اهالی سردشت از وضعیت نابسامان این منطقه می گویند؛

سردشت مخدوش است

۱۳۹۷/۱۰/۳۰ - ۱۴:۰۵:۵۱
کد خبر: ۸۰۲۳۳۱
نارضایتی کسبه و اهالی بلوار سردشت از وضعیت نابسامان در این منطقه سردشت مخدوش استاهالی و کسبه سردشت: با هزینه شخصی خود اقدام به تعمیر و سنگفرش پیاده روها کرده ایمجعفرپور، مدیرعامل سازمان عمران و بازآفرینی شهری شهرداری اراک: مدیریت یکپارچه خدمات شهری به معنای واقعی نداریمخسروی معاون امور زیربنایی شهرداری اراک:اگر تعمیرات خیابان و پیاده روهای منطقه سردشت توسط کسبه و با هزینه شخصی آنها انجام شده باشد هزینه ها را پرداخت می کنیم.

به گزارش برنا از اراک ، کسبه، صاحبان مشاغل و اهالی منطقه “قندریزی” و خیابان “فهیم” بلوار سردشت توقع زیادی از مسئولان ندارند. داشتن معابر پیادرو سالم و تمیز و محدوده های خیابانی مناسب حق مسلم هر شهروندی است. آنها تنها همین را می خواهند که بتوانند معابر تردد پیاده رو و خودوریی سالم و مناسبی داشته باشند. اما حفاری های وقت و بی وقت دستگاه ها و شرکت های خدمات رسان و همچنین پیمانکارانی که در این حوزه فعال هستند، باعث شده تا چهره معابر پیاده رو و خودرویی این منطقه همواره مخدوش باشد و به گونه ای مناسب جلوه نکند.

کسبه، صاحبان مشاغل و اهالی این منطقه علی رغم اینکه با هزینه های شخصی خودشان پیاده رو ها را سنگفرش می کنند، اما بازهم دستگاه ها و شرکت های خدمات رسان بعد از انجام حفاری ها، هیچگونه اقدامی برای تعمیرات و بازسازی پیاده روها انجام نمی دهند. از سوی دیگر به علت آنکه این منطقه محل تردد خودروهای سبک و سنگین بسیاری می باشد، نصب سرعت گیرهای مناسب در این منطقه بسیار ضروری است. همچنین احداث و نصب پل عابر پیاده برای چنین خیابانی با این هجم تردد خودروهای سبک و سنگین یک امر ضروری است.

کسبه با هزینه شخصی خودشان اقدام به تعمیر و سنگفرش پیاده روها می کنند

برخی از کسبه و صاحبان مشاغل بلوار سردشت می گویند: حدود یک سال پیش شرکت آب و فاضلاب در منطقه قندریزی و خیابان فهیم بلوار سردشت، اقدام به حفاری برای فاضلاب کرد و به غیر از حفاری پیاده روها و محدوده خیابان، حتی جلوی درب مغازه ها و داخل مغازه ها را نیز مورد حفاری قرار داد. طبق مذاکراتی که میان کسبه و پیمانکار و شرکت آب و فاضلاب انجام شد، شرکت حفار متعهد شد بعد از دو ماه با هزینه خودشان کفپوش مغازه ها و همچنین ورودی جلوی مغازه ها را درست کنند. اما با وجود اینکه حدود یکسال از این موضوع گذشته، هنوز هیچگونه اقدامی در این خصوص صورت نگرفته است. حتی در این راستا استشهادیه جمع آوری کرده ایم تا بتوانیم مشکل را حل و فصل کنیم. سطح بسیاری از مغازه ها هنوز هم نابسامان است و دریچه ها و سنگ فاضلاب را تعبیه نکرده اند. حتی گاهاً چاله هایی را که حفر کرده اند نیز نیمه کاره پر کرده اند و کسبه و صاحبان مشاغل این منطقه مجبور شده اند خودشان این چاله ها را به طور کامل پر کنند تا اینکه حادثه ای برای شخصی رخ ندهد.

این موضوع تنها مربوط به مجموعه آب و فاضلاب نیست، بلکه سایر دستگاه های خدمات رسان اعم از برق، گاز، مخابرات و … نیز برای هرگونه تعمیراتی که در دست اقدام دارند، شروع به حفاری می کنند بدون آنکه بخواهند جبران خسارت در خصوص حفاری های خود داشته باشند. هر بار که چنین اقدامی برای حفاری انجام می شود کسبه و صاحبان مشاغل این منطقه با هزینه شخصی خودشان اقدام به تعمیر، آسفالت خیابان و سنگفرش پیاده روها می کنند، بدون آنکه بخواهند هزینه ای را از سوی شهرداری دریافت کنند، اما با این حال بعد از چند مدت که از ساماندهی خیابان و پیاده روها از سوی کسبه و صاحبان مشاغل این منطقه می گذرد، باز هم شاهد حفاری های دیگری هستیم که متأسفانه شرکت های حفار و پیمانکاران و کارفرمایان هیچگونه اقدامی برای جبران خسارت وارده انجام نمی دهند. زمانی هم که به سازمان های ذیربط شکایت می کنیم، در پاسخ می گویند که به ما ارتباطی ندارد و این وضعیت بر عهده پیمانکار است و جزء وظایف پیمانکار می باشد.

هیچگونه سرعت گیری در این مسیر وجود ندارد

تعدادی دیگر از کسبه و صاحبان مشاغل این خیابان ابراز می دارند: موضوع دیگر مباحث مربوط به کسبه، صاحبان مشاغل و ساکنین محله های مسکونی این منطقه می باشد. متأسفانه در این خیابان هیچگونه سرعت گیری برای تردد خودروهای در حال عبور اعم از سبک و سنگین که بعضاً سرعت بالایی در رفت و آمد دارند و باعث ایجاد خطر می گردند، وجود ندارد. نصب سرعت گیر یکی از الزامات اساسی برای کاهش سرعت خودورهای سبک و سنگین در حال عبور در این خیابان است. مکاتبات و پیگیری های بسیاری انجام داده ایم تا مسئولان شهری سرعت گیرهای مناسبی در این منطقه نصب کنند تا حداقل سرعت خودورها کاهش یابد، که آن هم عملی نشد و اقدامی در این خصوص انجام نداده اند. در این راستا باید گفت که به علت آنکه این منطقه دارای محله های مسکونی است و خانواده های بسیاری در آن زندگی می کنند بدون اغراق باید ماهیانه 2 الی 3 تصادف خودرو با عابرین پیاده در این خیابان را شاهد هستیم و به جرأت می گوییم که جان مردم در خطر است. حتی قرار بود که یک پل عابر پیاده در این منطقه احداث و نصب گردد، اما نمی دانیم به چه علت این پل را روبروی شهرک جام جم (منطقه مسکونی کارکنان سازمان صداوسیما) نصب کرده اند. اعتقاد ما بر این است که در این منطقه چه در پیاده روها و چه در معابر ماشین رو هیچگونه مناسب سازی صورت نگرفته است.

این منطقه هنوز فاقد سطل های      زباله مکانیزهاست

برخی دیگر از کسبه و صاحبان مشاغل این خیابان تأکید می کنند: در خصوص صنف صافکاران و نقاشان خودرو که در این خیابان مشغول به کار و فعالیت می باشند باید با توجه به آلودگی و گرد و غبار موجود در منطقه، زمانی که برای مثال یک استادکار نقاش ماشین زحمات بسیاری می کشد و با هنر و تجربه خود یک ماشین را رنگ می کند، کوچکترین وزش باد می تواند گرد و غبار را به ماشین تازه رنگ شده بچسباند و زحمات استادکار نقاش ماشین را به هدر بدهد.

در خصوص تعبیه سطل های زباله مکانیزه با شهرداری کرهرود مکاتبات بسیاری انجام داده ایم و در مکاتبات خود اعلام داشته ایم که این منطقه به سطل های زباله مکانیزه نیازمند می باشد. مسئولین شهری در این خصوص پاسخ داده اند که باید هزینه های مربوط به تعبیه این سطل ها را کسبه و صاحبان مشاغل این منطقه بپردازند تا این اقدام صورت گیرد. این منطقه هنوز فاقد سطل های زباله مکانیزه است.

هیچگونه اقدامات خاصی در راستای بهسازی این منطقه انجام نشده است

تعدادی دیگر از کسبه و صاحبان مشاغل این خیابان می افزایند: این خیابان یکی از قطب های درآمدزا و اشتغالزا و صنعتی شهرستان اراک محسوب می شود که اکثر فعالیت هایی که در آن صورت می گیرد مربوط به خدمات خودرویی است. با توجه به اینکه عوارض، مالیات و ارزش افزوده و هزارویک هزینه دیگر که در قالب فعالیت های تجاری از کسبه و صاحبان مشاغل این منطقه دریافت می کنند، متأسفانه هیچگونه اقدامات خاصی در راستای بهسازی و آبادانی این منطقه انجام نشده است. مسئولان و مدیران مربوطه در شهرداری و سایر دستگاه های خدمات رسان شاهد مشکلات و مسائل متعدد مردم هستند و به خوبی همه چیز را می دانند، اما صحبت ما این است که این همه عوارض، مالیات و ارزش افزوده و هزارویک مبالغ دیگر که در قالب فعالیت های تجاری از کسبه و صاحبان مشاغل این منطقه دریافت می گردد، آیا نباید در جای خودش برای آبادانی و رونق شهر و به خصوص این منطقه هزینه شود. متأسفانه از دیدگاه مسئولان و مدیران شهرداری و سایر دستگاه های خدمات رسان، کسبه، صاحبان مشاغل و ساکنین محله های مسکونی این منطقه در قالب حاشیه نشین دیده می شوند، اما همان میزان مبالغی که از مرکز شهر دریافت می شود از این منطقه نیز دریافت می شود. این در حالی که وقتی که نمی توانیم مبالغ مربوطه پرداخت کنیم جلوی درب مغازه ها بلوک سیمانی می گذارند تا نتوانیم به کسب و کار بپردازیم و درآمدزایی داشته باشیم. تمامی کسبه، صاحبان مشاغل و ساکنین محله های مسکونی این منطقه حاضر هستند تا در راستای پیگیری این اقدامات حضور یابند و شکایات خود را اعلام کنند و حتی می توانند استشهاد محلی جمع آوری کنند تا بتوان از هر طریق ممکن مسائل مشکلات و معضلات این منطقه را به گوش مسئولین رسانده و در جهت کاهش آنها گام برداریم.

مدیریت یکپارچه خدمات شهری به معنای واقعی نداریم

محمد جعفرپور، مدیرعامل سازمان عمران و بازآفرینی فضاهای شهری شهرداری اراک  در خصوص مشکلات این منطقه از شهر اراک گفت: مشکل و معضل اساسی نه تنها در شهر اراک بلکه در سطح استان مرکزی و کشور اینجاست که مدیریت یکپارچه خدمات شهری به معنای واقعی نداریم. برای مثال فعالیت های مربوط به آسفالت و بهسازی خیابان ها را انجام می دهیم اما درست هنگامی که این اقدامات انجام می شود، یکی از دستگاه ها و شرکت های خدمات رسان به این فکر می افتند که باید اقدامات اجرایی و خدمات تعمیراتی را انجام دهند و درست همان محدوده ای که به تازگی آسفالت و بهسازی شده است، مورد حفاری قرار می گیرد.

جعفرپور افزود: علی رغم اینکه با تمامی دستگاه ها و شرکت های خدمات رسان در خصوص برنامه های اجرایی و حفاری هایی که می خواهند انجام دهند، مکاتبات لازم را انجام می دهیم تا بعد از اجرایی شدن عملیات آنها اقدامات لازم در خصوص آسفالت ریزی و بهسازی خیابان ها را انجام دهیم، اما باز هم به دلیل تداخل وظایف، وضعیت شهر نابسامان می شود و چهره شهری با خدشه های فراوانی همراه است.

وی ادامه داد: پیاده روهای معابر نیز اگر توسط دستگاه ها و شرکت های خدمات رسان و به وسیله پیمانکاران و شرکت های حفار مورد حفاری قرار می گیرد، بر اساس صورتجلسه های موجود که منعقد شده است اگر بنابر تقاضای شخصی کسبه و یا اهالی انجام می شود، هزینه های مربوط به تعمیرات خیابان و پیاده روها بر عهده شخص متقاضی و درخواست کننده است، اما اگر این حفاری ها به خاطر فعالیت ها، اقدامات و تعمیرات عمومی انجام می شود، هزینه های مربوط به تعمیرات خیابان و پیاده روها بر عهده همان دستگاه یا شرکت خدمات رسانی است که حفاری را انجام داده است.

اگر تعمیرات خیابان و پیاده روهای منطقه سردشت توسط کسبه و با هزینه شخصی آنها انجام شده باشد هزینه ها را پرداخت می کنیم

محمدرضا خسروی معاون امور زیربنایی و حمل و نقل شهری شهرداری اراک گفت: در خصوص محدوده بلوار سردشت این موضوع که تعمیرات وضعیت خیابان و پیاده روهای این منطقه توسط کسبه و صاحبان مشاغل این منطقه و با هزینه شخصی آنها انجام می شود را نمی پذیریم و مطمئن هستیم که چنین اتفاقی رخ نداده است،اگر چنین اتفاقی واقعاً رخ داده است حاضر هستیم تمامی هزینه های انجام شده توسط اهالی این خیابان برای تعمیر سنگفرش ها و ساماندهی این منطقه را از محل بودجه و اعتبارات شهرداری پرداخت کنیم.

خسروی افزود: محدوده این منطقه به علت معابری که دارد به طور کامل مسکونی محسوب نمی شود و تردد عابرین پیاده به اندازه ای نیست که لازم باشد پیاده روهای این منطقه را سنگفرش کنیم، بنابراین ساماندهی و سنگفرش این منطقه در اولویت فعالیت های شهرداری قرار ندارد. تعدادی کسبه و یا صاحبان مشاغل این منطقه برای اصلاح و مناسب سازی و زیباسازی محدوده محل کسب و کار خود فعالیت هایی را انجام می دهند و سنگفرش می کنند که این موضوع جزء وظایف شهرداری نیست.

وی ادامه داد: افراد، کسبه و صاحبان مشاغلی که در خواست شخصی برای ایجاد انشعاب آب و فاضلاب، برق، گاز و تلفن ارائه می دهند باید هزینه های آن را پرداخت کند و تمامی هزینه های مربوط به تعمیرات خیابان و پیاده روهای محدوده تخریب شده نیز بر عهده شخص متقاضی می باشد. اما تا حد امکان تا جایی که لازم باشد تعمیرات لازم در خصوص پیاده روها و خیابان توسط شهرداری انجام می شود.

معاون امور زیربنایی و حمل و نقل شهری شهرداری اراک اظهار داشت: در خصوص انشعابات آب و فاضلاب، برق، گاز و تلفن نیز باید عنوان کرد که هر منطقه ای حفاری می شود، اگر فردی درخواست شخصی داشته باشد طبق صورتجلسه هایی که با دستگاه ها و شرکت های خدمات رسان منعقد شده است، هزینه تعمیرات خیابان و پیاده روها بر عهده شخص متقاضی و درخواست کننده است. اما اگر پروژه هایی که اجرایی می شود عمومی باشد و به عنوان فعالیت های کلی اجرایی می شود، هزینه های آن با شرکت های حفار تهاتر می شود و هزینه ای بر عهده اهالی منطقه نمی باشد.

خسروی تصریح کرد: این خیابان به علت آنکه به عنوان بخشی از جاده اصلی محسوب می شود و یکی از شریان های اصلی در تردد خودورهای سبک و سنگین است، همواره با تردد خودورهای بسیاری مواجه است و عدم وجود سرعت گیر در این خیابان به هنگام تردد عابرین پیاده حادثه ساز و سانحه آفرین است. این موضوع به عنوان یکی از مسائل و مشکلات اصلی در این خیابان قابل پذیرش است و باید برای نصب سرعت گیر در این خیابان اقدامات لازم را انجام داد.

خبرنگار : شایسته سلامی

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز