معاون میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان مرکزی؛

«سوت آشی» کمیجان ثبت ملی شد

۱۳۹۷/۱۱/۰۱ - ۱۳:۱۵:۳۹
کد خبر: ۸۰۲۷۲۰
«سوت آشی» کمیجان ثبت ملی شد
معاون میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان مرکزی گفت: آیین «سوت آشی» منطقه بزچلو از توابع شهرستان کمیجان در فهرست آثار ناملموس ملی به ثبت رسید.

به گزارش برنا از اراک ، محسن کریمی  در جمع خبرنگاران افزود: این آیین مربوط به نظام جمع آوری شیر دام ها توسط زنان است که هرسال در نیمه دوم اردیبهشت‌ماه یا نیمه اول خردادماه آغاز می شود.

وی اظهار داشت: زنان برای برگزاری این آیین شاد، با کمک اعضای خانواده وسایل مورد نیاز مانند زیرانداز، ظروف، آشپزخانه، مایحتاج خوراکی را به دل طبیعت برده و اقدام به پخت آش می کنند.

معاون میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری افزود: کارویژه این آیین کهن تقویت همدلی در ارتباط جامعه محلی است و در این زمینه مرد‌ها که صبح زود برای کاربه صحرا می‌روند نیز برای مشارکت در این جشن قبل از ظهر در کنار آب روان به سایر اعضای خانواده خود ملحق می‌شوند.

کریمی اظهار داشت: از جمله مهم‌ترین نکاتی که دراین مراسم حائز اهمیت است، شور و شادی است که در میان مشارکت جویان ایجاد می کند و ارحام نوازی و کمک به خانواده های کمتر برخوردار نیز در این آیین مد نظر است.

وی عنوان کرد: این رسم از دیرباز آیین در کنار آب‌های جاری و در دل طبیعت دایر برگزار شده و تجمع برای برگزاری آن به طور معمول در کنار مظهر قنات اصلی است.

معاون میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان مرکزی اظهار داشت: آیین های معنوی خرده فرهنگ ها داشته های هویتی هر استان هستند و حفظ آن ها که به آبشخور اصلی فرهنگ ایرانی اسلامی وصل است امری مهم محسوب می شود.

 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز