استاندار سمنان؛

سیاست زدگی و مجادلات جناحی، آفت‌ نظام‌ تصمیم گیری و شوراها است

۱۳۹۸/۰۲/۰۸ - ۱۵:۰۳:۲۶
کد خبر: ۸۳۹۴۹۰
سیاست زدگی و مجادلات جناحی، آفت‌ نظام‌ تصمیم گیری و شوراها است
استاندار سمنان گفت:سیاست زدگی و اختلافاتی که در برخی از شوراها وجود دارد، از دیگر آفت های این ‌نظام ‌تصمیم گیری است.

به گزارش خبرگزاری برنا از سمنان؛علیرضا آشناگر روز یکشنبه ۸ اردیبهشت ۹۸ در همایش روز ملی شوراها با بیان‌اینکه سیاست زدگی و اختلافاتی که در برخی از شوراها وجود دارد، از دیگر آفت های این ‌نظام ‌تصمیم گیری است، افزود:نگاه سیاسی و ورود گروه های سیاسی برای تاثیر گذاری بر روند سیاسی کشور حتما نیاز است، ولی شوراها نباید محلی برای مجادلات سیاسی باشد.
وی گفت: شورا، امور شورا و مشورت در آموزه ها دینی ما جایگاه بسیار ویژه ای دارد و در واقع مشورت سیره زندگی‌ پیامبر اکرم(ص) و ائمه‌ معصومین(ع) بوده است و باید به طو جدی به این مهم توجه داشته باشیم.
استاندار سمنان یادآور شد ۹ اصل از اصول قانون اساسی متعلق به امور شورایی است، و افزود: امروز می توان گفت شوراها در نظام‌ جمهوری اسلامی، دارای جایگاه ویژه قانونی هستند، ولی متاسفانه علی رغم اینکه جایگاه ویژه ای در قانون و نظام ‌تصمیم گیری ما برای شورای اسلامی شهر و روستا در نظر گرفته شده است، دو دهه به طول انجامید تا با برگزاری انتخابات رسمی شوراها، این شوراها وارد عرصه تصمیم گیری شوند.
آشناگر تاکید کرد:امروز سیر تکاملی بسیار خوبی را در چرخه تصمیم گیری شوراهای اسلامی شهر و روستا شاهد هستیم که می توان گفت به طور محسوسی از میزان‌ خطاها در تصمیم گیری و مصوبات‌ کاسته شده است.
وی با بیان‌این‌مطلب که بر اساس گزارش ارائه شده، از تعداد شوراهای اسلامی شهر و روستا در استان، حدود ۳۹ نفر را بانوان تشکیل می دهند، تاکید کرد: نیاز است تا این ‌میزان در دوره های آتی افزایش پیدا کند.
او در بخش دیگری از سخنان خود به تحصیلات عالی دانشگاهی ۴۰ درصد از شوراهای اسلامی شهر و روستای استان اشاره کرد و اظهار داشت: می توان گفت ظرفیت و فرصت بسیار خوبی برای نظام تصمیم گیری و مدیریت شهری و روستایی است.
استاندار سمنان، امسال را سال انتخابات دانست و خاطر نشان کرد: شوراهای اسلامی شهر و روستا نیاز است تا کمک ‌نمایند با حضور پر شور و حماسی و مشارکت فعال مردم در پای صندوق های رای، شاهد اقتدار بیش از‌ پیش نظام‌ جمهوری اسلامی در عرصه های بین المللی باشیم.
وی بر بازنگری ساختار و قوانینی که‌ مرتبط و متعلق به شوراهای اسلامی هستند تاکید کرد و اذعان داشت:،باید آسیب ها و آفت هایی که این شوراها را تهدید می کنند، شناسایی شده و برای بهبود این نظام تصمیم گیری، تلاش کنیم.
وی اولین آسیب و آفتی که در نظام شورایی و مدیریت شهری وجود دارد را مقاومت و عدم تمایل دستگاه های اجرایی در واگذاری اختیارات به شوراها دانست و ضمن تاکید بر تلاش برای واگذاری امور به مردم، گفت: امیدواریم بعد از دو دهه کار شورایی و ۴ دهه امور اجرایی توسط مدیران، زمینه افزایش حدود اختیارات شوراهای اسلامی، فرآهم شود.
وی ادامه داد: خوشبختانه در استان سمنان، مجادلات سیاسی در متن شوراهای اسلامی، بسیار کمرنگ است و ارتباط معناداری همراه با عقلانیت بر امور شورایی و تصمیم‌گیری حاکم است.
علیرضا آشناگر در همایش روز شوراها در سالن هلال احمر اظهار داشت: تمایلات اعضای شوراها برای ورود به امور اجرایی، یکی دیگر از آفت های این حوزه است و اعضای شوراها باید تلاش کنند تا بهترین عملکرد را در حوزه نظارت بر امور اجرایی و تصمیم گیری داشته باشند.
وی افزود:تمایل به قانون گریزی، نیز از آفت ها و آسیب های مهم نظام ‌تصمیم‌گیری است و باید تلاش کنیم ‌تا با ‌ملزم‌کردن خود به عمل به قانون، در راستای موفقیت و توسعه گام برداریم.
استاندار سمنان ابراز امیدواری کرد دستگاه های نظارتی با عملکردی که اخیرا در بررسی و جلوگیری از بروز تخلفات داشتند، بر امور و اقدامات شوراها به دور از مُچ گیری و با هدف شناخت تنگناها و مشکلات و هموار نمودن مسیر برای توسعه و پیشرفت، ‌نظارت داشته باشند.
وی در بخش دیگری از سخنان‌خود بیان‌کرد: عدم اشراف برخی از اعضای شوراهای اسلامی شهر و روستاها بر قوانین، یکی دیگر از آفت های این‌حوزه است که نیاز است تا آموزش ویژه اعضای شوراها در استان، در دستور‌کار قرار گیرد.
او خاطر نشان کرد: در خیلی از شهر های کشور، به دلیل نگاه های نادرست اعضای شوراهای اسلامی، تعداد کارکنان شهرداری ها به طور بسیار چشمگیری افزایش یافت که این مهم خوشبختانه در استان ‌سمنان وجود ندارد.
آشناگر با بیان‌اینکه افزایش تعداد کارکنان شهرداری ها، قطعا باعث افزایش هزینه های جاری شهرداری ها خواهد بود، افزود:شهرداران سعی داشته باشند تا از اعتبارات ارزش افزوده، برای امور و اقدامات عمرانی استفاده کنند، چرا که این‌مبالغ برای توسعه و عمران شهری در نظر گرفته شده است.
استاندار سمنان در پایان سخنان خود در این‌همایش گفت: امیدوارم‌ با عقلانیتی که در شوراهای اسلامی شهر و روستا وجود داردو به کارگیری شهرداران خوب در شهرداری ها، شاهد رشد و شکوفایی شهر ها باشیم.

 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز