مدیرکل منابع طبیعی بوشهر خبر داد:

خلع ید سودجویان از ۷۷۰ هکتار اراضی ملی استان

۱۳۹۷/۱۲/۱۹ - ۰۹:۴۰:۲۴
کد خبر: ۸۲۲۲۹۱
خلع ید سودجویان از ۷۷۰ هکتار اراضی ملی استان
مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان بوشهر گفت: طی یک سال اخیر ۷۷۰ هکتار از اراضی ملی استان بوشهر خلع ید شده و به اراضی ملی برگشته است.

 به گزارش خبرگزاری برنا؛ غلامرضا منتظری صبح یکشنبه در جمع خبرنگاران گفت: منابع طبیعی مدیریت و مسئولیت نگهداری و حفاظت و مراقبت از سه عنصر حیاتی یعنی آب و خاک و گیاه را بر عهده دارد که مسئولیت سنگینی است و در نقاط مختلف استان تلاش ما این است که به بهترین شکل وظیفه خود را انجام دهیم.

وی اضافه کرد: از مجموع دو میلیون ۳۰۷ هزار هکتار اراضی استان بوشهر، یک میلیون و ۲۴۳ هزار هکتار مرتع، ۲۲۷ هزار هکتار اراضی جنگلی و ۳۳۱ هزار هکتار اراضی بیابانی است.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان بوشهر خاطرنشان کرد: استان بوشهر دارای ۹۰۰ کیلومتر ساحل است و دارای تنوع خاصی از نظر اقلیمی است. نقاط مرتفع در نوار شرقی استان و دشت‌ها و نقاط پست ساحلی را داریم.

وی با اشاره به اینکه استان بوشهر یک سوم متوسط بارش جهانی را به میزان حدود ۲۵۰ میلیمتر را دارد افزود: از نظر تبخیر نیز وضعیت خاصی داریم و سه برابر متوسط جهانی میزان تبخیر آب است.

منتظری نوع پراکنش بارندگی در استان بوشهر را نامناسب دانست و ادامه داد: بارش‌ها پراکنش منظمی ندارند و شاهد خشکسالی و سیل‌های مخرب هستیم و اغلب بارش‌ها به شکل روان‌آب از دسترس ما خارج می‌شوند.

وی پتانسیل مثبت استان بوشهر را قرار گرفتن در مسیر روان‌آب‌های استان‌های هم‌جوار دانست و گفت: در زمینه بافت گیاهی نیز شاهد تنوع خوبی در استان هستیم و گونه‌های مختلفی در سطح استان وجود دارد.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان بوشهر خاطرنشان کرد: بخشی از مساحت استان را اراضی بیابانی تشکیل می‌دهند که باید از بیابان‌زایی با عملیات‌های مختلف جلوگیری کنیم و همچنین در راستای بیابان‌زدایی با عملیاتی همچون نهال‌کاری و… اقدام کنیم و سطوح بیابانی را کاهش دهیم.

وی با اشاره به سه نوع پهنه در اراضی بیابانی استان بوشهر تصریح کرد: مراتع استان نقش مهمی در طبیعت استان دارد و باید مراقب باشیم که این مراتع تخریب نشود و آنها را حفظ کنیم. ۸۹۵ سامانه مرتعی عرفی در استان داریم و مرتع‌داران مشخص شده‌اند.

منتظری تعداد واحدهای دامی منتفع از مراتع استان را یک میلیون و ۱۶۳ هزار واحد دامی عنوان کرد و افزود: مقدار علوفه خشک قابل برداشت از مراتع استان ۸۸ هزار و ۴۹ تن در سال‌های با بارش نرمال است.

وی افزود: یکی از کارهای ارزشمند و مسئولیت‌های سنگین ما جلوگیری از تصرف اراضی ملی و برخورد با سودجویان است که طی یک سال اخیر ۷۷۰ هکتار از اراضی ملی استان بوشهر خلع ید شده و به اراضی ملی برگشته است.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان بوشهر اضافه کرد: صندوق توسعه ملی اعتباراتی را به حوزه منابع طبیعی و آبخیزداری اختصاص داده که در استان بوشهر ۱۵۳ پروژه از این محل اجرا شده است.

وی به رویکردهای منابع طبیعی اشاره کرد و ادامه داد: اجازه دست‌درازی به اراضی ملی را نمی‌دهیم و استقبال می‌کنیم از مردم و تشکل‌ها و نهادهای مختلف که یاری‌گر ما در این زمینه باشند.

منتظری شفاف‌سازی و قانون‌مداری را یکی دیگر از رویکردهای منابع طبیعی استان بوشهر دانست و بیان کرد: با رعایت قانون نظم و انضباط بر عملکرد ما حاکم می‌شود و با شفاف‌سازی پاسخگوی عملکردمان خواهیم بود.

وی حفظ انفال را از دیگر موارد و رویکردها عنوان کرد و گفت: تعامل بسیار خوبی در این زمینه در استان بوشهر حاکم است و استاندار و مدیران قضائی و نظامی و انتظامی همکاری و همراهی خوبی در این راستا دارند.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان بوشهر از کنترل روان‌آب‌ها به عنوان یک اولویت مهم نام برد و خاطرنشان کرد: تلاش جدی داریم که آب‌های سطحی را در قالب طرح‌های آب‌خوان‌داری و آب‌خیزداری کنترل کنیم.

وی با بیان اینکه باید در زمینه کنترل روان آب‌ها تلاش بیشتری کنیم اضافه کرد: تاکنون ۷۱۱ سازه آبخیزداری در استان احداث شده است که ظرفیت کنترل ۱۳۷ میلیون مترمکعب روان‌آب‌ها را در طی چهار مرحله بارندگی دارد.

منتظری تقویت پوشش گیاهی استان را یکی دیگر از رویکردها عنوان کرد و افزود: مقابله با پدیده بیابان‌زایی را به صورت جدی در دستور کار داریم و با تثبیت کانون‌های بحران در استان این مهم با جدیت دنبال می‌شود.

وی تثبیت مالکیت دولت بر اراضی ملی را یکی دیگر از موارد ضروری دانست و اضافه کرد: شاهد تعرض افراد سودجو و تصرف اراضی هستیم که یکی از اقدامات مهم اجرای طرح کاداستر است که تاکنون یک میلیون هکتار از اراضی آماده صدور سند شده است.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان بوشهر اظهار داشت: هر گونه بهره‌برداری از منابع طبیعی باید با رعایت اصول توسعه پایدار صورت گیرد و در بهره‌برداری از مراتع و آب‌های جاری و زیرزمین و دریا و جنگل‌ها باید نگاهمان به توسعه پایدار باشد.

 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز