاسفانه با توجه به نیاز مبرم مردم الشتر به مرکز خونگیری، این مرکز سالهای سال است تعطیل شده است و ما امیدواریم با حمایت‌های رئیس دانشگاه علوم پزشکی و دیگر مسئولان استان بتوانیم در آینده‌ای نزدیک شاهد بازگشایی مجدد آن باشیم.

این موضوع درحالی است که دلیل اصلی تعطیلی این مرکز بنا بر گزارش‌های مدیریت قبلی، نبود پزشک متخصص است و شهروندان الشتری خواستار رسیدگی هرچه سریع تر مسئولان مربوط به این مشکل می باشند.

۸۰هزار نفرجمعیت مردم شهرستان سلسله چشم انتظار تصمیم اساسی ریاست انتقال خون لرستان می باشند وامیدواریم مسولان پاسخگوی وضعیت مرکزخون گیری شهرستان سلسله باشند وقدمی درراستای افتتاح وراه اندازی مجدد این طرح درشهرستان بردارد.

گزارش :سجادجوانمرد

 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز