استاندار مرکزی:

همچنان سیستم حمل و نقل اراک فشل است

۱۳۹۷/۱۰/۳۰ - ۱۴:۵۳:۲۴
کد خبر: ۸۰۲۳۸۶
همچنان سیستم حمل و نقل اراک فشل است
استاندار مرکزی با اشاره به اینکه روند امور برای سالم‌سازی هوای اراک بهبود یافته است، گفت: با وجود همه تلاش‌ها، اما همچنان سیستم حمل و نقل اراک به مانند دیگر شهرهای کشور فشل است.

به گزارش برنا از اراک ،  سید علی آقازاده در نشست کارگروه طرح جامع کاهش آلودگی هوای اراک با اشاره به بهبود وضعیت آلودگی هوای اراک به نسبت سال 95 بیان کرد: 97 روز ناسالم سال 95 به 46 روز در سال جاری رسیده است و این امر نشان از اثربخش بودن اقدامات انجام شده در کنار بارندگی‌هاست.

وی  با اشاره به بهبود روند امور جهت سالم‌سازی هوای اراک که ایجاد خطوط ویژه دوچرخه به طول رفت و برگشت 14 کیلومتر، توزیع سوخت پاک و یورو 4 از دیماه 96 در کل استان مرکزی، گازسوز بودن نیروگاه شازند، خروج دیگ‌های آلاینده و قدیمی ایرالکو از مدار را از مصادیق این بهبود است، گفت: با وجود اقدامات صورت گرفته دغدغه دادستان اراک به عنوان مدعی‌العموم در خصوص ضعیت حمل و نقل عمومی در اراک به‌جاست و تاکنون در این راستا اقدام قابل دفاعی انجام نشده است.

آقازاده با بیان اینکه سیستم حمل و نقل اراک به مانند سیستم حمل و نقل اکثر شهرهای کشور فشل است، گفت: در حال‌حاضر قیمت یک لیتر بنزین از یک لیتر آب آشامیدنی در کشور ارزانتر است و همین امر باعث شده است که تردد خودروهای بی‌کیفیت در خیابان‌های شهر روند کاهشی نداشته باشد، باید در استفاده از دوچرخه و پیاده‌روی فرهنگ‌سازی شود، برخی از شهرهای کشور سابقه‌ای 100 ساله در دوچرخه‌سواری دارند و باید این فرهنگ در شهر اراک نیز تسری یابد که نه فقط برای تفریح بلکه برای انجام امور از دوچرخه استفاده شود.

وی با تاکید بر اینکه در شرایط کنونی نباید در فضای بی‌اعتمادی دمید، چراکه به نسبت سال‌های گذشته وضعیت امروز هوای اراک بهبود یافته است، افزود: اقدامات زیادی به انجام رسیده، اما همچنان در حوزه حمل و نقل شاهد ضعف و بی‌برنامگی‌ هستیم.

استاندار مرکزی بر لزوم فعال‌سازی و انتقال مشاغل خودرویی به شهرک خودرو تا پایان سال جاری تاکید کرد و افزود: در این راستا لازم است که شهرداری اراک تا قبل از سال 98 انتقال صنوف به شهرک خودرو را اجرایی کند و در این راستا شورای شهر نیز باید نظارت و پیگیری جدی در روند کار شهرداری داشته باشد، هزینه بسیاری برای این شهرک صورت گرفته است، نباید بلاتکلیف باقی بماند و باید با اجبار و یا اختیار صاحبان مشاغل مزاحم به این شهرک منتقل و وضعیت خیابان شریعتی ساماندهی شود.

وی تصریح کرد: خیابان شریعتی و خیابان هپکو به واسطه فعالیت این مشاغل درگیر انواع آلودگی‌های صوتی، تصویری و ... است، شهرداری و شورای شهر باید تمرکز خود را بر این 2 خیابان مصروف کنند و قطعا دستگاه قضایی و استانداری نیز در صورت نیاز ورود خواهد کرد.

آقازاده در خصوص ورود اتوبوس‌های جدید به ناوگان حمل و نقل عمومی شهر اراک گفت: 50 اتوبوس خریداری شده هنوز به صورت کامل وارد ناوگان نشده‌اند به همین دلیل شهرداری باید اهتمام ویژه‌ای جهت ورود اتوبوس‌ها به ناوگان داشته باشد و شرایط را برای واگذاری تسهیل و متقاضی را برای بهره‌برداری از اتوبوس‌ها جذب متذ.

استاندار مرکزی با اشاره به برگزاری یک جلسه دیگر از جلسات کارگروه در اسفندماه سال جاری بر لزوم ارزیابی جایگاه اراک در بین هشت شهر آلوده کشور، اجرای مصوبه آزمایش از کارگران شرکت ایرالکو توسط دانشگاه علوم‌پزشکی و تامین هزینه‌های این آزمایش از سوی شرکت ایرالکو تاکید کرد. 

 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز