مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری استان کرمانشاه:

کرمانشاه تا پایان سال ۱۴۰۰ باید ۱۲۰ اقامتگاه بوم‌گردی داشته باشد

۱۳۹۷/۱۲/۲۷ - ۰۹:۲۲:۰۵
کد خبر: ۸۲۵۳۸۸
کرمانشاه تا پایان سال ۱۴۰۰ باید ۱۲۰ اقامتگاه بوم‌گردی داشته باشد
نوروزی متفاوت را برای گردشگران رقم می‌زنیم و تدارک برای 16 هزار نفر روز ظرفیت اسکان را دیده‌ایم.

به گزارش خبرگزاری برنا؛  نشست خبری مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری استان کرمانشاه بابیان اینکه امسال برای رقم زدن نوروزی متفاوت و شاد برای گردشگران برنامه‌ریزی خوبی در استان کرمانشاه انجام شدهف تشکیل شد.

امید قادری امروزمدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان کرمانشاه در این نشست از آماده‌سازی 16هزار و 757 نفر روز ظرفیت اسکان در استان کرمانشاه برای میهمانان نوروزی خبر داد و افزود: حفظ ایمنی و سلامت گردشگران، بهداشت و توجه به کیفیت پذیرایی و اجرای برنامه‌های شاد و مفرح مهم‌ترین اولویت‌های تعیین شده در استان کرمانشاه برای نوروز 98 است.

او به استقرار 25 پایگاه اطلاع‌رسانی در مبادی ورودی استان کرمانشاه و شهرستان‌های مختلف اشاره کرد و گفت: این تعداد پایگاه به منظور راهنمایی مسافرین نوروزی مستقر خواهند شد و در آنها دستگاه‌های مختلف خدمات‌رسان به گردشگران ارائه خدمات لازم را دارند.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری استان کرمانشاه با بیان اینکه برای نوروز 98 بر دیجیتالی شدن اطلاع‌رسانی‌ها تاکید شده، گفت: بر این مبنا امسال یک اپلیکیشن گردشگری طراحی کرده‌ایم که تمام اطلاعات لازم در باره جاذبه‌های تاریخی، طبیعی، خوراک و ... استان کرمانشاه در اختیار گردشگران قرار می‌دهد، به گونه‌ای هم برنامه‌ریزی داشته‌ایم تا گردشگر به محض ورود به استان به روش‌های مختلف این نرم‌افزار را دریافت کند.

قادری ادامه داد: علاوه براین نرم‌افزار، حدود 700هزار برشور مربوط به معرفی جاذبه‌های گردشگری استان کرمانشاه چاپ کرده‌ایم که در مبادی ورودی شهرها بین مسافرین نوروزی توزیع خواهد شد.

او به ظرفیت آماده شده برای اقامت مسافرین نوروزی اشاره کرد و افزود: جمعاً 16هزار و 757 نفر روز ظرفیت اسکان را در استان کرمانشاه فراهم کرده‌ایم که شامل هتل‌ها، میهمانپذیرها، هتل آپارتمان‌ها، کمپ‌های اسکان شهرداری، خانه مسافرها و امکانات آموزش و پرورش استان کرمانشاه است.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری استان کرمانشاه گفت: براساس پیش‌بینی‌های انجام شده، این میزان ظرفیت اقامت که برنامه‌ریزی کرده‌ایم، برای پذیرایی از میهمانان نوروزی جوابگو خواهد بود.

قادری به برپایی نوروزگاه‌ها و ویژه برنامه‌های نوروزی در سطح تمام استان کرمانشاه جهت ایجاد فضای شادی و نشاط  برای مردم و میهمانان نوروزی اشاره کرد و گفت: امسال برای اولین بار باهمکاری شهرداری جشنواره ملی آئین‌های نوروزی را با اجرای 107 برنامه توسط گروه‌های هنری از سراسر ایران در کرمانشاه خواهیم داشت.

او افزود: در 70 نقطه از سطح استان نیز برپایی نمایشگاه‌های صنایع‌دستی و سوغات را در قالب حدود 700 غرفه خواهیم داشت.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری استان کرمانشاه از تشدید بازرسی و نظارت از اماکن پذیرایی و اقامتی استان طی ایام نوروز خبرداد و گفت: امسال جمعاً هزار و 22 مورد بازدید از مراکز اقامتی و سه‌هزار و 357 مورد بازدید از مراکز پذیرایی استان کرمانشاه داشتیم که این بازدیدها منجر به پلمب هفت واحد شد.

قادری ادامه داد: در سال 97 دومیلیون و 761 هزار گردشگر از مراکز تاریخی، تفریحی و توریستی استان کرمانشاه بازدید کرده‌اند.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری استان کرمانشاه به رشد گردشگری روستایی در دنیا و ایران طی سال‌های اخیر اشاره کرد و گفت: با توجه به اهمیتی که این موضوع پیدا کرده و نقشی که اقامتگاه‌های بوم‌گردی در رویدادسازی و جذب گردشگر دارند، بر اساس برنامه سازمان میراث فرهنگی تا سال 1400 باید 120 اقامتگاه بوم‌گردی در استان کرمانشاه داشته باشیم که از این برنامه عقب هستیم.

قادری ادامه داد: اکنون حدود 10 اقامتگاه بوم‌گردی فعال در استان کرمانشاه داریم که برای ابتدای سال آینده حدود یازده اقامتگاه دیگر را اضافه می‌کنیم.

او افزود: علاوه بر توجه به افزایش تعداد اقامتگاه‌های بوم‌گردی، توسعه دیگر زیرساخت‌های اقامتی را در استان کرمانشاه مورد تاکید قرار داده‌ایم، به شکلی که 54 میلیارد تومان در این بخش سرمایه‌گذاری داشته‌ایم که البته برای تحقق بیشتر آنها در سال 98 نیازمند همکاری بانک‌ها هستیم.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری استان کرمانشاه به وجود 14 روستای هدف گردشگری و 54 منطقه نمونه گردشگری در استان اشاره کرد و گفت: برای سال 98 باتوجه به وجود تعداد روستاهای با جاذبه گردشگری بالا در استان که اسامی آنها در میان 14 روستای هدف گردشگری نیست، در نظر داریم این روستاها را نیز به لیست روستاهای هدف گردشگری استان اضافه کنیم.

قادری ادامه داد: در بحث مناطق نمونه گردشگری باید بررسی شود که چه تعداد از این مناطق واقعاً جاذب گردشگر هستند و در تلاشیم تا بیشتر روی 20 منطقه نمونه گردشگری استان کرمانشاه تمرکز کنیم.

او افزود: جهت تسهیل دسترسی و ایجاد زیرساخت‌های مناسب در روستاها و مناطق گردشگری استان کرمانشاه تا 15 میلیارد تومان تسهیلات اختصاص می‌دهیم.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری استان کرمانشاه به برنامه‌ریزی‌ها برای ثبت جهانی منظر فرهنگی تاریخی اورامانات اشاره کرد و گفت:  ثبت جهانی منظر فرهنگی تاریخی اورامانات پروژه‌ای مشترک بین کرمانشاه و کردستان است و عقب ماندن هرکدام از این دو استان در تهیه مستندات و مدارک به ضرر هر دو تمام می‌شود، لذا دو استان با همکاری همدیگر این پروژه را به پیش می‌بریم.

قادری ادامه داد: باتوجه به اینکه از سال 96 که پایگاه منظر فرهنگی تاریخی اورامانات را در استان راه‌اندازی کرده‌ایم، در بحث اختصاص اعتبار مورد نیاز برای انجام مستندات ثبت جهانی کوتاهی‌هایی شده، لذا به دنبال تامین اعتبار مورد نیاز برای این پایگاه هستیم تا با قدرت در تهیه مستندات ثبت جهانی منظر گام بردارد.

او افزود: همچنین یک شورای راهبردی را متشکل از صاحب‌نظران درحوزه‌های مخلتف برای این منظر تشکیل داده‌ایم تا به تسریع در ثبت جهانی آن کمک کنند و علاوه بر این ستاد رفع موانع ثبت جهانی منظر را هم با کمک استاندار تشکیل داده‌ایم.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری استان کرمانشاه تاکید کرد: پیگیریم تا مرداد 98 همه اطلاعات لازم برای تشکیل پرونده ثبت جهانی را تکمیل و پرونده را به سازمان میراث فرهنگی کشور ارسال کنیم.

قادری به موضوع موزه منطقه‌ای کرمانشاه پرداخت و با بیان اینکه ساخت این پروژه از سال 53 شروع و تاکنون تکمیل نشده، اعلام کرد: اخیراً کارشناسانی را تعیین کرده‌ایم تا بررسی کنند که آیا این پروژه از نظر اصول مهندسی می‌تواند پس از تکمیل محل استانداردی برای حفاظت از اشیاء تاریخی استان کرمانشاه باشد، یا نه.

او افزود: اگر نظر کارشناسان منفی باشد، این موزه تغییر کاربردی پیدا می‌کند و در آن صورت باید به دنبال ساخت یک موزه منطقه‌ای دیگر در استان کرمانشاه باشیم و به عنوان مطالبه آن را پیگیری کنیم.

 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز