مدیرکل حفاظت محیط زیست استان مرکزی؛

کاهش ۹ در صدی روزهای هوای ناسالم در اراک

۱۳۹۷/۱۰/۲۹ - ۱۳:۰۸:۴۱
کد خبر: ۸۰۱۸۳۴
مدیرکل حفاظت محیط زیست استان مرکزی گفت: شمار روزهای ناسالم اراک از ابتدای امسال تا پایان آذرماه جاری نسبت به مدت مشابه سال قبل 9 درصد کاهش یافته است.

به گزارش برنا از اراک ، رضا میرزایی  در نشست خبری روز هوای پاک افزود: کلانشهر اراک در این مدت 239 روز سالم، 20 روز پاک، 44 روز ناسالم برای گروه های سنی حساس و یک روز ناسالم برای تمام گروه های سنی را داشته است.

وی بیان کرد: بیشترین علت آلایندگی هوای اراک ذرات معلق کمتر از 2 و نیم میکرون و سوخت های فسیلی ناشی از خودروها است.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان مرکزی ادامه داد: ریزگردهای خارجی نیز از علل افزایش آلاینده های هوا در بیشتر نقاط کشور و این استان است که میزان آن در 2 سال گذشته کاهش داشته است.

میرزایی تصریح کرد: سوخت ناسالم هنوز در کلانشهرهای آلوده ای مانند تهران و اصفهان توزیع می شود اما، درتمامی شهرستان های استان مرکزی سوخت توزیعی سالم یورو چهار و یورو پنج است.

وی گفت: بخشی از آلایندگی هوای اراک به دلیل تردد خودروهای عبوری استان های مختلف و استفاده آن ها از سوخت های ناپاک است.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان مرکزی اضافه کرد: خطوط قدیمی و آلاینده شرکت ایرالکو اراک جمع آوری شده و سیستم جدید قابلیت جمع آوری گازهای آلاینده و سنجش آنلاین را دارند.

وی عنوان کرد: تغییر دایمی سوخت نیروگاه شازند از مازوت به گاز نیز نقش موثری در کاهش آلاینده های هوای اراک داشته و این واحد صنعتی در سال جاری تنها حدود چهار روز از سوخت مازوت استفاده کرده که به دلیل مشکلات خارج از استان بوده است.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان مرکزی افزود: کوره های آجرپزی اطراف شهر اراک گاز سوز شده اند و این مهم نیز در کاهش آلاینده های هوا اثرگذار بوده است.

میرزایی تصریح کرد: 185 واحد آلاینده ذوب ضایعات در اراک وجود دارد که معضلی جدی است و در این راستا به صورت مستمر تا حدود 50 پرونده وجود دارد.

وی تاکید کرد: مراجع ذیربط باید مجوز فعالیت به این آلاینده ها را تا شعاع 30 کیلومتری شهر اراک صادر نکنند و این مهم باید مورد توجه ویژه قرار گیرد.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان مرکزی ادامه داد: سیستم پایش در منطقه نفتی شازند، تامین حقابه تالاب میقان، کاشت 270 هکتار قره داغ در تالاب میقان، و انتقال پسماندهای چندین ساله شرکت املاح از دیگر اقدام های مطلوب است.

میرزایی عنوان کرد: بارندگی مناسب سال جاری موجب شده تا 80 درصد تالاب میقان اراک آبگیری شود و این مهم در مهار ریزگردهای محلی در فصول گرم و بهبود مناسبات اقلیمی تاثیر مستقیم دارد.

وی اظهار داشت: خرید یک دستگاه خودروی تالابی در دستور کار ویژه قرار دارد و که اعتبار ملی آن از سوی سازمان تخصیص یافته و در صورت تامین اعتبار 50 درصد سهم استان مرکزی این مهم محقق می شود.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان مرکزی در خصوص انتشار بوی گاز در منطقه بورقان فراهان نیز گفت: در ابتدا گزارشی از تخلف یک شرکت صنعتی اعلام شد که پس از بررسی و نمونه برداری این امر تاییدنشد و پس از آن تخلیه پسماند نفتی یک خودروی سنگین در این منطقه گزارش شده است.

میرزایی تصریح کرد: پلاک خودرویی در این خصوص کشف و به نیروی انتظامی برای بررسی اعلام شده و این موضوع در دست پیگیری است.

 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز