دبیر نخستین جشنواره رسانه های کُردی:

ثبت ۴۶۶ اثر در جشنواره رسانه های کردی/ شرکت کنندگان نسبت به اصلاح آثار خود اقدام کنند

۱۳۹۷/۱۱/۲۴ - ۰۷:۴۵:۳۵
کد خبر: ۸۱۱۷۷۱
ثبت ۴۶۶ اثر در جشنواره رسانه های کردی/ شرکت کنندگان نسبت به اصلاح آثار خود اقدام کنند
دبیر نخستین جشنواره و نمایشگاه رسانه های کُردی با بیان اینکه 466 اثر در جشنواره رسانه های کردی به ثبت رسیده است، گفت: 60 درصد آثار ثبت شده در سامانه الکترونیکی جشنواره به زبان فارسی است و شرکت کنندگان یک هفته فرصت دارند نسبت به اصلاح اثر خود اقدام کنند.

به گزارش خبرگزاری برنا در کردستان؛ شیروان یاری در جمع اصحاب رسانه استان گزارشی از آثار ثبت شده در سامانه الکترونیکی نخستین جشنواره رسانه های کُردی ارائه داد و گفت: 466 اثر از 156شرکت کننده در بخش های اصلی و فرعی  به دبیرخانه این جشنواره ارسال شده است که 60 درصد آثار ثبت شده به زبان فارسی است.

دبیر نخستین جشنواره رسانه های کُردی با بیان اینکه آثار بخش اصلی جشنواره باید حتما به یکی از لهجه های زبان کُردی باشد، گفت: علی رغم اطلاع رسانی های قبلی، میزان بالایی از آثار ارسالی به بخش های مختلف بخش اصلی جشنواره به زبان فارسی است و آثار رسیده در صورت انطباق با فراخوان جشنواره داوری می شود.

وی از شرکت کنندگان خواست جهت رفع نواقص آثار خود اقدام کنند و افزود: این افراد و افرادی که می خواهند جدید در جشنواره شرکت کنند تنها تا 30 بهمن فرصت دارند که آثار خود را به یکی از لهجه های زبان کُردی ثبت کنند و این مهلت تمدید نمی شود.

یاری، به تفکیک آثار رسیده از استان های کردستان، کرمانشاه، آذربایجان غربی و ایلام اشاره کرد و ادامه داد: کردستان با 292 اثر از 85 نفر رتبه اول، کرمانشاه با 113 اثر از 31 نفر رتبه دوم، آذربایجان غربی با 29 اثر از 19 نفر رتبه سوم و ایلام با 28 اثر از 12 نفر رتبه چهارم را به خود اختصاص داده اند.

ضرورت رفع نقص آثار برای حضور در مرحله داوری

دبیر نخستین جشنواره رسانه های کُردی با بیان اینکه بعد از پایان مهلت اولیه شرکت در جشنواره آثار ثبت شده توسط دبیر جشنواره بررسی و پایش شد، گفت: متاسفانه علی رغم چندین بار اطلاع رسانی و انتشار فراخوان و تاکید بر برگزاری «نخستین جشنواره رسانه های کُردی» در بخش گزارش از 74 اثر ارسالی تنها 8 اثر به زبان کُردی است و این یعنی 66 اثر ارسالی قادر به شرکت در بخش داوری نیست.

وی افزود: در بخش تیتر از 47 اثر ثبت شده، تنها 7 اثر به زبان کُردی است؛ در بخش سرمقاله از 117 اثر ارسالی تنها 48 اثر به زبان کُردی است و در بخش خبر که مهم ترین مولفه روزنامه نگاری است متاسفانه کم ترین اثر ارسالی را شاهد هستیم و از 5 خبر ارسال شده هم  100 درصد اخبار به زبان فارسی است و قادر به شرکت در جشنواره نیست.  

یاری این مسئله را نشان دهنده ضعف ساختاری در روزنامه نگاری کُردی عنوان کرد و افزود: در بخش مصاحبه هم از 60 اثر ارسالی تنها 35 اثر به زبان کُردی است.

یاری با بیان اینکه در بخش طنز و کاریکاتور نیز، 48 اثر ارسال شده است که 42 اثر آن بدون مشکل پذیرش شده است، گفت: در بخش طراحی و صفحه آرایی 22 اثر ارسال شده است که بدون مشکل پذیرش شده اند و در بخش عکاسی شامل تک عکس و گزارش تصویری هم 68 اثر پذیرفته شده است.

شرکت کنندگان در جشنواره نسبت به رفع نواقص اقدام کنند

دبیر نخستین جشنواره رسانه های کُردی با تاکید مجدد بر اینکه آثار شرکت کننده در بخش اصلی جشنواره باید به زبان کُردی نوشته شده باشند، گفت: منظور از زبان کُردی تنها گویش «سورانی» نیست و آثار نگارش شده به همه لهجه ها و گویش های کُردی می توانند در این بخش شرکت کنند.

وی افزود: همه شرکت کنندگان در جشنواره تا 30 بهمن فرصت دارند با مراجعه به صفحه شخصی خود نسبت به رفع نواقص و اصلاحات لازم در آثار خود اقدام کنند و در صورتی که این نواقص رفع نشوند ارسال این آثار به مرحله داوری به هیچ وجه امکان پذیر نیست.

یاری با بیان اینکه در بخش جنبی این جشنواره که شامل شعار سال و حمایت از کالای ایرانی است، 38 اثر از 21 شرکت کننده ثبت شده است، گفت: در این بخش آثار به زبان فارسی است و محدودیتی برای این بخش وجود ندارد.

وی افزود: در بخش نشریات تخصصی و دانشگاهی هم تنها 2 اثر از یک نفر ثبت شده است که در صورت افزایش نیافتن آثار این بخش این آثار هم به دلیل رقابتی نبودن حذف می شود.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز