هشدار به کشاورزان قزوینی برای ورود سامانه سرد و بارشی

۱۳۹۸/۰۲/۰۲ - ۱۱:۰۱:۲۱
کد خبر: ۸۳۶۸۹۶
هشدار به کشاورزان قزوینی برای  ورود سامانه سرد و بارشی
کمیته هواشناسی بخش کشاورزی استان قزوین به کشاورزان استان قزوین برای ورود سامانه سرد و بارشی هشدار داد.

به گزارش خبرگزاری برنا از قزوین؛ کمیته هواشناسی و مدیریت راهبردی بخش کشاورزی سازمان جهادکشاورزی استان قزوین اعلام کرد: با توجه ورود سامانه بارشی و همراه شدن آن با جبهه هوای سرد قطبی و کاهش محسوس و ناگهانی دما از اواسط هفته جاری( روز دوم اردیبهشت)، به جهت حساس بودن مرحله رشدی باغات نسبت به کاهش دما، احتمال وقوع خسارت ناشی از پدیده سرمازدگی بعد از گذر سامانه در برخی محصولات باغی بسیار جدی است.

همچنین یخبندان تشعشعیی تحت شرایط ویژه ای که کاملاً وابسته به شرایط محلی و منطقه ای است، ایجاد می شود.

کمیته هواشناسی کشاورزی استان قزوین بیان کرد: چنانچه سامانه منجر به بارش برف در ارتفاعات گردد، با گذر سامانه و پایدار شدن شرایط جوی،  بروز یخبندان تشعشعی با صاف شدن هوا در شب و بدون ابر بودن آسمان و توقف وزش باد افزایش می یابد. در شبهای بدون ابر و  بدون باد و آسمان کاملاً صاف که موجب وارونگی دمایی می شود سرمازدگی تشعشعی ایجاد کرده و هرگونه اقدامی باید از نیمه شب تا طلوع صبح در چنین شبهایی انجام شود.

در این اطلاعیه یاد آور شده؛ سامانه های سرد قطبی که به صورت یک جبهه هوای سرد و بارشی وارد کشور می شوند همراه با بادهای سرمازا هستند و به محض گذر این سامانه ها و سکون باد و صاف شدن آسمان، در شب های بدون ابر و باد، یخبندان تابشی اتفاق می افتد که بسیار خطرناک است، و معمولاً کشاورزان در این شب های آرام غافلگیر می شوند.

همچنین به محض غروب آفتاب با تشعشع گرما از سطح زمین دمای هوا شروع به کاهش می کند کاهش دما در تمام طول شب تا صبح ادامه دارد و کمترین دما درست در لحظه طلوع آفتاب حدود ساعت 7 صبح رخ می دهد.

در این اطلاعیه توصیه شده: باغداران و بهره برداران نسبت به فراهم کردن تمهیدات و بکارگیری راهکارهای  مقابله با خطر سرمازدگی در شبهای یخبندان اقدام نمایند.

 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز