مدیر گروه سلامت جمعیت، خانواده و مدارس معاونت بهداشتی دانشکده علوم پزشکی؛

مرگ و میر مادران باردار ساوه ای به صفر رسید

۱۳۹۷/۱۰/۱۲ - ۱۳:۰۷:۳۴
کد خبر: ۷۹۵۳۳۹
مرگ و میر مادران باردار ساوه ای به صفر رسید
مدیر گروه سلامت جمعیت، خانواده و مدارس معاونت بهداشتی دانشکده علوم پزشکی ساوه گفت: میزان مرگ و میر مادران باردار در ساوه در سالجاری به صفر رسید.

به گزارش برنا از اراک ،  رقیه خرم در نشست خبری معاونت بهداشتی دانشکده علوم پزشکی ساوه و مدیران بهداشتی با خبرنگاران اظهار کرد: در سال گذشته تنها یک مورد مرگ و میر مادران باردار در دانشکده ثبت شد اما در سالجاری با ارتقای شاخص‌های بهداشتی مادران و نیز توجه به نیازهای درمانی مادران باردار از اول دوران بارداری تا 42 روز پس از زایمان، این آمار به صفر رسید. 

وی به برنامه سلامت مادران که شامل مرگ مادر و کودک در دوران بارداری است اشاره کرد و گفت: توسعه و گسترش کلاس‌های آموزشی زایمان فیزیولوژیک با برگزاری دوره‌های آموزشی جهت ماماهای مراکز تابعه در راستای توانمندسازی زنان باردار و افزایش دسترسی آنها به جلسات آموزشی و تامین سلامت مادر و نوزاد، ایجاد دو کلاس در مراکز خدمات جامع سلامت طرازناهید نوبران و توانمندسازی ۲۸۳ مادر باردار طی ۱۱۵۳ جلسه آموزشی در ۶ ماهه سال جاری از جمله برنامه‌های سلامت مادران بوده است. همچنین 90 درصد زنان باردار تحت پوشش مرکز بهداشت از نظر اچ آی وی بررسی شدند که خوشبختانه مورد مبتلا وجود نداشته است. 

این مسئول در دانشکده علوم پزشکی ساوه به برنامه سلامت باروری نیز اشاره کرد و گفت: پوشش ۱۰۷ درصدی شاخص خدمات هنگام ازدواج، اجرای طرح آموزشی ۶ ساعته برای زوجین از آذرماه سال جاری، استانداردسازی تجهیزات کلاس‌های هنگام ازدواج، معرفی زوجین نابارور به معاونت درمان جهت دریافت خدمات درمان ناباروری و ارتقاء سطح آگاهی جامعه در خصوص پیشگیری از ناباروری در راستای اجرای سیاست‌های جمعیتی با برگزاری جلسات آموزشی از جمله برنامه‌های سلامت باروری بوده است. 

 وی راه‌اندازی مرکز تخصصی بررسی تکامل کودکان و مرکز تخصصی مشاوره شیردهی، اجرای برنامه حمایت از کودکان محروم از شیر مادر، آموزش والدین و پیگیری موضوع کودکان پرخطر را از برنامه های سلامت کودکان دانست و افزود: برگزاری جلسه آموزشی برای میانسالان و شناسایی سالمندان ناتوان در مراکز شهری، بازدید از سالمندان بستری و بازدید از زنان بستری از جمله برنامه‌های دانشکده برای میانسالان و سالمندان بوده است. 

خرم به چالش‌های موجود در این حوزه اشاره کرد و افزود: نبود اورژانس اجتماعی ۲۴ ساعته در شهرستان، اعتیاد زنان، نبود اتاق تشریح در شهرستان‌های تابعه و تشدید حوادث جاده‌ای  از چالش‌های پیش روی حوزه سلامت شهرستان است.

وی از رسانه‌ها خواست تا برای ارتقاء سطح آگاهی عموم مردم در خصوص مباحث مرتبط با سلامتی متناسب با وضعیت موجود شهرستان اطلاع رسانی کنند. 

وی حوادث ترافیکی و شغلی، انجام مراقبت‌های پیش از بارداری، پیشگیری از بروز بیماری‌ها نظیر سرطان، فواید شیر مادر، فرزند آوری در راستای سلامت مادر و کودک، انجام مشاوره ژنتیک، کمک به اجرای قوانین، منع جانشین شونده‌های شیر مادر و حساس سازی مسئولین شهرستان‌ها در خصوص مسائل اجتماعی را از موضوعاتی دانست که اصحاب رسانه در حوزه جمعیت و خانواده می‌توانند در جامعه اطلاع رسانی کنند. 

وی در ادامه به برنامه سلامت نوجوانان، جوانان و مدارس اشاره کرد و گفت: معاونت بهداشتی دانشکده علوم پزشکی ساوه در سال ۱۳۹۷ با همکاری دفاتر کفالت اقامت و اشتغال اتباع خارجی شهرستان ساوه تعداد ۲۱۴ دانش آموز فاقد مدارک هویتی و اقامتی را به منظور ثبت نام در پایه اول ابتدایی مورد مراقبت‌های ادغام یافته سلامت نوجوانان پزشک و غیر پزشک قرار داده است و همچنین ۱۰۰ درصد دانش آموزان معرفی شده از سوی دفاتر کفالت و اقامت اتباع خارجی شهرستان در این معاونت مورد ارزیابی قرار گرفته‌اند. 

وی افزود: مدارس مجری برنامه مروج سلامت تحت پوشش معاونت بهداشتی دانشکده از نظر تعداد در سال تحصیلی گذشته نسبت به سال تحصیلی امسال از ۷۲ مدرسه به ۸۷ مدرسه افزایش یافته است و رشد بیش از ۲۰ درصدی را به همراه داشته است. 

 

 

نظر شما