معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری استان مرکزی؛

هر شهرستان حداقل یک نوروزگاه در مبادی ورودی شهرها برپا کند

۱۳۹۷/۱۱/۲۹ - ۱۰:۲۸:۴۱
کد خبر: ۸۱۳۸۵۲
هر شهرستان حداقل یک نوروزگاه در مبادی ورودی شهرها برپا کند
معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری استان مرکزی با اشاره به اینکه امسال نوروز متفاوتی را خواهیم داشت، افزود: برآنیم تا با استفاده از تجربیات سال‌های گذشته و به کارگیری آن بتوانیم استقبال خوبی از مهمانان نوروزی داشته باشیم.

به گزارش برنا از اراک ، مهدی زندیه‌وکیلی در جلسه ستاد اجرایی خدمات سفر استان مرکزی افزود: برنامه‌ریزی‌های خوبی جهت میزبانی مطلوب از مسافران نوروزی استان مرکزی در حال انجام است. 

وی باتوجه به اینکه در استان 33 شهر و 12 شهرستان وجود دارد، گفت: در استان مرکزی باید در هر شهرستان حداقل یک نوروزگاه در مبادی ورودی شهرها و مسیر دسترسی اصلی برپا شود تا کمیته‌های ستاد در این نوروزگاه‌ها اقدامات مشترکی با یکدیگر انجام دهند، همچنین مسئولیت برگزاری و تشکیل نوروزگاه بر عهده فرمانداری در کمیته شهرستانی است، اما بخش زیادی از کارهای خدماتی آن بر عهده شهرداری‌ها است که باید این هماهنگی را با فرمانداری مربوطه داشته باشند. 

زندیه‌وکیلی با اشاره به اینکه در تمامی نوروزگاه‌ها باید wifi رایگان فراهم شود، ادامه داد: در این زمینه اداره کل فناوری اطلاعات استان مکاتبات را با اپراتورها انجام دهند که این خود بستری برای معرفی الکترونیکی اماکن تاریخی استان به گردشگران و مسافرین نوروزی است که از طریق اپلیکیشن، افراد به wifi مستقر در نوروزگاه متصل می‌شوند و به تمامی اطلاعات لازم از اماکن تاریخی و گردشگری استان در زمان کوتاهی دسترسی پیدا می‌کند. 

وی با اشاره به اینکه برای حمایت از هنرمندان استان در نوروزگاه‌ها باید امکان فروش صنایع‌دستی، سوغات و هدایا فراهم شود، افزود: اجرای این طرح در شهر شاهرود 600 میلیون تومان در ایام نوروز درآمدزایی داشته است لذا این کار با رویکرد آشنایی صنایع‌دستی و سوغات استان به مسافرین نوروزی انجام می شود که البته مستلزم برنامه‌ریزی با هماهنگی شهرداری در شهرستان‌ها است. 

رئیس ستاد اجرائی خدمات سفر استان با اشاره به اینکه تبلیغات زیادی در زمینه معرفی اماکن تاریخی انجام می‌شود، اما بعضی از اماکن تاریخی در ایام نوروز سال گذشته تعطیل بوده‌اند، خاطرنشان کرد: در ایام نوروز موزه‌ها برای ارائه خدمات نوروزی باز خواهند بود، برای اینکه مسافرین در زمان مراجعه به اماکن تاریخی با درب بسته مواجه نشوند لازم است برنامه‌ریزی و هماهنگی‌ دقیقی انجام گیرد، برای مثال تمام زیبایی بازار اراک به کاروانسراهای آن است، اما در ایام نوروز کاروانسراها بسته هستند که باید در این راستا تسهیلگری انجام گیرد. 

وی در ادامه گفت: برنامه‌ریزی در همه شهرستان‌ها جهت بسیج افراد داوطلب، علاقه‌مندان به میراث فرهنگی و صنایع‌دستی استان خصوصا جوانان، دانشجویان و دانش‌آموزان علاقمند، هماهنگی با فرمانداری، شهرداری، میراث فرهنگی و NGO ها انجام شود، داوطلبان به جهت معرفی میراث فرهنگی و تاریخی استان به مسافرین نوروزی در اماکن تاریخی و نوروزگاه ها مستقر شوند که البته این کار نیازمند آموزش‌های لازم به این افراد است و باید قبل از نوروز این آموزش‌ها ارائه شود.

زندیه‌وکیلی با تأکید بر اینکه استان مرکزی جز دومین یا سومین استان کشور از لحاظ تردد است، اظهارکرد: استان از لحاظ گردشگری باوجود پتانسیل‌های دیدنی، اما به لحاظ کم‌کاری در معرفی حتی جز بیست استان گردشگری کشور قرار ندارد و لازم است در این راستا اقدامات نرم افزاری و سخت‌افزاری و هزینه درست و به جا انجام گیرد.

وی با اشاره به اینکه باید استان را در شبکه‌های ملی بیشتر بلد کرد، افزود: اماکن تاریخی و توریستی و روستاهای استان باید در شبکه‌های ملی پرمخاطب همچون شبکه سه سیما، دو، خبر، شما و شبکه‌های رادیویی معرفی شوند که  این چنین مخاطبینی که صداوسیما را در ایام نوروز دنبال می‌کنند با اماکن استان آشنا می‌شوند و به دلیل همان تصاویر به استان مرکزی سفر خواهند کرد. 

زندیه‌وکیلی تاکید کرد: نوروز یک فرصت مغتنم است که سفرهای یک سال و سال‌های آینده آن را پوشش می‌دهد، مسافری که اقامت خوشی را در استان گذرانده، منجر به تشویق دیگران برای سفر به استان مرکزی در ایام دیگر سال می‌شود که این هدف مورد نظر ماست. 

وی با بیان اینکه لازم است لیست نانوایی‌هایی که در ایام نوروز کشیک هستند در نوروزگاه‌ها درج شود، ادامه داد: عابربانک‌ها در ایام نوروز پول‌گذاری شوند و بیمه‌ها برای رسیدگی به تصادفات رانندگی جهت انجام کار کارشناسی بخش کشیک داشته باشند تا افراد و مسافران معطل نباشند. 

رئیس ستاد اجرائی خدمات سفر استان با بیان اینکه باید توزیع روستایی میوه نیز انجام شود و مسافرین نیز بتوانند استفاده کنند، بیان کرد: امسال به دلیل اینکه روزهای تعطیل بیشتر است، پیش بینی می‌شود که حجم سفرها نیز بالاتر باشد. 

وی با اشاره به برنامه‌های روستاهای مورد هدف گردشگری برای ایام نوروز، گفت: روستاها تشویق شوند با اسکان موقت، خانه‌های خود را با همکاری دهیاری‌ها در اختیار گردشگران و مسافران قرار دهند و باید این ظرفیت در اپلیکیشن گردشگری استان معرفی شود.

 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز