افتتاح ۴ مرکز تشخیص زودرس و غربالگری سرطان / وضعیت خطرناک سرطان در آذربایجان‌غربی

۱۳۹۷/۱۱/۰۸ - ۰۸:۰۳:۱۰
کد خبر: ۸۰۵۳۳۱
افتتاح ۴ مرکز تشخیص زودرس و غربالگری سرطان / وضعیت خطرناک سرطان در آذربایجان‌غربی
رئیس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی و درمانی آذربایجان‌غربی، ۴ مرکز تشخیص زودرس و غربالگری سرطان را در استان افتتاح کرد.

به گزارش برنا آذربایجان‌غربی، در آیین افتتاح  مراکز تشخیص زودرس و غربالگری بیماری های سرطان که به صورت همزمان با سراسر کشور و از طریق ویدئو کنفرانس توسط دکتر نمکی سرپرست وزارت درمان و آموزش پزشکی که  انجام گرفت، جواد آقازاده رئیس دانشگاه علوم پزشکی استان طی سخنانی گفت :در سال ۱۳۹۴-۱۳۹۳ حدود ۹۹۰۰ نفر بیمار سرطانی در استان تشخیص داده شده است و سالانه ۵۰۰۰ مورد جدید تشخیص داده می شود .

وی افزود : تشخیص زودرس بیماری سرطان هدف اصلی ما است که خوشبختانه ما به این هدف در استان رسیده ایم .سرطان ریه در استان آذربایجان غربی و در بین مردان رتبه اول کشوری است که با توجه به شرایط اقلیمی و فرهنگی که داریم سیگار می تواند عامل مهمی باشدکه متاسفانه از نظر شیوع استعمال سیگار استان ما رتبه اول کشوری را دارد.

آقازاده در ادامه گفت : بیماری های سرطان سیستم عصبی در استان ما نیز در مردان  بیشتر بوده  و دارای  رتبه اول  می باشد و خانم ها رتبه دوم را دارند ، در بیماری سرطان معده در میانگین آماری انجام شده رتبه چهارم را داریم و این امر مهم موجب نیاز به مراکز غربالگری در سطح استان گردیده است و ما هم با اینکه استان محروم و مرزی هستیم ولی با  همه این  اوصاف دارای ۷ مرکزتشخیص زود هنگام و غربالگری سرطان در استان شامل بیمارستان امام خمینی(ره) ارومیه ، بیمارستان شهید مطهری ارومیه ، نقده ، مهاباد ، میاندوآب ، ماکو و خوی می باشیم به غیر از شهرستان خوی که در دست اقدام می باشد کلیه مراکز از نظر فیزیکی پیشرفت فیزیکی ۱۰۰ درصدی را دارند که مبلغ ۱۶ میلیارد تومان برای ساخت این فضا ها و ۴ میلیارد تومان برای تجهیز هزینه شده است .

وی همچنین افزود:  امروز ۴ مرکز از این تعداد مراکز در ارومیه ، نقده و مهاباد را افتتاح خواهیم نمود که از میان این مراکز ۳ مرکز دارای دستگاه ماموگرافی می باشند .

وی در ادامه خاطر نشان کرد:آذربایجان‌غربی  با توجه به شیوع مصرف سیگار رتبه اول شیوع سرطان ریه را در کشور دارد.

وی ادامه داد: ‌آذربایجان‌غربی رتبه نخست کشوری را در بخش سرطان سیستم عصبی مردان و رتبه دوم را در بخش زنان داراست ضمن اینکه شایعترین سرطان دربین زنان استان، سرطان پستان است که در کشور رتبه دوازدهم را داریم.

همچنین در مراکز تشخیصی و غربالگری شهرستان مهاباد با دستگاههای سونوگرافی ،ماموگرافی و کلونوسکوپی تجهیز شده اند و بقیه مراکز هم در آینده نزدیک به این تجهیزات مجهز خواهند شد تا به بهره برداری برسند .

نظر شما