وزیر راه و شهرسازی خبر داد

خسارت ۱۶ هزار میلیارد ریالی سیل به تاسیسات راه کشور

۱۳۹۸/۰۱/۱۳ - ۱۳:۳۶:۵۸
کد خبر: ۸۲۹۴۶۴
وزیر راه و شهرسازی گفت: بارش های شدید، رانش زمین و سیلاب در روزهای اخیر 16 هزار میلیارد ریال خسارت به زیرساخت ها و تاسیسات راه کشور خسارت زد.

به گزارش برنا از اراک ، محمد اسلامی در سفر چند ساعته خود به استان مرکزی در جمع خبرنگاران اراک، افزود: این میزان خسارت به غیر از هزینه ای است که باید برای ترمیم های اساسی و جایگزین صورت گیرد.

وی بیان کرد: بنیاد مسکن نیز برآوردهای خسارت در این بخش را آغاز کرده و پیش بینی می شود که بیش از 50 هزار واحد مسکونی در کشور بر اثر سیل دچار آسیب شده باشد.

وزیر راه و شهرسازی ادامه داد: بخشی از این خسارت ها نیاز به ترمیم و بازسازی دارد و بقیه باید تخریب و دوباره ایجاد شوند.

اسلامی عنوان کرد: 2 مصوبه جامع و کامل در نشست دولت برای استان های کشور به منظور جبران خسارات و کمک به معیشت حادثه دیدگان به تصویب رسیده که این مصوبات همه آسیب ها از جمله منازل مسکونی، زمین های کشاورزی و کسب و کارها را شامل می شود.

وی گفت: حجم بارش های چند روز اخیر در کشور نسبت به 50 سال گذشته در بالاترین میزان قرار داشت و رکورد جدیدی از بارش ها به ثبت رسیده است.

وزیر راه و شهرسازی اضافه کرد: اصلاحات مهندسی در جریان تاسیسات زیربنایی راه پس از بارندگی ها در اولویت است و این وزارتخانه به صورت ویژه این اقدامات را در دستور کار قرار می دهد.

اسلامی تصریح کرد: 12 هزار کیلومتر از راه های کشور با رودخانه ها برخورد داردو یا از کنار منابع آبی می گذرد که در روزهای گذشته به نوعی دچار آسیب شده اند و آسیب آن ها از جنس فرونشت، آب شستگی و ریزش کوه بوده است.

وی گفت: مقرر شده بر اساس تصمیم دولت، تنخواهی به استان های آسیب دیده از سیل اختصاص یابد تا هزینه های فوری پرداخت شود.

وزیر راه و شهرسازی افزود: بنیاد مسکن کشور در استان هایی که بیشترین آسیب را دیده اند پرداخت علی الحساب و بلاعوض را آغاز کرده و ارزیابی ها صورت گرفته است.

اسلامی عنوان کرد: استان مرکزی با مدیریت خوب ستاد مدیریت بحران پیشگیری های لازم را داشتند و چند مسیر اصلی که دچار آسیب شده بود راهداری استان مرکزی با سرعت عملیات بازگشایی را انجام داد و در برخی مسیرها باید در انتظار فرونشست آب بود تا تردد برقرار شود.

وی تصریح کرد: اطلاعیه ها و اخطاریه های هواشناسی از 25 اسفندماه پارسال به صورت مستمر اعلام می شد و انتظار بود مردم به این اطلاعیه ها بیش از پیش توجه کنند، شرایط اقلیمی دربهار امسال متفاوت است و باید به هشدارها توجه شود تا مردم دچار آسیب نشوند.

وزیر راه و شهرسازی ادامه داد: قابلیت های پیش بینی در کشور باید افزایش یابد و کنترل وضعیت در شهرسازی نیز مورد توجه قرار گیرد و ملاحظات لازم اعمال شود و به هیچ عنوان اجازه ساخت و ساز در حریم رودخانه ها داده نشود.

اسلامی بیان کرد: مسایل مربوط به راه ها و زیرساخت های حمل و نقل استان مرکزی با تلاش ویژه استاندار مرکزی و نمایندگان این استان در مجلس شورای اسلامی پیگیری می شود و کارگروه تخصصی نیز در این راستا شکل گرفته و دستورات لازم برای این استان به تازگی به دستگاه های مربوطه ابلاغ شده است.

 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز