مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری کهگیلویه و بویراحمد :

۸۵ هزار هکتار جنگل بلوط در خطر نابودی است

۱۳۹۷/۱۰/۱۲ - ۱۳:۴۹:۳۲
کد خبر: ۷۹۵۲۱۸
۸۵ هزار هکتار جنگل بلوط در خطر نابودی است
مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری کهگیلویه و بویراحمد گفت: بر اساس آماربرداری های جدید 85 هزار هکتار از جنگل های بلوط این استان دچار بیماری خشکیدگی و سوسک چوبخوار شده و در آستانه نابودی قرار دارند.

به گزارش خبرگزاری برنا؛ غلام حسین حکمتیان گفت: این بیماری به طور گسترده و پراکنده در بسیاری از مناطق جنگلی این استان شیوع پیدا کرده است.

وی یادآور شد که بیشترین آمار مربوط به بیماری خشکیدگی درختان بلوط، مربوط به شهرستان های بویراحمد و دنا، باشت و بخش سرفاریاب در شهرستان چرام است.

حکمتیان بهترین راه مقابله برای مبارزه با این بیماری را بهره وری همراه با احیا دانست و گفت: هم اینک کاشت نهال، کپه کاری با گونه آنغوزه و کاشت بذر بادام تلخ (اسکوپاریا) و همچنین عملیات آبخیزداری به میزان حدود 42 هزار متر مکعب از جمله اقدام های مهم در دست اجراست.

وی با بیان اینکه تاکنون مطالعات آبخیزداری در حدود 630 هزار هکتار از عرصه های طبیعی کهگیلویه و بویراحمد انجام شده است گفت: با اجرای طرح های آبخیزداری در این مناطق علاوه بر کنترل سیلاب ها و جلوگیری از فرسایش، افزون بر 500 میلیون متر مکعب رواناب در سطح این استان ذخیره خواهد شد.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری کهگیلویه و بویراحمد همچنین بر ضرورت استفاده منطقی و قانونمند مردم از طبیعت تاکید کرد و افزود: بدون همراهی، مشارکت و همکاری مردم حراست و صیانت از منابع ملی و طبیعی نیز ناممکن است، اما بهره وری از طبیعت باید همراه با فعالیت های احیایی باشد.

بر اساس برآوردهای انجام شده از سوی مسئولان کهگیلویه و بویراحمد به ازای هر هکتار احیای جنگل و مقابله با این خطر رقمی افزون بر 20 میلیارد ریال نیاز است.

وی همچنین از خطر بیابان شدن بیش از 40 هزار هکتار از عرصه های جنگلی در سطح استان خبر داد و گفت: وزش بادهای شدید، پوشش گیاهی فقیر و ناچیز، کاهش بارندگی ، شور شدن خاک و اختلاف های شدید دمای شب و روز از عوامل مهم در ایجاد خطر بیابانی شدن عرصه های طبیعی است.

حکمتیان استفاده و بهره برداری های بی رویه از عرصه های جنگلی و مرتعی را نیز یکی از معضلات و چالش های اساسی در افزایش خطرات زیست محیطی در استان دانست و گفت: گرایش به تخریب این عرصه ها همچنان رو به رشد است.

کهگیلویه وبویراحمد بیش از یک میلیون و 722 هزار هکتار عرصه جنگلی و مرتعی دارد که 870 هزار هکتار از این میزان جنگل های بلوط است.

 

نظر شما