اهمیت بازی های بومی و محلی در مدارس و محیط زندگی

۱۳۹۷/۱۰/۲۶ - ۱۰:۵۳:۳۶
کد خبر: ۸۰۰۶۴۹
اهمیت بازی های بومی و محلی در مدارس و محیط زندگی
بازی‌های بومی- محلی دنیایی از همه فاکتورهای آمادگی جسمانی و عاطفی و روانی را در خود نهفته دارد.

خبرگزاری برنالرستان- گروه ورزشی /اختصاصی : بازی‌های بومی- محلی دنیایی از همه فاکتورهای آمادگی جسمانی و عاطفی و روانی  را در خود نهفته دارد.

با دوستان و همکلاسی ها بودن، آنها را شانه به شانه خود حس کردن، با آنها به رقابت برخاستن و توانایی‌های خود را محک زدن، می‌تواند از انگیزه‌های قوی انسان برای بازی و فعالیت‌های بدنی باشد. بازی‌های بومی و محلی متنوع بوده و با نهایت آزادی و بدون مقید بودن به مکان، زمان و ابزار دست و پاگیر، و کمترین سرمایه ممکن و دارای قانون می باشد، قابل اجرا هستند.

Image result for ‫بازی ها بومی محلی لرستان‬‎

 

هریک از این بازی‌ها با توجه به نوع الگوی اجرا و پیچیدگی مهارتی آن، کمک شایانی به افزایش آمادگی جسمانی، حرکتی و مهارتی در سنین پایه برای ورود به عرصه ورزش قهرمانی خواهد کرد.

 قانون‌پذیری، مسئولیت‌پذیری، تمرین هم‌افزایی و کارگروهی، احترام به حقوق دیگران، مدیریت رفتار و  نیل به برتری در قالب این بازی‌ها گنجانده شده است.‌

تعمق در بازی‌های بومی- محلی و بررسی آنها از منظر حسی- حرکتی و شناختی در هر فعالیت، ظرفیت‌های بالای حسی- حرکتی نهفته در آنها را آشکار می‌سازد و ایده‌های فراوانی را برای طراحی و اجرای برنامه‌های آموزشی و ورزشی برخاسته از بازی‌های بومی در ذهن متبلور می‌سازد.

 با در نظر داشتن حیطه‌های حسی- عصبی ، حرکتی، بینایی و شنوایی می‌توان فعالیت‌های بازی‌محور آموزشی و درمانی مناسبی را طراحی و اجرا نمود. ‌هر یک از بازی‌های بومی- محلی شامل یک یا چند مهارت حرکتی است که می‌تواند زمینه‌ساز شکل‌گیری مهارت‌های پایه در رشته‌های مختلف ورزشی در بُعد قهرمانی قلمداد شود.

Image result for ‫بازی ها بومی محلی لرستان‬‎

 

بازی های بومی و محلی یکی  ازمؤثرترین و پرمعناترین راه‌های یادگیری و تمرین هوش هستند. در هنگام بازی، کودکان به فکر پیدا کردن راه‌های تازه‌ای برای پیروزی می‌افتند و همان طور که از انرژی خود استفاده می‌کنند، قوای فکری خود را نیز به کار می‌گیرند و در تمام مدت بازی، تجربه می‌اندوزند.

Image result for ‫بازی ها بومی محلی لرستان‬‎

 

بازی‌های سنتی که معمولا به صورت گروهی بوده و با فعالیت‌های حرکتی همراه هستند، به رشد حسی- حرکتی کودک کمک و او را درکسب مهارت های حرکتی که یکی از عوامل زیربنایی فعالیت‌های شناختی است، یاری می‌کند. تمامی بازی‌های بومی و محلی، هدفمند است.

این بازی‌ها  قابلیت اجرا در کمترین فضا را دارند. سهل‌الوصول بوده و با کمترین امکانات قابلیت اجرا دارند. به گروه سنی و جنسیت خاصی تعلق ندارند.

در تمام فصول مختلف سال و فواصل شبانه‌روز انجام می‌شوند(بازی‌های روزانه، شبانه) و کمک شایانی به شناسایی، احیاء و ترویج فرهنگ و رسوم اقوام مختلف ایرانی از طریق بازی می‌کند.

بازی های بومی و محلی  که قدمتی به اندازه تاریخ  سرزمین  مان دارند اما اکنون در کشاکش زندگی روزمره و پیشرفت علم و تکنولو‍ژی رو به فراموشی هستند و بعضی ها هم   به خاطرها سپرده شده اند.

این بازی ها که به اهداف مشخص شده طراحی گردیده  اما بیشتر شان در آستانه فراموشی اند ،زندگی مدرن باعث دوری از بازیهای محلی و بی تحرکی و شیوع انواع بیماری ها حتی در جوامع روستایی شده است.

نقش مهم و تاثیرگذار مدارس در آموزش و انجام این بازی‌ها نبایستی نادیده گرفته شود. با توجه به جامعه مخاطب و نقش تأثیرگذار آموزش و پرورش می‌بایست برای آموزش بازی‌های محلی در زنگ‌های ورزش مدارس و حتی در کتب درسی بطور خاص برنامه‌ریزی شود، چون کودکان و نوجوانان بیشتر وقت خود را با هم سن و سالان خود در مدارس می‌گذرانند.

یاداشت : مجتبی مرادی کارشناس ارشد تربیت بدنی ورئیس هیئت ژیمناستیک پلدختر

 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز