فرماندار عنوان کرد:

اگر سیلاب مدیریت نمی شد اراک دچار آسیب می شد / طرح استحکام بخشی رودخانه اراک به صورت طرح ملی دیده شود

۱۳۹۸/۰۱/۲۵ - ۱۶:۱۹:۱۰
کد خبر: ۸۳۳۷۸۹
اگر  سیلاب مدیریت نمی شد اراک دچار آسیب می شد / طرح استحکام بخشی رودخانه اراک به صورت طرح ملی دیده شود
فرماندار اراک گفت: طرح استحکام بخشی رودخانه اراک تدوین و به صورت طرح ملی دیده شود .

به گزارش برنا از اراک ،  دکتر حسین بختیاری در صحن رسمی شورای شهر اراک با بیان اینکه استان مرکزی در بارش ها از نظر میزان بارندگی استان پنجم کشور بود، افزود: خوشبختانه با اقدامات و مدیریت اعمال شده خسارت جانی در جریان وقوع این سیل وجود نداشت و خسارات مالی نیز نسبت به دیگر استان ها کمتر بود .

وی با بیان اینکه اگر بارندگی ها و سیلاب مدیریت نمی شد قطعا شهرستان اراک دچار آسیب می شد، اما مسئله با کمترین خسارت مالی خاتمه یافت بیان کرد: با اطلاع از وضعیت جوی ۲۷ اسفندماه جلسه ستاد بحران و خدمات سفر شهرستان برگزار و آمادگی لازم ایجاد شد و حتی اولین جلسه مدیریت بحران قبل از شروع سال کاری برگزار شد که این امر سه نتیجه به دنبال داشت .

بختیاری افزود: ۱۷۰ سد و بند خاکی در شهرستان اراک وجود دارد که مسئولیت برخی از آنها توسط سه دستگاه مرتبط(شرکت آب منطقه ای، جهادکشاورزی و منابع طبیعی)پذیرفته نمی شد، اما قبل از بارش ها شناسایی و موررد بازدید و رصد روزانه قرار گرفتند و در طول بارش نیز مورد سرکشی قرار داشتند .

وی با تاکید بر اینکه این سدها و رودخانه اراک موهبتی بودند و در نبود آنها اراک دچار آسیب می شد، گفت: قبل و زمان بارش با کمک افراد محلی مسیل ها و کانال ها و بندها شناسایی، لایروبی و خاکریزی صورت گرفت و روان آب و سیلاب ها به سمت تالاب هدایت شد. تثبیت کانال های شناسایی شده و ممانعت از ساخت و ساز و تجاوز به حریم رودخانه، سدها و بندها در دستور کار است .

فرماندار اراک با بیان اینکه مشکلات ایجاد شده در برخی از نقاط به دلیل دخالت های انسانی در طبیعت بود، اظهار کرد: در سال زراعی ۹۷-۹۶( مهرماه تا ۱۳ فروردین) میزان بارندگی اراک ۶۶ میلیمتر بود که این میزان در مدت مشابه سال زراعی ۹۸-۹۷ با هشت برابر رشد به ۵۰۰ میلیمتر رسید. از سال ۴۷ تا ۹۸ این چنین بارندگی در استان مرکزی سابقه نداشته است که به خوبی مدیریت شد .

وی در خصوص آسیب ها و خسارات مالی تصریح کرد: در این راستا باید ۲ کار انجام داد در وهله اول پیشنهاد می شود که از بودجه گلوبال یک مبلغ کارشناسی شده از کل اعتبارات عمرانی و تملک دارایی برای رودخانه اراک اختصاص یابد چراکه خساراتی جدی به این رودخانه وارد شده است و باید طوری عمل شود که تخریب ها مجددا تکرار نشود. کف رودخانه یک متر پایین رفته و این امر باعث خالی شدن زیر دیواره ها شده که باید بتن ریزی در این خصوص انجام و خسارت های حریم نیز جبران شود، اما کف را نمی توان بتن ریزی کرد و باید دیواره ها بتن ریزی شود .

وی اضافه کرد: طول رودخانه در محدود خدماتی اراک در حدود ۸.۶ کیلومتر است که برای بتن ریزی به ۲۹میلیارد تومان اعتبار نیاز است .

بختیاری با اشاره به اینکه فرمانداری اراک اگر امکان تامین اعتبار داشته باشد دریغ نخواهد کرد افزود: ۱۵درصد بودجه عمرانی کشور بین استان ها توزیع می شود که از این میزان مقداری در قالب اعتبارات گلوبال است و باقی بین شهرستان ها توزیع می شود. طبق تصمیم مجلس شورای اسلامی در سال اخر برنامه پنج ساله ششم توسعه این سهم استان ها به ۳۰ درصد افزایش می یابد و ۷۰ درصد آن به صورت بودجه عمرانی ملی در دل وزارتخانه هاست .

وی تصریح کرد: مدیران استانی فعال و دارای برنامه و ارتباط مناسب با مدیران وزارتخانه متبوع خود، می توانند از این سهم ۷۰ درصدی استفاده کرده و اعتبار بیشتری دریافت کنند و مدیران استان باید در این راستا کوشا باشند .

فرماندار اراک ادامه داد: می توان طرح استحکام بخشی رودخانه اراک را تعریف کرد و در قالب طرح ملی دید تا از همه حمایت ها بهره مند شود. رودخانه اراک در زمان بارش نجات بخش اراک بود و باید ترمیم شود، تحقق اعتبار موررد نیاز ترمیم رودخانه ممکن است و باید همه دستگاه ها از اینکار حمایت کنند .

بختیاری خسارت وارد شده به نقاط شهری اراک را ۶۳ میلیارد تومان دانست که ۶۰ میلیارد تومان آن مختص شهر اراک است .

 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز