پس از ۲۲ سال رخ داد؛

سد ساوه در آستانه سر ریز است

۱۳۹۸/۰۱/۲۰ - ۱۳:۲۸:۱۹
کد خبر: ۸۳۱۹۶۴
سد ساوه در آستانه سر ریز است
استاندار مرکزی گفت: سد الغدیر شهرستان ساوه پس از 22 سال با دبی آب ورودی 150 مترمکعب در ثانیه در آستانه پرشدن و سر ریز است.

به گزارش برنا از اراک ، سید علی آقازاده  در نشست مشترک ستاد مدیریت بحران استان مرکزی و شهرستان ساوه در محل سد الغدیر برگزار شد، افزود: بارش های 20 روز اخیر و سیلاب های ورودی از سرچشمه های بالادست، در روز 13 فروردین، دبی آب را تا 500 متر مکعب در ثانیه هم افزایش داد و این اتفاق از سال 72 تاکنون سابقه نداشته است.

وی افزود: سازه سد کاملا استوار و مدیریت نگهداری آن نیز در شرایط بسیار مطلوبی است.

وی با تاکید بر لزوم نگهداری و حفاظت از روستای «سرخه ده» در پایین دست سد الغدیر گفت: از سوی ستاد مدیریت بحران به فرماندار شهرستان ساوه مسئولیت صیانت از این روستا واگذار شده و لازم است برای جلوگیری از خطرات احتمالی از هم اکنون اقدامات و تمهیدات لازم اندیشیده شود.

آقازاده گفت: جلوگیری از آبگرفتگی منازل روستائیان پایین دست به خصوص سرخه ده و بی نیاز شدن از تخلیه آن ها اولویت اصلی است و ستاد بحران استان امکانات خود را در اختیار ساوه قرار می دهد.

وی تأکید کرد: آب منطقه ای مکلف است که حجم مخزن سد الغدیر را تا یک ماه آینده در مرز 250 میلیون مترمکعب تنظیم کند تا همین مقدار آب بعد از اتمام بارش ها را در دریاچه سد داشته باشیم و بر اثر سرریز آسیبی به پایین دست وارد نشود.

استاندار مرکزی در مورد توزیع آب سد الغدیر، گفت: در حالی که پارسال 40 میلیون مترمکعب ذخیره داشت اما با مدیریت مناسب مشکلی پیش نیامد اما با بارش های امسال و ذخایر موجود هم لازم است با مدیریت مناسب نسبت به نگهداری در سال های آینده اقدام شود و تخصیص آب به بخش کشاورزی نیز با نظر جهاد کشاورزی و متناسب با شرایط و رعایت الگوی کشت ارایه شود. 

آقازاده اظهار داشت: افزایش تصفیه آب شرب مورد نیاز شهر ساوه در محل سد تصویب شد و حوزه عمرانی نیز نسبت به تامین اعتبار آن اقدام می کند.

وی در خصوص بازسازی خرابی های ناشی از سیل اخیر به خصوص پل هفت دهنه سد الغدیر، گفت: با توجه به اینکه عرشه های پل سالم است باید نسبت به ساخت پایه های آن اقدام شود اما چون این مسأله زمان بر است باید در مدت 2 هفته با یک فعالیت ضربتی و جهادی با نصب یک پل که در راهداری وجود دارد، تردد را به صورت موقت برقرار کرد تا در زمان مقتضی پایه های پل ترمیم شود. 

 

نظر شما