درخواست استاندار مازندران از نمایندگان مجلس شورای اسلامی :

امنیت غذایی کشور در گرو حل مشکلات زیرساختی کشاورزی مازندران است

۱۳۹۸/۰۱/۲۱ - ۱۳:۲۸:۴۹
کد خبر: ۸۳۲۴۹۱
امنیت غذایی کشور در  گرو حل مشکلات زیرساختی کشاورزی مازندران است
استاندار مازندران خواستار توجه جدی تر قوای سه گانه بویژه نمایندگان مجلس شورای اسلامی به حل مشکلات کشاورزان استان بویژه در بخش های سیلزده های شد و گفت : امنیت غذایی کشور در حل مشکلات زیرساختی کشاورزی مازندران است .

به گزارش خبرگزاری برنا؛ احمد حسین زادگان روز چهارشنبه در نشست اعضای کمیسیون کشاورزی ، آب و خاک مجلس شورای اسلامی که به منظور بازدید از آخرین وضعیت خسارت سیلاب به بخش های کشاورزی به مازندران سفر کردند ، افزود : ارزش خاک زمین های کشاورزی استان قابل مقایسه با دیگر مناطق کشور نیست و با توجه به حجم بالای خسارت سیلاب به بخش های مختلف کشاورزی ،اگر به صورت ویژه به جبران خسارت و زیر ساخت های کشاورزی توجه نشود ،امنیت غذایی کشور تحت تاثیر قرار می گیرد.

وی با اعلام این که سیلاب به 91 هزار هکتار زمین های حاصلخیز مازندران خسارت جدی وارد کرده است ، گفت : علاوه بر خسارت بر محصولات ،بازگشت این زمین های به کشاورزی نیز به دلیل وجود گل لای شدید و تخریب بستر خاک زمان بر است.

استاندار مازندران افزود : اگرچه دولت تا حدود زیادی نسبت به توان مالی موجود برای جبران بخشی از خسارت ها تسهیلاتی در قالب بلاعوض و وام در نظر گرفته است ، اما زیر ساخت های کشاورزی استان نیاز به باز سازی جدی و توسعه دارد.

نماینده عالی دولت در استان توضیح داد : در سیلاب اخیر هفت هزار کندوی زنبور عسل از بین رفت ، سه هزار راس دام سبک و سنگین تلف و 52 مزرعه پرورش ماهی تخریب شد و به 73 هکتار زمین های کشاورزی زراعی و 18 هزار هکتار باغات استان هم خسارت وارد شده است.

حسین زادگان مجموع خسارت بخش کشاورزی مازندران را بر اساس آخرین برآورد 6 هزار میلیارد ریال اعلام کرد و خطاب به اعضای کمیسیون کشاورزی مجلس گفت : از آنجایی که ارزش خاک کشاورزی مازندران بسیار بالاست و نقش این استان در امنیت غذایی ملی است ، برای حفظ زمین های کشاورزی باید به صورت ویژه مشکلات کشاورزان را حل و فصل کنیم.

وی خواستار تعریف ردیف بودجه اختصاصی برای لایروبی رودخانه ها ، آب بندان ها ، ایجاد دیواره های حفاظتی مسیل ها و توجه به سد سازی در مازندران شد و تاکید کرد : اگر سدهای زارم رود و کسلیان و بخشی از مراحل تکمیلی سد گلورد به بهره برداری رسیده بود ، خسارت سیل در مناطق مرکزی و شرق استان به حداقل می رسید.

نماینده عالی دولت در مازندران گفت : همه مسئولان و مردم نسبت به وضعیت اقتصادی دولت واقف هستند اما انتظار داریم تا زیر ساخت های کشاورزی مازندران که نقش ملی در تامین محصولات کشاورزی دارند، به صورت ویژه توجه شود.

سیلابی که در روزهای آخر سال 97 مناطق مرکزی و شرقی مازندران را خانه تکانی کرد و با تکرار شدن طی روزهای 12 و 13 فروردین مناطقی از غرب استان را هم شست و شو داد، بیش از 15 هزار میلیارد ریال به بخش های مختلف خسارت زد ولی بیشترین خسارت بر اساس اعلام مسئولان مربوط به بخش کشاورزی بوده است.

عمده خسارت سیلاب به بخش کشاورزی، زیر آب رفتن مزارع و باغ ها، تخریب مزارع پرورش ماهی، از بین رفتن خزانه های شالیزاری و تخریب دامداری و مرغداری و تلف شدن ماکیان و دام های سبک و سنگین بوده است که میزان آن تنها در سیلاب نخست پنج هزار و 500 میلیارد ریال برآورد شد.

بر اساس آمار سازمان جهاد کشاورزی مازندران از 460 هزار هکتار از اراضی زراعی و باغی استان کمتر از هفت درصد زمین های مازندران تحت پوشش بیمه است.

سالانه از این اراضی حدود هفت میلیون تن محصولات کشاورزی از جمله برنج، مرکبات، گل گیاه ، انواع آبزیان و دام وطیور برداشت می شود.

نظر شما