جشنواره ابوذر؛ حرفه ای گری یا حرفه ای نمایی؟

۱۳۹۷/۱۰/۲۵ - ۱۵:۲۳:۰۶
کد خبر: ۸۰۰۴۴۵
جشنواره ابوذر؛ حرفه ای گری یا حرفه ای نمایی؟
کمتر از یک ماه قبل سومین دوره جشنواره رسانه ای ابوذر در استان خراسان رضوی در حالی به کار خود پایان داد که همانند ادوار گذشته اش با حرف و حدیث های زیادی همراه بود.

حرف و حدیث های این دوره بیشتر به دو حوزه مالی و جوایز جشنواره و همچنین عدم راهیابی حتی یک اثر به بخش برترین های خبری برمی گشت که انتقادات زیادی را همان زمان از سوی اصحاب رسانه به همراه داشت. خبرگزاری برنا نیز یک روز پس از برپایی آئین اختتامیه این جشنواره در استان در یادداشتی با عنوان «جشنواره ابوذر؛ حاشیه هایی پررنگ تر از متن» به بررسی نقاط ضعف و قوت این آوردگاه رسانه ای پرداخت و با در میان گذاشتن چند پرسش کلیدی خواستار پاسخگویی مسئولان برگزاری این جشنواره شد.

با این حال خبر برگزاری جشنواره ابوذر در مرحله کشوری که روز گذشته در تهران میزبان برگزیدگان استانی خود بود بار دیگر روند داوری های این فستیوال رسانه ای را با سوالات زیادی همراه کرد. داستان هم از این قرار است که با وجود حائز رتبه نشدن حتی یک اثر در بخش خبر در مرحله استانی جشنواره ابوذر در خراسان رضوی، رتبه سوم خبر در جشنواره کشوری به استان ما رسیده است!

مشاهده این خبر برای نگارنده این سطور آنقدر تعجب آور بود که سراغ این داستان را از یکی از داوران جشنواره استانی جویا شود. هرچند از پاسخ های مجتبی محمودی که به واقع یکی از پیشکسوتان خوش نام و مبادی آداب رسانه ای استان است، قانع نشدم اما ظاهرا مسئولان برگزاری این جشنواره برای این که عریضه حوزه خبر خالی نماند چند اثر را در این بخش انتخاب و برای تیم داوری تهران ارسال می کنند. از قضا یکی از آثار که باز هم تاکید می کنم نتوانسته بود نظر هیئت داوران مرحله استانی را جلب کند، به عنوان یکی از آثار برتر کشوری انتخاب و مورد قدردانی قرار می گیرد. البته آقای محمودی خودش هم از این انتخاب متعجب بود و در لفافه و با خنده سطح داوری های کشور را نقد کرد.

اما چگونه می شود که جشنواره ای رسانه ای در سطح استانی برگزار شده و اثری از یک بخش مهم مثل خبر حائز رتبه نمی شود و با این حال مسئولان برگزاری از همان آثار ضعیف- البته به زعم خودشان- چند اثر را انتخاب و به جشنواره کشوری می فرستند؟ این پرسش در ذهن متبادر می شود که آیا سطح جشنواره استانی و داوران آن را بسیار بالا بوده یا سطح این آوردگاه در مرحله کشوری تنزل یافته است؟

پیشنهاد نگارنده این یادداشت به دوستان برگزار کننده این گونه جشنواره ها این است که کمی به اصول حرفه ای لازم برای برپایی چنین رخدادهایی توجه کرده و حداقل برای حفظ ظاهر هم که شده از انجام برخی امور نامتعارف در حوزه خبر و رسانه پرهیز کنند. قطعا در حسن نیت تیم برپاکننده این رویداد فرهنگی که به واقع باید تداوم هم داشته باشد شکی نیست اما برخی اقدامات غیرکارشناسی می تواند شاعبه های زیادی را در روند برگزاری این جشنواره ها از خود برجای گذارد.

همچنین مطالبه شفاف سازی روند اهدای جوایز و رقم وعده داده شده در روزهای آغازین با آن چه در نهایت به برگزیدگان اهدا شد، هنوز به عنوان یکی از مهم ترین موضوعاتی مطرح می شود که از سوی تیم اجرایی سومین دوره جشنواره ابوذر به آن پاسخی داده نشده است.

 

بنیامین یوسف زاده

خبرنگار و فعال رسانه ای

 

 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز