صالحی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی:

شبکه‌های نوین اطلاع‌رسانی نقش موثری در فرهنگ دارند

۱۳۹۷/۱۰/۰۳ - ۱۵:۴۲:۱۶
کد خبر: ۷۹۱۸۶۷
شبکه‌های نوین اطلاع‌رسانی نقش موثری در فرهنگ دارند
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با بیان اینکه یکی از عوامل تاثیرگذار در فرهنگ وجود ارتباطات جدید و شبکه‌های اطلاع‌رسانی نوین است، گفت: امروز دشمنان با ابزار‌های مختلف رسانه‌ای درصدد تضعیف انقلاب اسلامی هستند، اما شواهد نشان می‌دهد مردم کشور به انقلاب اسلامی و ایرانی بودن خود افتخار می‌کنند.

به گزارش برنا آذربایجان‌غربی و به نقل از روابط عمومی و اطلاع‌رسانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، سید عباس صالحی در جلسه شورای فرهنگ عمومی استان آذربایجان غربی با اشاره به ظرفیت‌های فرهنگی و تاریخی این استان گفت: وجود شخصیت‌های برجسته علمی و فرهنگی و وجود بیش از ۳ هزار مسجد و کلیسا در آذربایجان غربی نشان از ظرفیت‌های عظیم این استان در موضوعات مختلف دارد.

وی ادامه داد: فرهنگ در جامعه اسلامی نقش مهمی دارد، اتفاقات پایدار همیشه در مسیر فرهنگ رخ داده است. به همین منظور اگر در حوزه فرهنگ به خوبی عمل کنیم نوعی خود مراقبتی را در حوزه‌های مختلف که به مراتب هزینه‌های کمتری دارد و در عین حال موثرتر هم هست انجام داده‌ایم.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در مورد سهم فرهنگ در بودجه عمومی تاکید کرد: کل بودجه فرهنگی کشور که در بودجه عمومی در نظر گرفته شده ۹ هزار و ۱۰۰ میلیارد تومان است و این شامل تمام دستگاه‌های مختلف فرهنگی می‌شود.

صالحی با بیان اینکه ۴۵۰ نهاد فرهنگی در کشور در حال فعالیت هستند، خاطرنشان کرد: وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی تنها ۱۵درصد از بودجه فرهنگی کشور را استفاده می‌کند که رقم بسیار ناچیزی است.

وی ادامه داد: فرصت‌های ملی، منطقه‌ای و استانی در حوزه‌های مختلف گردشگری و فرهنگی را باید احصا کنیم. از جمله آن می‌توان به گردشگری مذهبی، ادبی، فرهنگی و تاریخی اشاره کرد.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با بیان اینکه در سال گذشته یک هزار و ٨١٩ فیلم کوتاه از کشورمان حضور بین المللی داشته است، بیان کرد: ظرفیت‌های رسانه‌ای، از طریق تورهای عکاسان، فیلم‌های کوتاه و مستند ظرفیت قابل توجهی در این حوزه‌ها به وجود آورده است.

در ادامه این جلسه حجت‌الاسلام والمسلمین قریشی نماینده ولی فقیه در استان آذربایجان غربی نیز به اهمیت توجه جدی دولت در رعایت عدالت در مسائل تخصیص بودجه‌ای به استان‌های محروم و مرزنشین تاکید کرد.

همچنین شهریاری استاندار آذربایجان غربی نیز در این جلسه زیربنای توسعه کشور را در تقویت فرهنگ دانست و گفت: وجود مدیریت واحد در موضوعات مختلف فرهنگی بسیار مهم است و باید دستگاه‌های مختلف فرهنگی به آن توجه داشته باشد.

وی با بیان این که کم بود فضا‌های فرهنگی در استان با همکاری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی جبران می‌شود، تصریح کرد: آذربایجان غربی از لحاظ نبود آسیب‌های اجتماعی وضعیت خوبی دارد. اما در این میان از نقش رسانه‌ها بر توسعه همه جانبه استان در حوزه‌های مختلف نباید غافل شد.

در ادامه این جلسه حجت‌الاسلام خدایاری مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان آذربایجان غربی نیز با ارائه گزارشی از روند برگزاری جلسات شورای فرهنگ عمومی استان گفت: از زمان تشکیل شورای فرهنگ عمومی دراستان آذربایجان غربی تا کنون ۴۶۰۰ مصوبه فرهنگی در استان به تصویب رسیده است.

گفتنی است در این جلسه تفاهم‌نامه‌ای با حضور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، نماینده ولی‌فقیه در آذربایجان غربی و نیز استاندار امضا شد.

در این تفاهم‌نامه مبلغ یک هزار و ٤٠٠ میلیارد ریال برای توسعه فضاهای فرهنگی، احداث یادمان شهدای سردشت، توسعه کتابخانه‌ها، فرهنگ‌سراها، موزه‌ها و حمایت از هنرمندان در نظر گرفته شده است. تعهدات این تفاهم‌نامه در مدت ۳ سال تا پایان سال ۹۹ اجرا می‌شود.

نظر شما