سد بی سوادی را در کهگیلویه و بویراحمد انقلاب اسلامی شکست

۱۳۹۷/۱۱/۲۲ - ۱۵:۲۱:۳۷
کد خبر: ۸۰۹۴۵۲
سد بی سوادی را در کهگیلویه و بویراحمد انقلاب اسلامی شکست
یکی از شاخص های توسعه یافتگی در جوامع سوادآموزی و فراگیری علم و دانش است که این شاخص امروزه در دورترین نقاط و در روستاهای کهگیلویه و بویراحمد نفوذ کرده و به برکت انقلاب، کهگیلویه و بویراحمد رتبه قابل قبولی در این زمینه کسب کرده است.

 به گزارش خبرگزاری برنا؛ به برکت نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران کهگیلویه و بویراحمد، نه تنها در زمینه سوادآموزی بلکه در تمامی عرصه های مختلف آموزشی و تعلم و تربیت پیشرفت قابل توجهی یافته است.

هم اینک مناطق مختلف استان کهگیلویه و بویراحمد در دورافتاده ترین روستا ها از امکانات آموزشی بهره مند هستند این در حالی است که پیش از انقلاب خدمات آموزشی عادلانه توزیع نشده بود.

**روایت دستاوردهای انقلاب در سوادآموزی کهگیلویه و بویراحمد

نماینده ولی فقیه در کهگیلویه و بویراحمد در این باره گفت: در دوران 40 ساله جمهوری اسلامی ،نهضت سوادآموزی گام‌های بی نظیری در راستای ارتقای سطح باسوادی افراد جامعه در این استان برداشته است.

آیت الله سیدشرف الدین ملک حسینی اظهار داشت: امروزه سواد از خواندن و نوشتن فراتر رفته و تحقق انواع سواد از جمله سواد های ارتباطی، رسانه ای، قانون عاطفی و رایانه ای بیانگر باسوادی جامع برای افراد است.

وی افزود: به ویژه سواد های ارتباطی و عاطفی یک ضرورت در کنار سواد پایه است که باید همه افراد خود پیگیر آن باشند.

نماینده ولی فقیه در کهگیلویه و بویراحمد بیان کرد: همه این سوادها باید به سواد تعبدی بیانجامند تا سبب سعادت و کمال فرد شود.

وی عنوان کرد: فعالیت های خوب و ارزشمندی در بخش سواد آموزی کهگیلویه و بویراحمد انجام شده و امیدوارم به جایی ختم شود که دیگر فرد بی سواد در این استان وجود نداشته باشد.

**میزان باسوادی در استان 92 و هفت دهم درصد است

مدیرکل آموزش و پرورش کهگیلویه و بویراحمد نیز گفت: براساس سرشماری سال 95 تعداد 34 هزار و 106 نفر از جمعیت 10 تا 49 سال استان بی سواد است.

هادی زارع پور افزود: میزان باسوادی مردم استان در جمعیت بالای 6 سال در ابتدای پیروزی انقلاب اسلامی 31 درصد بود که هم اینک به 84 درصد رسیده است.

وی تصریح کرد: باسوادی مردان و زنان استان از 42 و 18 درصد هم اکنون برای مردان 89 و برای زنان 79 درصد است.

زارع پور ابراز داشت: امسال حجم پوشش باسوادی در استان 5 هزار و 635نفر است که هزار و 35 نفر بیشتر از سال گذشته را نشان می دهد .

وی عنوان کرد: امسال 2 هزار و 72 نفر در طرح خواندن با خانواده، یکهزار و 838 نفر در حلقه های کتابخوانی و 2 هزار و 980 نفر در مسابقات سوادآموزی شرکت کردند.

مدیر کل آموزش و پرورش کهگیلویه و بویراحمد از اجرای طرح نماز کلید بهشت در چهار شهرستان و منطقه استان برای نخستین ‌بار خبر داد و گفت: علاوه بر شهرستان دنا در سال گذشته سه هزار و 536 نفر از آموزش دهندگان و سواد آموزان بویراحمد، دهدشت، گچساران و مارگون زیر پوشش این طرح قرار گرفتند.

زارع پور گفت: 90 مربی و 545 سوادآموز در مناطق عشایری استان زیر پوشش طرح توسعه سواد زنان و دختران عشایر قرار گرفتند.

وی افزود: بیش از 98 درصد حجم ابلاغی کهگیلویه و بویراحمد زیر پوشش قرار گرفته و تا 15 دی ماه نام نویسی ادامه دارد.

مدیرکل آموزش ها مدیرکل آموزش و پرورش استان گفت: در تمام شاخص ارزیابی سواد آموزی این استان رتبه دوم کشور را کسب کرد.

هادی زارع پور افزود: از 176 شهید عرصه سواد آموزی در کشور 10 شهید مربوط به کهگیلویه و بویراحمد است.

معاون سوادآموزی آموزش و پرورش استان نیز اظهار داشت: برای نخستین بار در 2 سال گذشته 30 کلاس 10 نفره سواد آموزی زیر پوش طرح ICDI قرار گرفتند.

سید حمدالله خواهش نیک بیان کرد:هم اکنون 2 هزار آموزش دهنده و مربی در استان واجد شرایط فعالیت در سواد آموزی هستند.

وی عنوان کرد: هشت مرکز یادگیری محلی در استان فعال بود و امسال هشت مرکز یادگیری محلی دیگر راه اندازی می شود.

** راه دسترسی به آموزش در کهگیلویه و بویراحمد هموار شد

مدیرکل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس کهگیلویه و بویراحمد گفت: در ابتدای پیروزی انقلاب اسلامی 270 مدرسه با 675 کلاس درس به مساحت 41 هزار متر مربع در کهگیلویه و بویراحمد فعالیت می کرد.

جهان محرابی افزود: مدارس در پیش از انقلاب اسلامی بیشتر در سه شهر یاسوج، دوگنبدان و دهدشت احداث شده بود و بسیاری از دانش آموزان برای بهره مندی از سواد باید به این شهرها و روستاهای پرجمعیت سفر می کردند.

محرابی با اشاره به سخت گذر بودن راه های کهگیلویه و بویراحمد ابراز داشت: این سفر روزانه برای کودکان و نوجوانان مناطق مختلف استان که بیشتر کوهستانی است سخت و طاقت فرسا بود.

به گفته وی، پس از پیروزی انقلاب اسلامی یکهزار و 849 مدرسه با هفت هزار و 939 کلاس به مساحت 22 میلیون و 568 هزار و 390 متر مربع در این استان احداث شد.

 

نظر شما