رئیس فرهنگ و ارشاد اسلامی کوهدشت ،مطرح کرد :

احیای نقالی در کوهدشت / لزوم معرفی پیشکسوتان موسیقی بومی لرستان به نسل جوان

۱۳۹۷/۱۰/۰۳ - ۰۷:۵۰:۰۸
کد خبر: ۷۹۱۵۰۲
احیای نقالی در کوهدشت / لزوم معرفی پیشکسوتان موسیقی بومی لرستان به نسل جوان
"عزت جعفری" برلزوم معرفی پیشکسوتان این عرصه به نسل جوان تاکید کرد.

به گزارش خبرگزاری برنااز لرستان ؛عزت جعفری با بیان اینکه هنر نقالی و شاهنامه‌خوانی در این شهرستان به‌ فراموشی سپرده شده‌است، اظهار کرد: هنر نقالی و شاهنامه‌خوانی در این شهرستان احیا می‌شود.

او افزود: اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی کوهدشت بنا دارد درصورت استقبال مردم دوره‌های آموزشی را برای احیای شاهنامه‌خوانی در این شهرستان با دعوت از پیشکسوتان این عرضه برگزار کند.

جعفری  با تأکید بر اینکه موسیقی بومی لرستان قدمتی به درازنای تاریخ دارد و همزاد انسان از تولد تا مرگ است، بیان کرد: نوازندگان محلی، سازها و ادبیات غنی از ویژگی‌های برجسته موسیقی بومی لرستان است و این نوع موسیقی در مقام‌های شادی، سوگواری، مذهبی، حماسی، دلتنگی و عاشقانه دارای جایگاه ویژه‌ای در کشور است.

جعفری  با بیان اینکه هنرمندان و پیشکسوتان آئین‌های کهن لرستان را باید به جامعه معرفی کنیم، تصریح  کرد: گروه سرنانوازی متشکل از براتعلی محمدی، کسعلی شریفی و غلامرضا روشنی در آئین شب چله کوهدشت به اجرای موسیقی بومی پرداختند و در آینده نیز از هنر این افراد برای آموزش سرنانوازی در این شهرستان استفاده می‌کنیم.

او با اشاره به تشکیل انجمن آئین‌های بومی و سنتی شهرستان کوهدشت در اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی این شهرستان خاطر نشان  کرد: آئین شب چله کوهدشت برای پاسداشت رسوم کهن ایران و آشناکردن نسل جوان با فرهنگ و ادبیات لرستان مانند فال چهل‌سرو، پارچا و شاهنامه‌خوانی با همکاری اداره میراث فرهنگی و صنایع دستی، اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی، انجمن گردشگران ریویار هومیان و انجمن آئین‌های بومی و سنتی کوهدشت برگزار شد.

 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز