در آستانه ۴۰ سالگی انقلاب اسلامی ایران؛

دستاورد‌های بسیار مثبتی پس از انقلاب در حوزه فرهنگ حاصل شده است

۱۳۹۷/۱۰/۳۰ - ۰۹:۲۲:۵۰
کد خبر: ۸۰۲۱۱۹
دستاورد‌های بسیار مثبتی پس از انقلاب در حوزه فرهنگ حاصل شده است
مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان فارس گفت: در ‌مقایسه با پیش از انقلاب در حوزه فرهنگ دستاورد‌های مثبتی رخ داده است؛ هرچند کیفیت این برنامه‌ها، یعنی ایجاد نشاط در بین مردم را نمی‌توان درقالب آمار توصیف کرد.

 به گزارش خبرگزاری برنا؛ روح الله منوچهری با بیان این که دستاوردهای انقلاب بر هیچ فردی پوشیده نیست، افزود: در اداره کل کتابخانه‌های عمومی فارس برنامه های متنوعی در حال انجام است؛ ازجمله تقدیر از مولفان، نویسندگان، خرید آثار فعالان عرصه کتاب برای حمایت از آنان، فعالیت‌های ترویجی کتابخوانی و نیز فعالیت های اعتباری برای تجهیز و گسترش و نوسازی کتابخانه‌.

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی فارس با بیان این که نخستین کتابخانه شیراز با عنوان کتابخانه ملی پارس در سال 1329 تاسیس شد، افزود: تا سال 57 تنها 34 کتابخانه در شیراز و مراکز شهرستان‌ها وجود داشت که این تعداد امروز به 234 کتابخانه رسیده است و طی این چهاردهه 157 کتابخانه عمومی نهادی و 43 کتابخانه عمومی مشارکتی به کتابخانه‌های استان افزوده شده است.

منوچهری خاطرنشان کرد: پیش از انقلاب زیربنای کتابخانه‌های عمومی 21هزار و 75 مترمربع در استان فارس بوده است که در دهه چهارم انقلاب به 52هزار و 172 مترمربع افزایش یافته است و هم‌اکنون 73هزار و 247 مترمربع فضای کتابخانه‌ای وجود دارد.

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی فارس یکی دیگر از دستاورد‌های این اداره کل در چهار دهه پس از پیروزی انقلاب اسلامی را ایجاد محیط فرهنگی در دسترس برای روستاها عنوان کرد و اظهار داشت: پیش از انقلاب به این حوزه هیچ توجهی نشده بود؛ اما این مهم در انقلاب اسلامی مدنظر قرار گرفت و امروز 50 کتابخانه در روستاهای واجد شرایط استان فارس به خدمات‌رسانی می‌پردازند.

وی با اشاره به ایجاد بخش‌های ویژه در کتابخانه‌های عمومی گفت: بخش ویژه کودک به منظور ترویج فرهنگ مطالعه در دوران کودکی به عنوان یکی مهم‌ترین اهداف نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور مدنظر قرار گرفت و امروز 135 بخش کودک مستقل در کتابخانه‌های عمومی وجود دارد و افزون بر این 3 کتابخانه نیز به شکل اختصاصی و با طراحی ویژه کودکان در شیراز به بهره‌برداری رسیده است.

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی فارس با بیان اینکه اقشاری همچون نابینایان و ناشنوایان نیز در کتابخانه‌های عمومی کشور سهیم شده‌اند، اظهار داشت: پس از انقلاب به نیاز‌های گروه‌های مختلف توجه ویژه شده است و امروز کتابخانه نابینایان در کتباخانه عمومی رئیس اردکانی شیراز راه‌اندازی شده است و کتابخانه مشارکتی کودکان امید نیز در شهرستان ارسنجان مخصوص روشندلان است.

وی افزود: در کتابخانه عمومی محمد بهمن‌بیگی (بنیانگذار آموزش عشایری) شهر شیراز نیز که پارسال به بهره‌برداری رسید، بخش ویژه ناشنوایان طراحی شده است.

منوچهری در ادامه به راه‌اندازی کتابخانه‌های سیار نیز اشاره کرد و عنوان داشت: نخستین کتابخانه سیار استان فارس در شهرستان اقلید به نام شهید جواد جمالی در بهمن ماه 1396 به بهره‌برداری رسید. این کتابخانه به همت خانواده خیر کتابخانه‌ساز حاج حسین جمالی و با اهدای یک دستگاه خودرو و تجهیز آن توسط اداره کتابخانه‌های عمومی صورت گرفت.

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی فارس با اشاره به موضوع جلب مشارکت افراد حقیقی و حقوقی بیان داشت: پس از انقلاب 92 قطعه زمین و ساختمان در فارس به اداره کل کتابخانه‌ها اهدا شده است و خیرین در تاسیس کتابخانه‌ها و واگذاری حق انتفاع بسیار فعال بوده‌اند.

وی در بخش دیگری از سخنان خود به برنامه‌های پیش‌بینی شده برای چهلمین سالگرد جشن‌های انقلاب اسلامی اشاره کرد و گفت: طرح 40 قلم به منظور تجلیل از نویسندگان ارزشی، نمایشنامه خوانی، طرح دسترسی مناطق عشایری به کتاب با عنوان سفیر کتاب،جشنواره قصه گویی جنوب کشور با همکاری استان‌های خوزستان و بوشهر،افتتاح دو کتابخانه و برنامه جذب بانوان به کتابخانه‌های عمومی در دستور کار است.

 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز