رئیس جهاد کشاورزی استان مرکزی؛

بحران کمبود آب قابل حل است

۱۳۹۷/۱۰/۱۱ - ۱۱:۱۹:۵۶
کد خبر: ۷۹۴۸۳۳
بحران کمبود آب قابل حل است
رئیس جهاد کشاورزی استان مرکزی گفت: بحران کمبود آب با همه عمقی که دارد، با تصمیمی ساده قابل حل است.

به گزارش برنا از اراک ،  مجید آنجفی در دومین نشست زیست بوم مرکزی با محوریت بحران آب که در فرهنگسرای شهر اراک و همزمان با اکران مستند تالان  برگزار شد، با بیان اینکه شروع فرایند کم آبی و بحران آب از دید مهندسان قابل پیش بینی است، اظهار کرد: اگر هم اکنون خود را در یک بحران می بینیم، نتیجه نگاه مهندسین نیست و قانونی که سال 89 در مجلس شورای اسلامی در مورد مجوز دادن به چاه ها تصویب شد، فرایندی کارشناسی ندارد.

آنجفی در ادامه مستند اکران شده را تلنگری برای همگی برشمرد و گفت: به عقیده من این بحران با همه عمقی که دارد، با راه حلی ساده قابل حل است و نیاز به تصمیماتی در این زمینه هست که این امر هنوز محقق نشده است.

وی اضافه کرد: وزارت جهاد کشاورزی سیاست های وسیع و گسترده ای برای مدیریت آب در دستور کار خود قرار داده و دستاوردهای خوبی هم داشته است. بحث های ما با وزارت نیرو همیشه بحث های چالشی بوده است، اما با اتفاق نظری که در استان وجود دارد همگی هم قسم شده ایم تا هرکس به وظیفه و فراخور مسئولیت های خود به مدیریت این بحران بپردازد.

رئیس جهاد کشاورزی استان مرکزی بر حفظ چارچوب هایی که برای تولید و امنیت غذایی تعیین شده است اصرار ورزید و گفت: باید تولیدات خود را مخصوصا در بحث غلات به سمت اراضی دیم ببریم و کارشناسان برای این هدف گزاری برنامه هایی دارند.

وی از وجود پتانسیل لازم در کشور برای تولید در اراضی دیم به اندازه برابر با اراضی آبی خبر داد و افزود: این بحث در حال پیگیری است و در سطح کلان وزارت جهاد کشاورزی بسیار به این موضوعات اشاره می شود و تصمیماتی در این زمینه نیز گرفته شده است.

آنجفی اضافه کرد: روی آوردن به کشت دیم در بسیاری از محصولاتی که اسم استراتژیک بر آنها می گذاریم و رویکرد خوداتکایی به جای واژه خودکفایی که در بعضی از بخش ها هرینه های زیادی به همراه دارد، در حال پیگیری است و طبق پیگیری های انجام شده در سال جاری، استان مرکزی پایلوت اجرای طرح های سازمان جهانی کشت مناطق خشک قرار گرفته است.

وی با بیان اینکه تنوع کشت در حال انتقال به اراضی دیم است، تصریح کرد: با آوردن تناوب کشت به سمت تناوب غلات، علوفه و حبوبات در اراضی دیم، سعی داشتیم تا فشار را از روی اراضی آبی برداریم، بخشی از کشت های آبی در استان به اضطرار انجام می شود، اما بخشی از آن نیز به دلیل سیاست های اعمال شده است.

رئیس جهاد کشاورزی با اشاره به اینکه در سال جاری کشت گندم از 70 هزار هکتار کشت آبی به 40 هزار هکتار در استان رسیده است، بیان کرد: با شیوه های نوین و معرفی ارقام جدید توانسته ایم روند رو به رشدی داشته باشیم و به افزایش عملکرد برسیم، یعنی با کاهش سطح به افزایش تولید رسیده ایم.

وی اضافه کرد: هم اکنون در حال حرکت به سمت کشت هایی هستیم که دارای مزیت هستند و کارهای آموزشی و مسائل ترویجی نیز به این سمت سوق داده شده اند.

آنجفی با اشاره به قسمت هایی از مستند اکران شده گفت: لزوما کشور ما چهره ای از کشاورزی که در این مستند نشان داده شد را ندارد و کشاورزانی وجود دارند که با کمترین امکانات و کمترین میزان آب، بیشترین تولید اقتصادی را دارند و نسبت به مصرف آب بسیار حساس هستند، این نگرش که ما در بخش کشاورزی به محرومیت دچار هستیم باید اصلاح شود.

وی با اشاره به روش های به کار برده شده که در جاهایی منجر به توسعه کشت شده است، اظهار کرد: بخش کشاورزی همیشه به این متهم است که بالای 90 درصد از مصرف آب را به اصطلاح هدر می دهد، اما من به نمایندگی از کشاورزان ادعا می کنم که همین مقدار تولیدات را با کیفیت بالاتر و حتی کمیت بیشتر می توان با 40 درصد از آب در دسترس بخش کشاورزی فراهم کرد، اگر آن 50 درصد مازاد به آبخوان تعلق گیرد نتایج به شدت مثبتی خواهد داشت و ما در بخش کشاورزی تعهد می دهیم با 40 درصد باقی مانده بیش از 95 درصد از نیاز امنیت غذایی کشور را تأمین کنیم.

وی با اشاره به تخصیص 10 هزار میلیارد تومان در قانون بودجه توسط وزارت جهاد کشاورزی برای درمان مشکل آب از طریق توسعه سیستم های نوین آبیاری، افزود: با نصب کنتورهای هوشمند می توان تنها با 10 درصد از کل این اعتبار در نظر گرفته شده، به جای درمان به پیشگیری پرداخت.

آنجفی در پایان درخصو ارائه تسهیلات به کشاورزان جهت نصب کنتورهای هوشمند گفت: زمانی که می توانستیم با هزینه های بسیار کمتر این کار را انجام دهیم اقدامی صورت نگرفت و اکنون درصدد هستیم تا آن را به کشاورزان تحمیل کنیم. 

 

 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز