دیروز رخ داد;

نشست مشترک فرمانداران سه شهرستان منطقه مغان برگزار شد

۱۳۹۸/۰۱/۲۰ - ۰۷:۵۰:۰۰
کد خبر: ۸۳۱۷۲۷
نشست مشترک فرمانداران سه شهرستان منطقه مغان برگزار شد
با ابتکار علی علایی فرماندار شهرستان مرزی پارس آباد مغان ، نشست مشترک فرمانداران شهرستانهای مرزی پارس آباد،بیله سوار و گرمی مغان در دفتر فرمانداری شهرستان پارس اباد برگزار شد.

به گزارش برنا،فرماندار شهرستان پارس آباد در این نشست  بهترین شیوه برای دست یابی به مطالبات اساسی در منطقه مغان را حل مشکلات بصورت مشترک بیان کرد و گفت: با همکاری و اراده  سه فرمانداری حل بسیاری از مشکلات و مطالبات مغان در حوزه سه شهرستان تسریع می یابد.

علایی به گرما و رطوبت مغان در سه حوزه استحفاظی پارس آباد،بیله سوارو گرمی اشاره کرد و افزود: گرمای طاقت فرسای مغان، که دمای مشابهی را شهروندان در حوزه سه شهرستان تجربه می کنند،در مقایسه با دیگر مناطق استان نظیر نیر ، نمین ، سرعین ، خلخال و مشکین شهر غیرقابل قیاس بوده وضعیتی مشابه مناطق گرمسیری دارد لذا شایسته است همچون بهای آبونمان این مناطق محاسبه شود.

خرید تضمینی محصولات کشاورزی و تبادل نظر در زمینه دانش نوین کشاورزی و استفاده از تجربیات طرفین در راستای افزایش محصولات کشاورزی،مدیریت و تامین منابع آبی برای کشت دوم و زمینه سازی برای جذب سرمایه گذار در بخش های مختلف صنعتی از دیگر پیشنهادات و محورهای سخنان فرماندار شهرستان پارس آباد در این نشست بود.

بهشتی فرماندار شهرستان گرمی نیز از استمرار جلسات هم اندیشی بصورت ادواری در طول دوره های مختلف سخن گفت و ابراز داشت: لزوم بحث و تبادل نظر در حوزه گردشگری،هویت شناسی،توریسم درمانی،تغییر و توسعه الگوی کشت و ایجاد صنایع تبدیلی و تکمیلی برای جلوگیری از خام فروشی،ایجاد و حتی الحاق مغان به منطقه آزاد ارس،دیدار فرمانداران شهرستانهای مرزی مغان با فرمانداران شهرهای مرزی آذربایجان بیش از پیش محسوس است و برای دستیابی به این اهداف برگزاری دوره ای جلسات هم اندیشی لازم و ضروری است.

فرماندار شهرستان مرزی گرمی مغان ظرفیت های مغفول مانده منطقه مغان را مایه تاسف دانست و تصریح کرد: مغان منطقه ای ژئواستراتژیک ، ژئوپولیتیک ، ژئواکونومیک و ژئواگرونومیک است و در هیچ نقطه از ایران منطقه ای نیست که مولد 33 نوع محصول کشاورزی،دارای خاک حاصلخیز کشاورزی،اقلیم طبیعی و موقعیت سیاسی ،اقتصادی، اجتماعی و اشتراکات فرهنگی منحصر بفرد با کشورهای همسایه بوده باشد.

قبادی فرماندار شهرستان مرزی بیله سوار نیز در این نشست گفت: برای ما افتخار بزرگی است که چنین ظرفیت های عظیمی در حوزه استحفاظی مغان خلق شده است اما از این لحاظ که علیرغم تولید محصولات استراتژیک و مهمی همچون گندم،بذر ذرت،جو،کلزا و دانه های روغنی و ... محصولات را بصورت خام بفروش می رسانیم خسران بزرگی محسوب می شود.

وی ظرفیت های گردشگری حوزه سه خواهران مغان را چشمگیر و استثنایی خواند و خاطر نشان کرد: ظرفیت های گردشگری مغان خصوصا در حوزه عشایر و بوم گردی و فرهنگی به قدری است که در صورت توجه میتواند گردشگری شمالغرب کشور را  با چالش مواجه کند.

فرماندار بیله سوار کوچ عشایر را یک رویداد تاریخی و مدنی قابل توجه توصیف کرد و افزود: مغفول ماندن ظرفیت های عشایر مغان که سهم عمده ای در استان اردبیل را به خود اختصاص داده است یک فرصت بی نظیر و تمام نشدنی است که با عزم و اراده جدی فرمانداران سه حوزه گرمی،پارس آباد و بیله سوار قابل احیا و ترمیم است.

 مهمترین اهداف این نشست همفکری و هماهنگی و تسریع در اجرای پروژه های مشترک از قیبل جاده های مواصلاتی، منطقه آزاد،توریسم درمانی، مسائل و مشکلات بخش کشاورزی و فرهنگی، پیگیری مطالبات و اجرای پروژه های مشترک بود که در حوزه سه شهرستان مغان مورد بحث و تبادل نظر قرار گرفت.

خبرنگار:رضا امیرپور

 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز