آغاز برداشت شکوفه‌های درختچه بیدمشک در آذربایجان‌غربی

۱۳۹۷/۱۲/۲۶ - ۱۰:۳۲:۳۳
کد خبر: ۸۲۵۰۳۸
آغاز برداشت شکوفه‌های درختچه بیدمشک در آذربایجان‌غربی
مدیر باغبانی سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان‌غربی از آغاز برداشت شکوفه‌های درختچه بیدمشک از سطح باغات استان خبر داد.
به گزارش برنا آذربایجان غربی، عزیز امانی با بیان این مطلب گفت : سطح زیر کشت این نوع درختچه در استان بیش از 40 هکتار است که عمدتاً به صورت حاشیه کاری در کنار باغ‌ها و مزارع کاشته می‌شود.
وی افزود: بیشترین سطح زیر کشت بید مشک در استان در شهرهای ارومیه ، پلدشت و سلماس است که سالانه بیش از600 الی 800  تن گل تر بیدمشک از سطح باغهای استان برداشت و به بازار عرضه می‌شود.
مدیر باغبانی سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان‌غربی همچنین اضافه کرد: یک سوم شکوفه‌های تولیدی توسط واحدهای تبدیلی جذب و به عرق تبدیل  و نزدیک یک سوم آن در خانه‌ها مصرف و تبدیل به عرق بیدمشک می‌شود و بقیه نیز در مصارف مختلف توسط واحدهای گلاب‌گیری دیگر استان‌های کشور و تهیه نقل بیدمشکی در قنادی‌های ارومیه کاربرد دارد.
امانی خاطرنشان کرد: نقل و عرق بیدمشک ارومیه علاوه ‌بر داخل کشور، مشتریان زیادی در کشورهای همسایه و کشورهای عربی حوزه خلیج‌فارس، ترکیه، جمهوری آذربایجان و گرجستان و ... دارد که مازاد این محصول به این کشورها صادر می‌شود.
وی افزود: در سطح استان 5 واحد عرق‌گیری گیاهان دارویی از جمله بیدمشک وجود دارد که سالانه از این واحدها 12071 تن عرق گیاهان دارویی استحصال و به بازارهای داخلی و خارجی صادر می‌شود.
این مسئول تاکید کرد: بیدمشک ، نخستین شکوفه ای است که در اواخر اسفند ماه و روزهای قبل از بهار در ارومیه نمایان می شود و تقریباً جزء محصولات کم هزینه و پر در آمد است. کار برداشت  این محصول از اواخرا سفند ماه آغازمی شود و بسته به آب و هوای منطقه حدود 15 تا 30 روز ادامه دارد.
وی یاد آورشد: حداکثر زمان چیدن گل تا گرفتن عرق 72 ساعت می باشد که بعد از این زمان از کیفیت عرق کاسته می شود. به ازای یک کیلو گل تازه حدود 3.5 تا 2 لیتر عرق به دست می آید.
عرق بیدمشک دارای خواص درمانی زیادی از قبیل تنظیم‌کننده ضربان قلب، مقوی قلب و معده، نشاط‌آور و تقویت‌کننده اعصاب است، خوردن خالی و بدون شکر تأثیر چندانی بر افزایش فشار خون ندارد، اما شربت آن برای افرادی که دارای فشار خون بالا هستند توصیه نمی‌شود.
بیدمشک نخستین محصول کشاورزی استان در سال جدید است که در بازارهای غیررسمی عرضه می‌شود. گیاهی خوشبو و خوشرنگ با شکوفه‌های زردرنگ است که جایگاه خاصی در میان مردم ارومیه و آذربایجان‌غربی به‌علت عرق و محصولاتی که از شکوفه‌های معطرش به دست می‌آید، دارد.
تهیه عرق بیدمشک درآغازین روزهای بهار یکی از سنت‌های قدیمی خانواده‌های آذربایجان غربی  به ویژه شهرستان ارومیه است. تهیه عرق از این گیاه که هم به شکل صنعتی و هم به شکل سنتی صورت می‌گیرد ، در شهرستان ارومیه رونق بسیاری دارد. استفاده از عرق بیدمشک در تهیه نقل و شیرینی و شربت نیز به سبب عطر، طعم و بیش از همه خاصیت شفا بخشی آن در این منطقه متداول است و اکنون بیدمشک ارومیه علاوه بر کشورمان در آن سوی مرزها نیز به عنوان سوغات ویژه این دیار زبان زد عام و خاص است
نظر شما