نشست تخصصی بافتهای تاریخی آذربایجان غربی برگزار شد

۱۳۹۷/۱۰/۲۳ - ۰۶:۴۲:۲۴
کد خبر: ۷۹۹۵۴۵
با حضور اساتید ، مسئولین و مدیران شهری استان ؛ اولین نشست تخصصی بافتهای تاریخی آذربایجان غربی برگزار شد.

به گزارش برنا آذربایجان غربی، اولین نشست تخصصی بافتهای تاریخی و فرهنگی استان آذربایجان غربی با حضور اسانید دانشگاهی ، مدیران و مسئولین شهری و رئیس گروه بافتهای تاریخی سازمان متبوع در محل سالن آمفی تئاتر اداره کل برگزار شد.

براساس این گزارش در ابتدای این نشست مدیرکل میراث فرهنگی ، صنایع دستی و گردشگری استان آذربایجان غربی طی سخنانی به ارائه گزارشی از اقدامات اداره کل در خصوص حفاظت از آثار تاریخی بافتهای تاریخی چهار شهر ارومیه ، ماکو ، خوی و تکاب پرداخت .

درادامه این جلسه رئیس گروه بافتهای تاریخی و فرهنگی سازمان متبوع با ارائه پاورپوینتی در خصوص اقدامات سازمان میراث فرهنگی ، صنایع دستی و گردشگری کشور در زمینه تعیین محدوده و حفاظت از بافتهای تاریخی در سراسر کشور توضیحات لازم را ارائه کرده و گفت : کشور ما یکی از کشورهای پیشرو در زمینه ثبت و حفاظت از آثار تاریخی است.

محسن طوسی تصریح کرد : ما در زمینه معرفی بازارهای تاریخی ، باغهای ایرانی و وجود شهرنشینی و مراکز زیستی اقدامات خوبی را در سراسر کشور انجام داده ایم.

او اظهار داشت : سازمان میراث فرهنگی ، صنایع دستی و گردشگری بعنوان متصدی امور بافتهای تاریخی بوده و اصل مسئولیت بعهده شهرداران و مدیریت شهری در سراسر کشور است .

طوسی به اقدامات استان آذربایجان غربی در حفظ و صیانت از بافتهای تاریخی اشاره کرده و افزود : اقداماتی که در استان آذربایجان غربی برای صیانت از آثار تاریخی در شهرهای ارومیه و ماکو انجام شده می تواند الگویی برای دیگر شهرهای کشور باشد .

او اضافه کرد : ارومیه حائز ویژه گی های بسیار ارزشمند زیستی و تاریخی است و این ویژه گی ها بهمراه موقعیت جغرافیایی آن؛ این شهر را از دیگر شهرهای کشور متمایز کرده است.

در ادامه این نشست معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری آذربایجان غربی نیز طی سخنانی گفت : بافتهای تاریخی نشان دهنده هویت شهرهای ماست و بایستی در حفاظت از این بافتها همه کمک کنند.

پیمان آرامون تصریح کرد : از 24000 هکتار بافت تاریخی در کشور به میزان 600 هکتار آن در مرکز استان آذربایجان غربی ( ارومیه) قرار دارد و این نشاندهنده ضرورت اقدام همگانی برای حفاظت از این آثارمیباشد.

او با اشاره به طرحهای عمرانی ارائه شده به استانداری آذربایجان غربی اظهار داشت : ما سعی کرده ایم به تمامی طرحهایی که با بافت تاریخی شهرهای استان سنخیت نداشته اند تائیدیه نداده و مطالعات لازم در خصوص بافت تاریخی را با افقی بازتر علاوه بر ارومیه و سه شهر مصوب در شهر های دیگر نیز انجام دهیم.

آرامون به اقدامات ستاد بازآفرینی شهری اشاره کرده و افزود : این ستاد در استان مبلغی بیش از یکصد میلیارد تومان بشکل نقدی و اوراق قرضه جهت حفاظت و صیانت از آثار تاریخی موجود در بافتهای تاریخی هزینه کرده است .

وی اضافه کرد در صورت احیای بافتهای تاریخی ، انسجام اقدامات فرهنگی را شاهد بوده و به تبع آن حراست از این ابنیه و اماکن بسیار سهل و آسان خواهد بود .

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز