توسعه پرورش آرتمیا در اشتغال زایی و رونق اقتصادی آذربایجان‌غربی تاثیر بسزایی دارد

۱۳۹۷/۱۱/۰۷ - ۱۵:۰۰:۵۸
کد خبر: ۸۰۵۱۷۷
توسعه پرورش آرتمیا در اشتغال زایی و رونق اقتصادی آذربایجان‌غربی تاثیر بسزایی دارد
رییس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان غربی گفت : توسعه پرورش آرتمیا در اکوتوریسم منطقه، اشتغال زایی و ایجاد ارزش افزوده و رونق اقتصادی استان تاثیر بسزایی دارد .

به گزارش برنا آذربایجان غربی ، رسول جلیلی در دیدارصمیمی با رییس و کارکنان مرکز تحقیقات آرتمیای کشوربا بیان این مطلب اظهار کرد : توسعه پرورش آرتمیا در آذربایجان غربی با توجه به تهدید کم‌آبی دریاچه ارومیه می‌تواند به عنوان کشت جایگزین محصولات کشاورزی راهکار مناسبی در جهت اشتغال جایگزین برای کشاورزان حوضه آبریز دریاچه ارومیه باشد.

جلیلی تصریح کرد: با پرورش این گونه سخت پوست می توان زمینه اشتغالزایی، تولید درآمد و تامین نیازهای کشور در صنعت آبزی پروری را ایجاد کرد.

وی  ضمن تاکید بر استفاده از افراد توانمند، خلاق و علمی در جهت توسعه شاخص های اقتصادی استان خاطر نشان کرد: در حوزه ارس محصولات تولیدی ابزیان  در سال های اخیر کاهش یافته است که باید چالش ها و مشکلات موجود در این زمینه شناسایی و بررسی شود که در این زمینه نیازمند کار تیمی و تعامل بیش از پیش بین بخش های تحقیقاتی و اجرا هستیم.

رییس مرکز تحقیقات آرتمیای کشور گفت: : بازسازی و احیای ذخایر آرتمیا ، جلبکها و میکرو ارگانیسمها ی دریاچه ارومیه ، تولید و پرورش آرتمیا در محیط بسته و تانک ، ایجاد خزانه ژنتیکی ، فرآوری و پرورش جلبکهای دونالیلا و کلرلا و تولید پودر خشک از آنها و اجرای طرح پایلوت پرورش آرتمیا در استخرهای خاکی فسندورز میاندوآب از جمله پروژه های در دست اقدام این مرکزدر راستای تولید و پرورش این آبزی ارزشمند است.

نکوئی فرد افزود: مرکز تحقیقات آرتمیای کشور یکی از مراکز ۱۱ گانه موسسه های تحقیقات علوم شیلات کشور است که در بدنه وزارت جهاد کشاورزی و در راستای تولید، تحقیقات کاربردی خود را انجام می دهد و وظیفه اصلی آن بررسی و تحقیق در زمینه آرتمیای دریاچه ارومیه و مناطق ۱۸ گانه آرتمیا در کشور است.

وی خاطر نشان کرد: پرورش آرتمیا در استخرها و زه آب‌ها روشی جایگزین برای احیای آرتمیای دریاچه ارومیه است که در استان و برخی از مناطق کشور موفقیت آمیز بوده است.

این مسئول ادامه داد: یکی از مهمترین منابع آبی آذربایجان غربی، دریاچه پشت سد ارس و رودخانه ارس به شمار می رود که ذخایر اقتصادی با ارزشی همچون انواع ماهیان و گونه شاه میگوی آب شیرین را در داخل آن می توان یافت، که  برای حفظ و توسعه این ذخایر، آخرین یافته های تحقیقاتی و بایدها و نبایدهای لازم برای توسعه تولید و ذخایر این موجود ارزشمند در استان در نشست های تحقیقاتی ارزیابی شده است .

وی تاکید کرد : 6 پروژه تحقیقاتی جامع در سال جاری عملیاتی شده و 6 پروژه نیز در بخش منابع آبی آذربایجان غربی در دست اجرا داریم .

مسئول حوزه نمایندگی ولی فقیه در سازمان جهاد کشاورزی استان نیز در این دیدار بر ضرورت استفاده از یافته های تحقیقاتی در تولید ابزیان و ارتمیا در استان تاکید کرد و گفت:  برای  توسعه  فعالیت  های  آبزی  پروری  و به  تبع  آن پایداری  و سود  آور نمـودن  پـرورش  ماهی  و ارتمیای دریاچه ارومیه باید به  تحقیقات  کاربردی  روی  آورد.       

در ادامه رییس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان غربی از بخش تکثیر و پرورش آرتمیا و سایر آبزیان در استخرهای خاکی عایق بندی شده با استفاده از روش های نوین  پرورشی در محوطه مرکز تحقیقات آرتیمیای کشوربازدید کرد.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز