مدیرکل فرهنگ و ارشاد خراسان رضوی:

پاتوق فرهنگی بهترین مکان برای گفتگوی سنت و مدرنیته است

۱۳۹۷/۱۰/۲۷ - ۰۹:۴۷:۰۸
کد خبر: ۸۰۱۲۱۰
پاتوق فرهنگی بهترین مکان برای گفتگوی سنت و مدرنیته است
مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی با اشاره به اینکه یکی از اجزای هویت در مشهد پاتوق های فرهنگی است، گفت: پاتوق فرهنگی با توجه به موقعیت جغرافیایی بهترین مکان برای گفتگوی سنت و مدرنیته است.

به گزارش خبرگزاری برنا از مشهد، «دکتر جعفر مروارید»  در مراسم افتتاح کافه فرهنگ(پاتوق خاص هنرمندان) با بیان اینکه افتتاح کافه فرهنگ بستری برای دیالوگ اصحاب فرهن گو هنر در مشهد خواهد بود، گفت:مشهد را از منظرهای سیاسی، اجتماعی، فرهنگی، اقتصادی و هویتی می توان نگاه کرد، نگاه هویتی به مشهد یعنی حفظ تمامی عناصری که یک هارمونی و سازش را برای یک شهر به منزله موجود زنده فراهم می کند،شهری که در حال تپیدن است و شهری که چون زنده هست و نیازمند تمامی عناصر و اجزا است.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد خراسان رضوی با اشاره به اینکه این شهر هیچ شهری را حذف نمی کند و گذشته اش چراغ راه آینده است، افزود:توسعه مشهد بر مبنای بستر و خوانش گذشته است، توسعه تمدنی مشهد به خاطر حضور امام رضا(ع) و برکات معنوی و فضای فرهنگی پیرامون آن رخ داده است.

وی با تاکید بر اینکه مشهد در هم تنیده و از دل فضای عمومی آن بستری به فضای مقدس پیدا می کنیم که در فضای عمومی و مقدس انفکاک ناپذیر است، اظهارداشت:تقسیم بندی هایی که صورت گرفته و مشهد را به بخش های مرکزی، پیرامون حرم، مذهبی، زائر و توریست تکه تکه کرده که همه اینها مخل نگاه یکپارچه یه مشهد است.

مروارید ادامه داد:مشهد هویت بخش به جوان و تغییر ذائقه آنها توجه می کند و این تغییر ذائقه در یک بستر تاریخی به میراث گذشته و اجداد ما در خراسان بزرگ برمی گردد که پاسخگویی به این مطالبات در گروی بازگشت به گذشته و بازخوانی آن برای مطالبات جدیدی است و این به هم پیوستگی تاریخی هویت تاریخی مشهد را شکل می دهد.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد خراسان رضوی با تاکید بر اینکه مشهد در توسعه اقتصادی و تحولات اجتماعی خودش و همچنین تحولاتی که تاثیرات بین المللی بر فضای جهان می گذارد نیازمند بازگشت به گذشته است، افزود:یکی از اجزای هویت در مشهد پاتوق فرهنگی است به طوریکه بسیاری از نظریه ها و رمان های مشهور در گروههای مباحثه ای شکل گرفته اند و آن چیزی که اکنون جوان ما در جامعه کنونی مشهد نیازمند است بازسازی همین هویت در قالب کافه فرهنگ است.

وی با اشاره به اینکه کافه فرهنگ همان نگاه را برای یک نقد رو به اینده و ایده و نظریه پردازی جمعی دارد، با کمک خرد جمعی می تواهنیم مفاهیم فرهنگی را محقق سازیم، گفت:دیالوگ میان فرهنگی، ادیانی و مذهبی باعث پیشرفت انقلاب اسلامی خواهد شد، انقلاب اسلامی یک انقلاب گفتگو بود و مدل توسعه انقلاب سرشت انقلاب را نشان می دهد.

مروارید با تاکید بر اینکه امیدواریم این قالب جدید فرهنگی بتواند مفاهیم انقلاب را متناسب با نیاز جامعه هماهنگ سازد، افزود:این پاتوق فرهنگی با توجه به موقعیت جغرافیایی بهترین مکان برای گفتگوی سنت و مدرنیته است.

 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز