البرز استانی کوچک با تجربه مدیرانی از سراسر ایران/ شناسنامه تحولات سیاسی استان البرز تدوین شود

۱۳۹۷/۱۰/۳۰ - ۱۵:۵۴:۰۶
کد خبر: ۸۰۲۴۰۰
البرز استانی کوچک با تجربه مدیرانی از سراسر ایران/ شناسنامه تحولات سیاسی استان البرز تدوین شود
درگذر ۹ سال از استان شدن البرز، ساکنان کوچک ترین استان کشور، شاهد حضور مدیرانی از سراسر ایران با آداب و رسوم و باورها و تجارب مختلفی در این استان بوده اند که این امر ضرورت تدوین شناسنامه تحولات سیاسی البرز را بمنظور ثبت رویدادهای مهم از اقدامات اساسی مدیران ارشد استان را ضروری می سازد، نقشه راهی برای مدیران آینده که می تواند سریعتر از قبل ساکنان البرز را به مقصد توسعه برساند.

  به گزارش خبرگزاری برنا – البرز: زمانی که طرح استانی شدن کلانشهر کرج در نقشه تقسیمات کشور- بعنوان یکی از رویدادهای مهم سیاسی اجرایی شد، ساکنان همسایه دیوار به دیوار پایتخت سیاسی کشورهم تصورشان نمی رفت که روزی ایران کوچک که خود کوچکترین استان کشور بشمار می رفت،همانند نامش شاهد تنوع مدیرانی با قومیت ها و آدابی از سراسر ایران باشد.

تیرماه سال  ۸۹ بود که زمزمه های تصدی یک زن، بعنوان اولین استاندارکشور شنیده شد، هر چند گفته می شود که فاطمه آجرلو اولین زنی بود که تشکیل استان البرز را با رئیس جمهوری در میان گذاشت و از آن پس امور مربوط به تصویب تشکیل این استان را پیگیری کرد تا این امر به نتیجه برسد، اما «عیسی فرهادی سرتنگی» که زادگاهش متعلق به «اردل» است و اکنون نیز بعنوان فرماندار تهران فعالیت دارد، با سابقه قائم‌مقام و مدیرکل صدا و سیمای استان سیستان و بلوچستان،معاون سیاسی و امنیتی استانداری استان خراسان جنوبی، سرپرست فرمانداری ویژه کرج و استانداری البرز بعنوان اولین استاندارالبرز، نام خود را در تاریخ تحولات سیاسی این استان به ثبت رساند.

در دور دوم تحولات سیاسی استان البرز، «اصغرعربیان» از «لرستان» بعنوان دومین استاندارالبرز پا به این استان گذاشت. او بعنوان مرد قانون از همان نخستین روزهای آغاز بکار خود شناخته شد. وی پیش تر به عنوان دادستان دیوان محاسبات کل کشور ومستشار و رئیس هیئت اول مستشاری دیوان محاسبات کشور و  در سازمان بازرسی کل کشورفعالیت داشت که در زمان حضور او در البرز شاهد نگاه ویژه ای به قانونمداری در امور بودیم.

«طاهرطاهری» سومین استاندارالبرز از «سمنان» به البرز آمد و مدت زمان کوتاهی که در این استان حضور داشت، سمنانی ها میدان داری را بدست گرفته بودند که این امر با تلاش دیگر مسولان استان دیری نپایید و وی نیز جای خود را به «سیدحمیدطهایی» بعنوان چهارمین استاندارالبرز از استان همدان داد. طهایی نیز حدود ۴ سال در البرز فعالیت داشت که در آن برهه نیز تلاش شد تا بسیاری از زیرساخت هایی که تا پیش از آن این استان از آن محروم بود، ایجاد شود و قطعات پازل توسعه البرز بنحو مطلوبی کنار هم چیده شود. تلاش برای وحدت و رفاقت و همگرایی در اجرای سیاست ها، حرکتی بود که بنحو ملموسی در آن بازه زمانی شاهد تحقق آن بودیم.

فصل پنجم تاریخ تحولات سیاسی البرز با حضور«محمدعلی نجفی» و گیلانی ها رنگ دیگری به خود گرفت و شاید شتابی که از جاماندگی های گذشته این استان بجای مانده بود در این بازه زمانی بنحوی متفاوت تر از قبل و سرعتی بیشتر به انجام رسید.

قطار گیلان هم در البرز مدت طولانی توقف نداشت و هر چند در این مدت نیز شاهد اقدامات موثری بودیم اما سوت توقف این قطار نیز به زودی شنیده شد و با گردشی ۱۸۰ درجه ای از شمال کشور به جنوب ایران، استانداری از استان خوزستان، سکان دار کشتی تحولات سیاسی استان البرز شد. عزیزالله شهبازی که پیش تر از قبول این مسولیت بزرگ در مسند معاونت سیاسی استانداری البرز شرایط این استان از جهات مختلف سنجیده بود، شاید با نقشه راهی کوتاه تر،البرزی ها را به مقصد توسعه نزدیک تر سازد.

در طول این ۹ سال و اندی، استان البرز نه تنها از حیث جمعیتی شاهد تنوع اقوام بوده است که درساختار تشکیلات مدیریت ارشد نیز مدیرانی از فرهنگ های مختلفی از سراسر ایران را تجربه کرده است که این امر در تصمیم گیری ها، برنامه ریزی های کلان و توسعه محورانه این استان نیز بی تاثیر نبوده و نخواهد بود. در این بین تدوین شناسنامه تحولات سیاسی استان البرز- فرصت ها و تهدیدها موجب آن خواهد بود تا شاهد تکرار نشدن تاریخ – دوری از اقدامات سلیقه ای و سفارشی باشیم و با نقشه راهی از پیش آگاه نسبت به چالش های موجود تصمیماتی اتخاذ نماییم که کمتر آسیب ها را به همراه داشته باشد. بدون شک،تدوین شناسنامه تحولات سیاسی استان البرز می تواند نقشه راه و مرجع جامعی برای مدیرانی باشد که وارد این استان می شوند و می خواهند بدون فوت وقت، سوار بر قطار توسعه شده و برای پیشرفت این استان یادگاری از خدمات در دوران تصدی مدیریت خود داشته باشند. 

یادداشت: سپیده غفاری

 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز