پیام شهردار شدن داور نظری اردبیلی در یزد

روایت جوانی که به واسطه شایستگی شهردار یزد شد/مهدی جهاندیده

۱۳۹۸/۰۲/۰۳ - ۰۹:۱۹:۱۳
کد خبر: ۸۳۷۳۱۸
روایت جوانی که به واسطه شایستگی شهردار یزد شد/مهدی جهاندیده
در روزهایی که به نظر می‌رسد برای عمارت شهرداری اردبیل به لحاظ استعفای احتمالی شهردار فعلی و انتخاب گزینه جانشین، حساس و تعیین کننده باشد؛ این پرسش مطرح می‌شود که آیا نام نظری هم در لیست گزینه‌ها قرار می‌گرفت؟ به زبانی دیگر؛ شخصی از پارلمان شهری اردبیل دنبال نظری می‌رفت؟

به گزارش برنا،داور نظری اردبیل شهردار یزد شد.مهدی جهاندیده در یادداشتی به واکاوی این امر پرداخته است.یادداشت وی را در ذیل بخوانید:

در مهر ماه ۹۷ مهدی جمالی‌نژاد، شهردار یزد اتاق کار خود در میدان آزادی یزد را به مقصد خیابان فاطمی تهران ترک کرد؛ انتخاب جانشین آنقدر هم سهل پیش نرفت. شورای اسلامی شهر یزد در دو مرحله، دو شخص متفاوت را به عنوان جانشین جمالی‌نژاد انتخاب کرد؛ اما هیچ‌کدام معیارهای مدنظر آئیین‌نامه جدید انتخاب شهرداران در وزارت کشور را پاس نکردند.

به عبارتی شهرداری یزد از نیمه دوم سال گذشته با سرپرست اداره می‌شد و همین کار را برای شورای اسلامی یازده نفره شهر یزد سخت‌تر هم می‌‌‌کرد. انتخاب سوم آنها می‌بایست معیارهای لازم برای عبور از صافی وزارت کشور را دارا می‌بود. در نیمه دوم فرودین ماه بود که از بین ۱۳ گزینه تصدی شهرداری یزد، نام یکی از گزینه‌ها از ساختمان بهشت تهران، در صحن شورا به شکلی جدی مطرح شد. پارلمان شهری یزد برای انتخاب شهردار شاخص‌هایی چون ارتقای مدیریت شهری، توسعه سرمایه‌گذاری، ایجاد درآمد پایدار و جوانی را بیش از موارد دیگر مد نظر داشت و در این میان داور نظری اردبیلی خیلی زود نظرها را به سمت خود جلب کرد. ترکیب پنج و ششی که از ماهها قبل در شورای شهر یزد شکل گرفته بود، وزن اکثریت خود را به سمت نظری متمایل‌تر نشان داد، تا نظری از خیابان بهشت تهران، راهی میدان آزادی یزد شود.

نظری بهمن ماه سال گذشته نقشی مهم در راه‌اندازی بزرگترین سامانه هوشمند حوزه منابع انسانی شهرداری تهران داشت که اطلاعات بین ۴۳ مجموعه شهرداری تهران را یکپارچه‌سازی می‌کند. همین امر نام نظری را بیش از پیش در شهرداری تهران و پارلمان شهری پایتخت به عنوان مدیری خوش‌فکر مطرح کرد. نظری در سال ۹۶ برای انتخابات شورای اسلامی شهر تهران هم کاندیدا شد و در لیست ۱۰۰ نفر نهایی لیست امید هم قرار گرفت. از مقطعی که محمدعلی نجفی خانه تکانی در شهرداری تهران را شروع کرد، نظری عهده‌دار قائم مقامی معاونت توسعه منابع در شهرداری تهران شد. نظر سید محمدعلی افشانی و پیروز حناچی هم درباره نظری، تایید نظر نجفی بود. اما با این همه نظری تا چند روز آینده راهی یزد می‌شود و «آقای شهردار» یزدی‌ها خطاب می‌شود.

▫داور نظری اردبیلی کیست؟

برای تهرانی‌ها و یزدی‌ها، داور نظری اردبیلی مهندس خوشنامی است که در شهرداری تهران و دانشگاه معتبری چون شریف چهره کاربلدی از خود نشان داده است؛ اما برای اردبیلی‌ها او دارای دو ارزش خبری مهم است. اول اینکه پسوند اردبیلی او را به لحاظ مجاورت برای اردبیلی‌ها مهم می‌کند و پرسشی مهم تر که چرا نظری برای این شهر ناشناخته مانده است؟

اما ارزش دوم، کاملا جنبه‌ای ژورنالیستی دارد. داور نظری در دهه هفتاد و اوایل دهه هشتاد بخشی از تحریریه آوای اردبیل بود؛ که به مدیرمسئولی محسن حافظی‌فر منتشر می‌شد. هفته‌نامه صاحب مکتب اردبیل که خاستگاه ژورنالیسم حرفه‌ای در این شهر هم بشمار می‌رود؛ نظری جوان را به عنوان یکی از ارکان در دل خود داشت. گفتگوی تفصیلی او با حشمت‌الله خسروی، فرماندار فقید اردبیل درباره فرجام سرمایه‌گذاری‌ها در سبلان سبز، پای محمود احمدی‌نژاد استاندار وقت اردبیل را هم به میدان کشید.

نظری چون مدیریت شهری در روزنامه‌نگاری هم ذهنی نو و عمیق داشت و اگر بگوییم حکایت داور نظری، روایت جوانی است که با روزنامه‌نگاری شروع کرد و به شهرداری کلانشهر یزد رسید، زیاد هم بیراهه نیست.

اما انتخاب نظری یک پیام مهم برای اردبیل دارد. در روزهایی که به نظر می‌رسد برای عمارت شهرداری اردبیل به لحاظ استعفای احتمالی شهردار فعلی و انتخاب گزینه جانشین، حساس و تعیین کننده باشد؛ این پرسش مطرح می‌شود که آیا نام نظری هم در لیست گزینه‌ها قرار می‌گرفت؟ به زبانی دیگر؛ شخصی از پارلمان شهری اردبیل دنبال نظری می‌رفت؟

حال همین جوان اردبیلی، شهردار یزد شده است. شهری که شورای اسلامی آن به واسطه حضور سپنتا نیکنام پرآوازه‌ترین شورای اسلامی کشور شده و گرفتن رای اعتماد از چنین شورایی که سفت و سخت زیر ذره‌بین ایران قرار دارد کار آسانی نیست. از آن مهم تر یزد در میان کلانشهرهای ایران به لحاظ وجود بافت تاریخی بی نظیر، جمعیت و جغرافیا اهمیت ویژه ای دارد.

اما شاید برای نظری این ساده‌ترین کار بود که نظر همین شورا را با رزومه‌اش به سمت خود جلب کند تا «جوان اردبیلی به واسطه لیاقت‌اش شهردار یزد شود.»

 

نظر شما