معاون برنامه‌ریزی و توسعه سرمایه انسانی شهردار مشهد مطرح کرد:

کاهش فساد امور خدماتی شهرداری در گرو شفاف سازی فرآیند ها /دسترسی شهروندان به یک میلیارد رکورد اطلاعاتی

۱۳۹۸/۰۲/۰۳ - ۱۷:۱۵:۰۷
کد خبر: ۸۳۷۶۴۱
کاهش فساد امور خدماتی شهرداری در گرو شفاف سازی فرآیند ها /دسترسی شهروندان به یک میلیارد رکورد اطلاعاتی
معاون برنامه‌ریزی و توسعه سرمایه انسانی شهردار مشهد گفت: از مهمترین راهکارهای کاهش فساد در امور خدماتی شهرداری، شفاف سازی فرآیندها و اطلاع شهروندان از حقوق قانونی خود می‌باشد.

به گزارش خبرگزاری برنا از مشهد، شهریار آل شیخ در نشست خبری امروز خود با اصحاب رسانه با اشاره به شفاف سازی فرآیندها و اطلاع شهروندان از حقوق قانونی اظهار کرد: وقتی که مردم از حقوق خود بر طبق قانون که برگردن شهرداری می باشد آگاه گردند به راحتی می توانند حقوق خود را از ما مطالبه کرده و یا از مسیر مراجع قضایی پیگیر این حقوق باشند اینگونه دست سوء استفاده گران کار چاق کن ها و آنها که از عدم آگاهی مردم سوء استفاده می کنند کوتاه شده و امکان بروز تخلف کاهش می یابد.

وی با بیان آنکه امروز تمام فعالیت های شهرداری مشهد به صورت الکترونیکی امکان پذیر است، بیان کرد: در سال جاری در یکی از مناطق، شهرداری الکترونیک به صورت پایلوت اجرا می شود، همچنین یکی از راهکارهای کاهش فساد نیز کاهش عوامل انسانی و کاهش مراجعات حضوری است چرا که وقتی تمام درخواست های شهروندان از جانب سامانه الکترونیکی ارسال شده و از طریق مراجع نظارتی قابل رصد رهگیری و پاسخگویی باشد امکان سوء استفاده بسته می شود.

معاون برنامه‌ریزی و توسعه سرمایه انسانی شهردار مشهد در تشریح سایر ابزار های کاهش فساد در سیستم شهرداری گفت: در سال گذشته موفق شدیم سامانه اطلاع رسانی شفاف،  فاش را راه اندازی کنیم که در گام اول تمام معاملات بالای سطح متوسط در این سامانه ی ثبت و در معرض دید عموم قرار گرفت در گام دوم نیز اطلاعات تمام املاک شهر و تمام اتفاقات مربوط به ملک روی سامانه بارگزاری شد و امروز شهروندان می توانند با مراجعه به سامانه مربوطه تمام موارد مربوط به هر پلاک ثبتی را از قبیل مجوزها مستندات آرای صادره اخطار های ثبت شده و... را ملاحظه نمایند.

آل شیخ خاطر نشان کرد: وقتی که شهروندان بتوانند ملک خود را با ملک های مجاور مقایسه کرده نحوه محاسبه قیمت ها و کار آنها را مشاهده کنند به راحتی می توانند برای ملک خود تصمیم گیری کرده و نیاز به استفاده از واسطه نخواهند داشت.

وی تاکید کرد: یکی از بزرگترین معضلات حال حاضر خدمات شهرداری حضور واسطه هایی است که خدمات شهرداری را برای مردم گنگ و پیچ در پیچ و مجوزهای شهرداری را دست نیافتنی جلوه می دهند تا مردم را مجاب کنند با پرداخت حق الزحمه به ایشان از خدمات واسطه گری استفاده نمایند در حالی که امروز شهروندان با استفاده از سامانه‌های مربوط می توانند تمام امور قانونی نقل و انتقال ملک خود را به صورت الکترونیکی و غیر حضوری انجام دهنذ.

معاون برنامه‌ریزی و توسعه سرمایه انسانی شهرداری مشهد ادامه داد: در حال حاضر رکورد اطلاعات در سامانه های مختلف شهرداری به بیش از یک میلیارد مورد رسیده که رقم در خور توجهی است و می‌تواند چشم انداز کاری ما را در این حوزه نمایان کند.

آل شیخ در خصوص استفاده از نیروهای خلاق و خوش فکر در شهرداری گفت: نیروهای خلاق در بدنه شهرداری می توانند از طریق نظام پیشنهادات ما را در ارائه عملکرد بهتر کمک کرده و از مشوق های طراحی شده استفاده کنند همچنین نیروهای خلاق خارج از سازمان نیز می توانند از طریق سامانه ویژه ایده خلاق و یا از طریق مرکز نوآوری شهری با ما ارتباط گرفته و ایده های خود را برای مدیریت بهتر امور شهری با ما در میان گذارند.

وی در خصوص بلندمرتبه سازی و تخلف فروشی در شهرداری مشهد عنوان کرد: بلندمرتبه سازی در مشهد تصویب شده است ولی هنوز ابلاغ نشده است و تخلفات در حوزه شهری تخلفات خرد است که در حوزه ساخت وسازها پیش می آید و در مجموع این تخلفات در سطح کمتری از بودجه شهری لحاظ شده است و می توان گفت عنوان تخلف فروشی از لحاظ ماهیتی قطعا در سال97 وجود نداشته است.

آل شیخ در خصوص دستاوردهای حضور شهرداری مشهد در متروپلیس گفت: شهرداری مشهد در بعضی از مجامع بین المللی متروپلیس و صندوق همکاری حضور دارد که در متروپلیس و صندوق همکاری ها عضو هیات مدیره هستیم و حضور در این محافل برای شهرداری اهمیت دارد.

وی افزود: امسال نشست UCLG با رویکرد فرهنگی انجام شد و در 6 ورکشاپ موضوعات مختلف بررسی شد که در جلسه محوری این جلسه 3 طرح ارائه شد که یکی از این طرح ها طرح محله شلوغ بازار بود.

آل شیخ ادامه داد: موضوع نشست متروپلیس مشارکت شهروندی بود که براساس رای گیری های محلی ارائه داشتیم که سطح مداخله شهروندی در سطح اولویت بندی پروژه های شهری را بیان می کرد که در جمع بندی این بود که مداخلات اجتماعی در سطح پروژه های محلی باشد.

 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز