جاهای دیدنی گلستان

۱۴۰۲/۰۱/۰۵ - ۰۱:۱۲:۱۷
کد خبر: ۸۲۲۹۹۲
جاهای دیدنی گلستان
گلستان از آن دست استان‌های نوپای ایرانی به شمار می‌آید که پیشینه‌ی تاریخی وسیعی را داراست. جدا از پیشینه‌ و جاذبه‌های تاریخی خیره کننده این استان، جاذبه‌های طبیعی بی‌شماری در این گلستان به چشم می‌خورد که هر ساله‌ گردشگران داخلی و خارجی زیادی را مجذوب خود می‌کند. نکته‌ی جالبِ دیگری که درباره‌ی گلستان وجود دارد همجواری آن با دیگر استان‌های داخلی، دریای خزر و کشور ترکمنستان است، از این رو در گوشه و کنار همین منطقه از ایران می‌توان فرهنگ‌ها و قوم‌های مختلف را دید.

 به گزارش خبرگزاری برنا؛ گلستان به عنوان یکی از برترین استان‌های بسیار خوشمزه‌ی ایرانی نیز به شمار می‌آید که با داشتن غذاهای خوشمزه‌ای چون هلی آش، ماش پلو، گوجه آش، بولمه، بورک، چکدرمه و … هر ساله دوستداران غذا را به خود جلب می‌کند.

اگر قدری کنجکاو شده‌اید تا اطلاعات بیشتری درباره‌ی جاذبه‌های این شهر زیبا آورید، ما را در مقاله‌ی زیر همراهی کنید تا حداقل با 10 جاذبه گردشگری استان گلستان بیشتر آشنا شوید.

۱- گنبد قابوس

«گنبد قابوس» با گنبد کابوس بلندترین برج تمام آجری جهان محسوب می‌شود، این برج بر فراز تپه‌ای خاکی که نزدیک به ۱۵ متر از زمین بلندتر است قرار دارد. ارتفاع بنا به همراه پی آن نیز ۷۲ متر است.

لازم به ذکر است که این بنا در حکومت ساسانی، نوعی آتشگاه محسوب می‌شده و مسئولیت نگهداری آتش در آن‌ها بر عهده‌ی موبدان بوده است.

۲- آبشار کبودوال

درست در جنوب شهر علی آباد کتول و در عمق جنگل‌های انبوه از درختان سر به فلک کشیده، آبشاری زیبا و رویایی به نام «کبودوال» قرار دارد.

آب این آبشار زلال و به شدت شفاف است و همچنین قابل شرب است. نکته‌ی جالب درباره‌ی این آبشار تمام خزه‌ای بودن آن است همچنین مسیر پیاده روی بسیار زیبا می‌باشد؛ در طول مسیر تا زیر آبشار اصلی کبودوال چندین آبشار کوچک و بزرگ دیگر نیز وجود دارد که هریک زیبایی خاص خود را دارد.

۳- جنگل النگدره

در نزدیکی شهر زیبای گرگان و درست در جنوب غربی این شهر جنگلی باشکوه و زیبا به نام «النگدره» وجود دارد.

این جنگل در مسیر جاده ناهارخوران واقع شده و رودخانه‌ی قلاشی از قسمت جنوب پارک تا شمال آن امتداد دارد و تقریباً از میان آن می‌گذرد. النگدره از آن دست جنگل‌های به شدت زیبایی می‌باشد که در هر فصل لباسی رنگارنگ به تن می‌کند اما در فصل پاییز مادر طبیعت زیباترین لباس خود را بر تن این بچه چند صد ساله‌ی می‌پوشاند.

۴- آبشار رنگو

در میان جنگل سرسبز و روح‌نواز رنگو، آبشاری زیبا به همین نام قرار دارد که هر چه از جذابیت و زیبایی آن بگوییم کم است. البته لازم به ذکر است که این جذابیت بیشتر برای طبیعت دوستان به چشم می‌آید زیرا این مکان خالی از هرگونه امکانات تفریحی مدرنی‌ست، همچنین برای دسترسی به آن باید چندساعتی پیاده‌روی کنید، اما اگر به چنین نقاطی علاقمند باشید، ارزشش را دارد.

۵- ناهارخوران

اگر به دنبال یکی از جنگل‌های جذاب استان گلستان می‌گردید، «جنگل نهارخوران» را از دست ندهید، زیرا قدمت این پارک جذاب به دوران ژوراسیک باز‌می‌گردد.

جنگل ناهارخوران در ابتدا از شهر گرگان فاصله داشت و به مرور زمان با وسیع شدن این شهر، فاصله این جنگل تا شهر به یک خیابان اصلی محدود شد که امروزه یکی از خیابان‌های اصلی شهر محسوب می‌شود.

۶- آبشارهای شیرآباد گلستان

روستای شیرآباد یکی از هزاران روستای استان گلستان می‌باشد که به دلیل طبیعت بسیار بکر و زیبایش شهرتی بی‌پایان دارد. یکی از جاذبه‌هایی که در اطراف این روستا قرار دارد، مجموعه «آبشارهای شیرآباد» است. این آبشارها که در جنگلی به همین نام قرار گرفته، مجموعه‌ای از ۱۲ آبشار بزرگ و کوچک است.

۷- دهکده‌ی جهان نما

«دهکده جهان‌نما» در فاصله ۶۰ کیلومتری جنوب شرقی شهر کردکوی (یکی از شهرهای استان گلستان) قرار دارد.

این دهکده‌ی ییلاقی با مه بسیار غلیظ و آب و هوایی بسیار مطبوع، منظره‌ای را پیش چشمان شما پدیدار می‌کند که به سختی می‌توانید از آن دل بکنید.

این دهکده درست در کنار جنگل جهان نما واقع شده است. این جنگل نیز از منابع ارزشمند و غنی  استان گلستان به شمار می‌آید که در سال ۱۳۵۲ برابر مصوبه شورای عالی حفاظت محیط زیست با وسعتی معادل ۳۰ هزارو ۶۵۰ هکتار تحت حفاظت قرارگرفته است.

۸- چشمه‌ی گل رامیان

«چشمه‌ی گل رامیان» نام یکی از چشمه های آهکی بسیار زیبای ایران می‌باشد که عنوان عمیق‌ترین چشمه آب سرد جهان را به خود اختصاص داده است. این چشمه به دلیل عمق زیاد در اکثر فصول سال به رنگ سبز دیده می‌شود؛ همچنین چشمه گل، زیستگاه ماهیانی چون ماهی سفید رودخانه‌ای، سیاه ماهی و ماهی آبرنوئیدز نیز می‌باشد.

۹- دریاچه‌ی توشن

«دریاچه توشن» درست در جنوب گرگان واقع شده است و به عنوان یکی از تفرجگاه بهشتی ایران زمین به شمار می‌آید؛ همچنین توشن به معنای کم شدن آب است و اهالی آن را آب بندان نیز می‌نامند.

آب وهوای معتدل و مرطوب، منطقه جنگلی اطراف آن، وجود ماهی‌های مختلف در آب دریاچه، در تمامی فصول سال گردشگران و اهالی گرگان را برای تفریح و ماهیگیری و کمپینگ جذب می‌کند.

۱۰- قلعه ماران

استان گلستان منبع غنی از انواع جاذبه‌های طبیعی، تاریخی و ورزشی می‌باشد!

بله ورزشی، «قلعه ماران» از آن دست جاذبه‌های ورزشی استان گلستان به شمار می‌آید که هر ساله کوهنوردان زیادی را به خود جذب می‌کند.

برای رسیدن به بالای ماران چندین راه وجود دارد. یکی از راه های مناسب از جاده جنوب رامیان به سمت روستای پاقلعه (ارتفاع ۱۱۵۰ متر)است. با عبور از مرکز روستا جاده خاکی ادامه دارد و پس از کمتر از ۲ کیلومتر جایی است که می بایست پیمایش را آغاز کرد.

 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز