معاون توسعه آبزی پروری سازمان شیلات ایران؛

ایران رتبه نخست تولید قزل آلای جهان را بدست آورد

۱۳۹۷/۱۰/۰۵ - ۱۳:۰۴:۲۸
کد خبر: ۷۹۲۶۴۵
ایران رتبه نخست تولید قزل آلای جهان را بدست آورد
معاون توسعه آبزی پروری سازمان شیلات ایران گفت: جمهوری اسلامی ایران رتبه نخست تولید ماهی قزل آلای جهان را کسب کرد.

به گزارش برنا از اراک ،  «حسین عبدالحی» در نشست کارگروه تخصصی توسعه پرورش ماهیان خاویاری استان های غیر ساحلی سازمان شیلات ایران در اراک، افزود: با توجه به بیماری هایی که در زمینه تولید ماهی قزل آلا در کشور شیلی به وجود آمده، جمهوری اسلامی ایران با تولید 16 درصد تولید این ماهی ها در سطح جهان بر اساس آمار سال 2016 فائو رتبه نخست را در این حوزه به دست آورده است.

وی ادامه داد: یک میلیون و 200 هزار تن محصولات آبزی سال گذشته در کشور تولید شد که 60 درصد آن را محصولات گرمابی، 30 درصد ماهیان سردآبی و بقیه سایر آبزیان و میگو است.

معاون توسعه آبزی پروری سازمان شیلات ایران گفت: 200 میلیون قطعه ماهیان زینتی سالانه در کشور تولید می شود که استان های مرکزی و اصفهان رتبه نخست را در زمینه پرورش و تولید این ماهیان دارند.

عبدالحی افزود: 90 درصد تولیدات ماهیان گرمابی کشور در استان های خوزستان، گیلان، مازندران و گلستان تولید می شود و 18 استان کشور نیز در زمینه تولید ماهیان خاویاری در کشور حضور فعال دارند.

وی افزایش تولید میگو به بیش از 40 هزار تن در کشور را از برنامه های سازمان شیلات ایران در سال جاری دانست و گفت: تولید این محصول در چهار استان جنوبی و استان گلستان روند افزایش داشته و پیش بینی می شود با آماده سازی زیر ساخت های نرم افزاری از جمله ایجاد بازار و صادرات زمینه افزایش تولید این محصولات در کشور فراهم شود.

معاون توسعه آبزی پروری سازمان شیلات ایران یادآور شد: جمهوری اسلامی ایران در زمینه تولید میگو رتبه دهم و در زمینه تولید ماهیان گرمابی رتبه پنجم تا ششم جهان را به خود اختصاص داده است و افزایش جایگاه کشور با تغییر گونه تولید در زمینه تولید محصولات گرمابی در دستور کار این سازمان قرار دارد.

عبدالحی گفت: افزایش تولید 324 هزار تن محصولات آبزی در برنامه ششم توسعه کشور پیش بینی شده است که 84 درصد آن در هفت استان ساحلی و افزایش تولید بین یکهزار تا هشت هزار تن در هشت استان غیر ساخلی انجام می شود. 

وی ادامه داد: با توجه به کاهش منابع آبی کشور بر اثر خشکسالی، افزایش کارایی از منابع آبی در دستور کار سازمان شیلات ایران قرار دارد.

معاون توسعه آبزی پروری سازمان شیلات ایران اکسیژن دهی در استخرهای تولیدی صنعت آبزی پروری کشور را از دیگر برنامه های سازمان شیلات کشور دانست و افزود: جایگزینی اکسیژن به استخرهای تولید به جای هوادهی به آن ها، افزایش تولید و کاهش هزینه ها در این حوزه به همراه دارد.

عبدالحی خاطرنشان کرد: 2 هزار و 500 تن ماهی خاویاری در کشور تولید می شود که گردش مالی این محصولات تنها در زمینه گوشت حدود 12 میلیارد و 500 میلیون ریال است که ایجاد تشکل های کوچک نقش مهمی در افزایش گردش مالی و درآمدزایی در این حوزه به همراه دارد.

وی ادامه داد: تامین بچه ماهی خاویاری از جمله بزرگترین مشکلات پیش روی این صنعت بوده و با تامین بچه ماهی های مورد نیاز تولیدکنندگان می توان جهش بزرگی در زمینه تولید این ماهی ها در کشور فراهم کرد.

 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز