​استاندار خراسان رضوی :

مدیریت واحد آب و خاک راه نجات از بحران آب است /اجرای طرح همیاران آب از سال آینده

۱۳۹۷/۱۰/۲۹ - ۱۲:۵۹:۴۸
کد خبر: ۸۰۱۸۲۷
مدیریت واحد آب و خاک راه نجات از بحران آب است /اجرای طرح همیاران آب از سال آینده
استاندار خراسان رضوی گفت : مدیریت واحد منابع آب و خاک راهکار اصلی و محوری برای کشور و استان در نجات از بحران آب است.

به گزارش خبرگزاری برنا از مشهد؛ علیرضا رزم حسینی در نشست بررسی وضعیت و نحوه مدیریت منابع آبی استان و نیز طرح خط انتقال آب از دریای عمان به شرق کشور افزود : بدین منظور از سال آینده طرح همیاران آب در استان رونمایی و اجرایی خواهد شد.

وی عنوان کرد : در این طرح همه بخش ها اعم از ما به عنوان برنامه ریزان و فرمانده و شرکت های حوزه آب به عنوان نگهدارنده  و بخش کشاورزی هم به عنوان مصرف کننده باید با هم هماهنگ شده و وضعیت منابع و مصارف را به درستی تنظیم و مدیریت کنیم .

 وی با تاکید بر اینکه تمامی اقدامات در حوزه مدیریت مصارف و منابع باید هماهنگ با هم پیش برود ، افزود : چنانکه در کنار مدیریت و بازچرخانی آب و توسعه تصفیه خانه ها و کاهش مصارف آب در بخش های مختلف باید توسعه کشت های گلخانه ای و هیدروپونیک که مصرف آب آن یک چهلم نسبت به کشت های عادی کاهش می یابد ، اجرا گردد.

 استاندار خراسان رضوی با تاکید بر اینکه باید مصارف آب در بخش کشاورزی را با طرح های مختلف مدیریت کرده و کاهش داد ، افزود : نمی توان بر روی منابع نداشته برنامه ریزی کرد و باید بهره وری از داشته ها را نیز با نگاه به آینده افزایش داد و حفظ کرد.

وی با بیان اینکه بر خلاف برخی مباحث با مدیریت صحیح مصارف آب در بخش کشاورزی به اشتغال این حوزه نیز لطمه ای وارد نمی شود .

وی با تاکید بر مدیریت مردمی بر مصارف آب بخش کشاورزی افزود : باید این تفکر توسعه یافته و نقش تشکل های مردمی و آب بران در این زمینه تقویت شود.

 رزم حسینی در ادامه با تاکید بر ضرورت اجرای هر چه سریعتر خط انتقال آب از دریای عمان به شرق کشور ، گفت : سرمایه گذاری در این پروژه رقم سنگینی است که با تمرکز بر بخش خصوصی طرح دنبال می شود و مدل مالی این پروژه هم باید متکی بر حوزه صنعت باشد زیرا برای صنعت خرید این آب صرفه اقتصادی دارد اما برای شرب اینگونه نیست.

 وی عنوان کرد : در این میان بخش دولتی هم از محل منابع صندوق ارزی تسهیلاتی را در اختیار قرار دهد اما خرید تضمینی آب انتقالی از سوی دولت راهکار خیلی مطلوبی نیست و جواب هم نمی دهد.

وی تصریح کرد : این از جمله طرح هایی است که در آینده برای شرق کشور می تواند راهگشا باشد و نه تنها سه استان مسیر یعنی سیستان و بلوچستان ، خراسان جنوبی و رضوی بلکه می تواند در فازهای توسعه ای بخشی از نیاز آبی استان های اطراف را هم تامین کند از این رو فازهای توسعه ای این خط انتقال هم باید از هم اکنون طراحی و برنامه ریزی و در اجرای این طرح دیده شود.

در این جلسه گزارشی از وضعیت طرح خط انتقال آب از دریای عمان به شرق کشور و نیز گزارشاتی از وضعیت منابع آبی استان و مشهد توسط مدیران شرکت های آب و فاضلاب و آب منطقه ای استان ارائه شد.

 

 

نظر شما