معاونت آبخیزداری استان کرمانشاه:

کرمانشاه نیاز به ۷/۴ میلیارد تومان اعتبار برای مرمت سازه های آبخیزداری دارد

۱۳۹۸/۰۱/۲۰ - ۱۵:۳۷:۱۵
کد خبر: ۸۳۲۰۵۳
کرمانشاه نیاز به ۷/۴ میلیارد تومان اعتبار برای مرمت سازه های آبخیزداری دارد
هر حوزه‌ای که آبخیزداری ورود پیدا کرده آب هست، اما سیلاب نیست.

به گزارش خبرگزاری برنا؛ بازدید از حوزه های آبخیز شهری آبشوران کرمانشاه، شهری روانسر شهری جوانرود با حضور معاونت آبخیزداری اداره کل منابع طبیعی و تعدادی از همکاران و خبرنگاران با هدف پیشگیری از وقایع زیانبار ناشی از سیل انجام شد.

دکتر غلامرضا چامه معاونت آبخیزداری استان کرمانشاه در حاشیه بازدیدها با اشاره به اینکه هیچ بندی را سیلاب تخریب نکرده، فقط بندها از ناحیه سرریز نیاز به مقداری مرمت دارد، گفت: برای مرمت این سرریز سازه‌های استان کرمانشاه ۷/۴ میلیارد تومان اعتبار نیاز است.

او افزود: با وجود ۱۵۵ میلی متر بارش در فروردین ماه ۹۸، اقدامات آبخیزداری در حوضه های شهری مخصوصا حوضه آبشوران رواناب اجازه پیدا نکرده به رواناب‌های داخل شهر ملحق شود. اگر این رواناب‌ها در داخل این سدها استحصال نمی‌شد و به تاخیر نمی‌افتاد، منجر به هم افزایی با رواناب شهری می شد و خسارات جبران ناپذیری در پی داشت.

معاون آبخیزداری استان کرمانشاه مساحت آبشوران را  8000 هکتار عنوان کرد و افزود: از این مقدار 4000 هکتار آن را شهر و 4000 هکتار دیگر آن را اراضی منابع طبیعی و کشاورزی تشکیل داده است،  در این حوصه فعالیت‌های آبخیزداری که بیشتر بند خاکی کوتاه بود، در سطح ۴۰۰۰ هکتار بالادست انجام شده است که حدود یک میلیارد و ۵۰۰ میلیون متر مکعب از رواناب ناشی از این دو سامانه بارشی را استحصال و به تاخیر انداخته  است. و اگر به رواناب داخل شهر ملحق می شد، فاجعه ناگواری در حاشیه آبشوران اتفاق می افتاد

این مسئول تاکیدکرد: قبل از بارندگی با هشدارهای سازمان هواشناسی لوله‌های تحتانی این بندها باز شده و آب داخل آنها تخلیه گردیده و جهت جایگزینی رواناب جدید آماده شدند، این اقدامات برای شهر کرمانشاه و ساکنان حاشیه آبشوران خیلی مهم بود.

دکتر چامه به ۱۱ بند خاکی کوتاه اشاره کرد و گفت: ساخت و ساز ها، ریختن نخاله های ساختمانی و باطله معادن و راه سازی از عمده مشکلاتی بود که معاون آبخیزداری کرمانشاه مطرح کرد، ساخت و سازهای غیر مجاز داخل آبراهه ها خصوصا ایستگاه راه آهن در آبراهه های بالادست سراب قنبر نیز یکی از معضلات بود که یکی از خطر آفرین ترین حوادث در موقع بارشهای سیل آسا می باشد.

او افزود: با اجرای ۴۰۰ هزار هکتار عملیات آبخیزداری در سطح استان کرمانشاه سالانه ۲۰۰ میلیون متر مکعب آب استحصال و  از ورود ۲ میلیون متر مکعب رسوب به پشت سدهای مخزنی جلوگیری می‌نماید. ایمن شدن ۱۰ تا از شهرهای استان کرمانشاه از خطر سیلاب و ایمن شدن شهر کرمانشاه از ناحیه حوضه‌های جنوب شهر از جمله اقدامات آبخیزداری طی دو دهه گذشته بوده است.

 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز