تصویب حریم ۴۱ اثر تاریخی در سه استان کشور

۱۳۹۷/۱۰/۲۴ - ۱۴:۳۴:۳۹
کد خبر: ۸۰۰۰۵۰
تصویب حریم ۴۱ اثر تاریخی در سه استان کشور
محدوده حریم و ضوابط حفاظتی41 اثر تاریخی پیشنهادی استان های گلستان، مرکزی و فارس مشخص و تصویب شد.

به گزارش خبرگزاری برنا؛ محدوده حریم و ضوابط پیشنهادی 9 بنای تاریخی در استان مرکزی، هفت بنای تاریخی در استان گلستان، تدقیق و بازنگری حریم های 17 اثر از مجموعه فیروزآباد و هشت اثر در مجموعه تاریخی بیشاپور و تنگ چوگان در استان فارس به تصویب رسید.

فرهاد نظری مدیرکل دفتر ثبت آثار تاریخی با اعلام این خبر گفت: در کمیته حریم و ضوابط حفاظتی پیشنهادی که با حضور کارشناسان استانی و ستادی برگزار شد، 42 اثر از استان های مرکزی، گلستان، فارس و آذربایجان شرقی پیشنهاد شد که از این تعداد 41 اثر از استان های مرکزی، گلستان و فارس به تصویب رسید.

وی گفت: خانه احمد قلی خان حاجی باشی، کلیسای مسروپ، مسجد شبستان، حمام محله علیا و همچنین عرصه و حریم بازار نراق شامل بازار تاریخی و نراق، مسجد پایین، آب انبار و حسینیه حاج مهدی و خانه فاضلین در استان مرکزی مشخص و به تصویب رسید.

نظری همچنین به حرایم تصویب شده استان گلستان اشاره کرد و افزود: در مجموع تعداد 9 اثر از استان گلستان پیشنهاد شد که از این تعداد 7 اثر که شامل روستای فارسیان قانچی، میدان سوارکاری گنبد کاووس، بنای تاریخی فانوس دریایی، کارخانه پنبه پاک کنی لیوانی، خانه لیوانی، بنای تاریخی گمرک، عمارت پهلوی بندر گز می شود به تصویب رسید.

وی به بازنگری حریم مجموعه فیروزآباد فارس اشاره کرد و گفت: حریم قصر ساسانی (کاخ اردشیرـ آتشکده) قلعه دختر، شهر گور آتشکده ساسانی منار، دو نقش برجسته، پل مهر نرسه، کتیبه مهر نرسه، نقاره خانه تنگاب، تل خضر، جاده ساسانی، کاروانسرای تنگاب، کتیبه آبسنج، تل نقاره خانه، تل باغسرخی، باغ نارنجی، پل ساسانی و اشکفت گاوی نیز مورد تدقیق و بازنگری قرار گرفت.

به گفته نظری، محل پایتخت قدیم بیشاپور، نقش برجسته تنگ چوگان، مجسمه شاپور اول، آثار باستانی قریه سید حسین، غار چشمه ساسان، تل پنج محل، غار گوسفند، گورهای سنگی تنگ ناری در مجموعه تاریخی بیشاپور و تنگ چوگان از جمله مواردی بود که در این نشست مورد تدقیق و بازنگری قرار گرفت.

 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز