از سال ١٣٩٠ تاکنون؛

شهروندان سقزی ۲۸ هزار و ۸۴۷ واحد خون اهدا کردند

۱۳۹۷/۱۱/۲۷ - ۰۷:۵۳:۱۸
کد خبر: ۸۱۲۸۸۶
شهروندان سقزی ۲۸ هزار و ۸۴۷ واحد خون اهدا کردند
مدیرکل انتقال خون کردستان گفت : از سال 1390 تا کنون 39 هزار و 364 مراجعه جهت اهدای خون در مرکز انتقال خون سقز ثبت و از این تعداد 28 هزار و 847 واحد خون کامل جمع آوری شده است.

به گزارش خبرگزاری برنا در کردستان؛ محمد سعید کریمیان در حاشیه بازدید از مرکز انتقال خون سقز و دیدار با فرماندار این شهرستان اظهار کرد: امسال اهدای خون در شهرستان سقز با رشد چشمگیری مواجه بوده است و تا 23 بهمن داوطلبین اهدای خون هشت هزار و 486 بار به مرکز انتقال خون سقز با هدف اهدای داوطلبانه خون مراجعه کرده اند که از این تعداد هفت هزار و 398 مراجعه توسط آقایان و یک هزار و 88 مراجعه نیز توسط بانوان نوع دوست سقزی ثبت شده است.

وی گفت: در هشت سال اخیر 28 هزار و 847 واحد خون کامل از اهداکنندگان سقزی دریافت شده است که 26 هزار و 242 واحد آن توسط آقایان اهداکننده خون و 2 هزار و 605 واحد نیز توسط بانوان سقزی به بیماران کردستانی نیازمند اهدا شده است.

کریمیان با بیان اینکه میزان نیاز به خون و فرآورده های آن بر اساس برش های استانی شبکه خونرسان کشور تعیین شده است، افزود: انتقال خون کردستان 100 درصد نیاز مراکز درمانی استان را پاسخ داده است و همواره تلاش می کند تا ذخایرخون و فرآورده های خون را به میزان دست کم 5 تا 9 روز نیاز معمول بیمارستان ها تامین نماید.

وی گفت: خون های اهدایی شهروندان سقزی روزانه طی دو سرویس اختصاصی به مرکز استان منتقل می شود و از هر واحد آن دست کم سه فرآورده مختلف تولید شده و بر اساس درخواست مراکز درمانی توزیع می شود.

کریمیان دلیل ارسال خون های اهدایی به سنندج را نبود امکانات فرآوری خون در مرکز اهدای خون سقز برشمرد و اذعان کرد: باوجود پیگیری های فراوان و حتی درخواست کمک از خیرین سقزی بودجه مورد نیاز راه اندازی واحد فرآوری و سردخانه مرکز انتقال خون سقز تاکنون تامین نشده است.

مدیرکل انتقال خون استان اضافه کرد: عمده خون مورد نیاز 17 بیمارستان مصرف کننده خون در استان از طریق اهداکنندگان داوطلب در دو شهرستان سنندج و سقز تامین می شود و الزامی برای خونگیری در تمامی شهرستان ها و مصرف در همان شهرستان وجود ندارد و انتقال خون خود را موظف به تامین نیاز صد درصدی بیماران می داند.

کریمیان با اشاره به آمار مصرف خون در دو بیمارستان امام خمینی (ره) و تامین اجتماعی سقز گفت: بر اساس درخواست های دریافت شده از این دو بیمارستان امسال 4 هزار و 696 واحد فرآورده خون به این دو مرکز درمانی ارسال شده است که سهم بیمارستان امام 3 هزار و 610 واحد و سهم بیمارستان تامین اجتماعی یک هزار و 86 واحد بوده است.

وی در خصوص توزیع انواع فرآورده های خون نیز اظهار کرد: فرآورده های خون ارسالی به سقز در سال جاری 2هزار و 781 واحد فرآورده های گلبول قرمز، یک هزار و 315 واحد فرآورده پلاسمایی و 600 واحد فرآورده پلاکتی بوده است.

محمد سعید کریمیان در خصوص منابع انسانی شاغل در انتقال خون سقز، گفت: دو کارشناس زن با هدف میزبانی شایسته از بانوان اهداکننده خون در مرکز انتقال خون حضور دارند و چهار پرسنل مرد نیز به صورت تمام وقت انجام وظیفه می کنند.

کریمیان افزود : باوجود برگزاری دو مرحله آزمون استخدامی در سال های اخیر هیچ پزشکی در این آزمون ها شرکت نکرد و نیروی پزشک همچنان در قالب قرارداد و یا دیگر روابط کاری با اداره کل تامین شده و در انتقال خون سقز خدمت رسانی می کنند.

مدیرکل انتقال خون کردستان از اهداکنندگان خون خواست حضوری مستمر در مرکز انتقال خون داشته باشند و خاطرنشان ساخت: از اهداکنندگان گرامی که به دلیل شلوغی مرکز و فعالیت آن تنها در شیفت صبح دل آزرده می شوند پوزش می خواهم و این نکته را یادآور می شوم که تامین خون و فرآورده های آن فرآیندی تخصصی است و اولویت سازمان انتقال خون رعایت حداکثری استاندارد ها برای تامین سلامت خون است.

اداره کل انتقال خون کردستان دارای دو مرکز فعال در شهرستان های سنندج و سقز است و سالانه میزبان بیش از30 هزار داوطلب اهدای خون است که با واسطه حضور آنان خون و فراورده های 17 مرکز درمانی را تامین می کند.

 

نظر شما