جنگل ها و مراتع کهگیلویه و بویراحمد با باران ها احیا شدند

۱۳۹۸/۰۱/۱۹ - ۱۴:۵۶:۵۹
کد خبر: ۸۳۱۵۸۶
جنگل ها و مراتع کهگیلویه و بویراحمد با باران ها احیا شدند
معاون فنی مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری کهگیلویه و بویراحمد گفت: بارندگی های مطلوب سال زراعی جاری جنگل ها و مراتع همه نقاط این استان را احیا کرده است.

به گزارش خبرگزاری برنا؛ گودرز باقری فرد روز دوشنبه با اشاره به نقش جنگل ها و مراتع در کنترل خسارات های باران های سیل آسا، فرسایش خاک، کاهش آلودگی ها، رونق صنعت گردشگری ابراز امیدواری کرد: باران های امسال بتواند نقش اثرگذاری در بهبود وضعیت زندگی مردم داشته باشد.

وی اظهار داشت: جنگل های برخی نقاط مانند شلالدون و میمند در کهگیلویه و بویراحمد که بر اثر خشکسالی در حال نابودی بودند احیا شدند و از خشک شدن آنها جلوگیری شد.

وی با اشاره به اینکه جنگل هایی که دچار خشکیدگی کامل شده اند جز با درختکاری قابل احیا نیست اضافه کرد: باران های امسال باعث احیای بخش قابل توجهی از درختانی شد که درگیر خشکیدگی بودند.

معاون فنی مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری کهگیلویه و بویراحمد تصریح کرد: رویش مجدد تعداد زیادی از گونه های گیاهی خوش خوراک برای تعلیف دام پس از گذشتن هفت سال از آخرین رویش آنها پیامد خوب دیگر بارندگی های امسال بوده که کارشناسان در بازدیدهای میدانی در شهرستان گچساران مشاهده کرده اند.

باقری فرد تصریح کرد: در مجموع وضعیت مراتع کهگیلویه و بویراحمد به ویژه در مناطق گرمسیری بسیار مطلوب است.

معاون فنی مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری کهگیلویه و بویراحمد با اشاره به اینکه این استان از نظر میزان بارندگی دومین استان پر باران کشور بود گفت:با توجه به باران های سیل آسا در مدت زمان کم وجود جنگلها، پوشش گیاهی و اجرای طرح های آبخیزداری باعث شد خسارت های سیل کمتر از میزان بارش ها باشد.

وی به قرار داشتن شهر باشت در کنار رودخانه خروشان اشاره کرد و افزود: روان آب های ایجاد شده با باران های امسال در این شهرستان با طرح های آبخیزداری به شکل چشمگیری کنترل شد.

باقری فرد با اشاره به اینکه 40 هزار هکتار از مراتع کهگیلویه و بویراحمد تبدیل به بیابان و 100 هزار هکتار دیگر در معرض بیابان شدن است اضافه کرد: بدون شک بارش باران و افزایش پوشش گیاهی بر کند شدن روند بیابان زایی اثرگذار است.

وی با یادآوری خشکیده شدن 100 هزار هکتار از جنگل های کهگیلویه و بویراحمد بر اثر خشکسالی های پیاپی سال های اخیر بیان کرد: قطعا بارندگی های امسال بر کند شدن پیشرفت خشکیدگی درختان بلوط اثرات چشمگیر دارد.

از ابتدای سال زراعی جاری تاکنون بیش از 1200 میلیمتر باران در یاسوج مرکز کهگیلویه و بویراحمد باریده است.

براساس آخرین آمار که روز گذشته منتشر شد میزان بارندگی سال زراعی 97-98 به ترتیب در سی سخت 1060.8، دهدشت 816.6، امامزاده جعفر 760، دوگنبدان 666.3 و لیکک 684.2 میلیمتر اعلام شده است.

میانگین میزان بارندگی کهگیلویه و بویراحمد در سال زراعی 97-98 تاکنون 863.6 میلیمتر بوده است.

 

 

نظر شما