مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی لرستان:

حشمت الله خالقی خالق و ابداع کننده غزل لری است/ هنر موسیقی لرستان از لحاظ شعر و محتوا با کاستی هایی روبرو است

۱۳۹۷/۱۲/۲۶ - ۱۲:۲۳:۵۹
کد خبر: ۸۲۴۹۰۶
حشمت الله خالقی خالق و ابداع کننده غزل لری است/ هنر موسیقی لرستان از لحاظ شعر و محتوا با کاستی هایی روبرو است
حجت الاسلام حمید رضا حنان گفت: در جای جای شعر حشمت الله خالقی رنگ و بوی مذهب و دین به خوبی نمایان است که از محسنات شعر ایشان به شما می آید.

به گزارش خبرگزاری برنااز لرستان؛حجت الاسلام حنان در آیین تجلیل از استاد حشمت الله خالقی،شاعر و ترانه سرای پیشکسوت لرستانی،که با حضور گسترده ی عموم مردم و اهالی فرهنگ و هنر در تالار شهید آوینی مجتمع فرهنگی هنری ارشاد خرم آباد برگزار شد،اظهارکرد:اساسا بزرگان و صاحبان اندیشه و فکر برای هم هنر و هم هنرمند شاخصه هایی را مطرح کرده اند،به عنوان نمونه برای هنر شعر و شخص شاعر اولین شاخصه ای که به آن اشاره شده آن است که شعر خوب باید مساوات در معنا داشته باشد که در شعر استاد خالقی به خوبی مشهود است و این هنرمند در قافیه ی شعر گیر نکرده و خیلی روان می سرآید.

او افزود: دومین ویژگی استفاده از الفاظ مستعمل در شعر است و شعری که لفظ مستعل در آن به کار رفته باشد مخاطب را بلافاصله با اثر ارتباط می دهد و دیگر نیازی به کتب لغوی و مرجع نیست و این ویژگی هم در آثار این شاعر پیشکسوت کاملا رعایت شده و گویای این موضوع است که استاد خالقی معانی بلند و بالا را در قالب الفاظ ساده و روان به خوبی انتقال داده است.

حنان  تصریح کرد:متاسفانه امروز و در جامعه ی ما،شاهد این موضوع هستیم که بسیاری دین را هزینه ی مسائل دیگر از جمله سیاست کرده اند که ما باید در مقابل آن بایستیم،یکی دیگر از ویژگی های اشعار استاد خالقی این است که بیان کننده ی دردهای اجتماعی و آسیب های جامعه است و در جای جای شعر ایشان رنگ و بوی مذهب و دین به خوبی نمایان است که از محسنات شعر ایشان به شما می آید .

او بیان کرد:حشمت الله خالقی خالق و ابداع کننده غزل لری است و این یکی دیگر از ویژگی ها و حُسن های شعر این هنرمند است که از درون وی می جوشد.

حنان   به موضوع همراهی شعر شاعرانی همچون حشمت الله خالقی با موسیقی غنی لرستان پرداخت ویادآورشد: اشعار هنرمندانی همچون استاد خالقی نجات بخش هنر موسیقی لرستان بوده و هست و ما متاسفانه شاهد هستیم که امروز با آنکه هنر موسیقی لرستان در اوج است اما از لحاظ شعر و محتوا با کاستی های روبرو است که باید با ادامه دادن راه اساتیدی همچون خالقی توسط نسل جوان این نقیصه مرتفع گردد تا موسیقی غنی ،بلند و ملکوتی لری که آوازه ای جهانی دارد به واسطه ی شعر خوب، بیش از پیش  تقویت شود.

 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز