نرخ جدید شهریه مهد کودک ها در استان مرکزی بار جدیدی بر اقتصاد خانواده ها تحمیل می کند؛

شهریه های کودکانه

۱۳۹۸/۰۲/۰۹ - ۱۱:۱۲:۱۵
کد خبر: ۸۳۹۷۷۷
در جوامع امروزی به علل متفاوتی از جمله شاغل بودن پدر و مادر، نیاز کودکان به قرار گرفتن در کنار دوستان و همسالان خود و استفاده از وسایل بازی متفاوت، کوچک بودن خانه های امروزی و عدم فضای کافی برای تحرک و جنب و جوش کودکان، نیاز والدین برای سپردن کودکان خود به مهدهای کودک به شدت احساس می شود اما سوی دیگر ماجرا این است که آیا خانواده ها می توانند شهریه مورد نظر مهد کودک فرزند خود را تأمین کنند و یا این امر ضربه ای به اقتصاد خانواده وارد نمی کند؟

به گزارش برنا از اراک ، یکی از دغدغه های والدین همواره پیدا کردن مهدکودکی است که هم خدمات آموزشی خوبی ارائه کند و هم هزینه های آن متناسب با خدمات ارائه شده در این مراکز باشد. همچنین میزان تعیین شهریه مهدهای کودک نه تنها بر خانواده ها تأثیر می گذارد، بلکه بر روند فعالیت مهدهای کودک نیز تأثیر خواهد گذاشت. عدم تعادل و همپوشانی میان مبلغ تعیین شده از سوی مجموعه بهزیستی و میزان هزینه های تمام شده مهدهای کودک یکی دیگر از عواملی است که بر دغدغه های مسئولین و متولیان مهدهای کودک می افزاید و آنها را دچار چالش می کند. میزان شهریه ها براساس میزان رتبه بندی های کارشناسان سازمان بهزیستی تعیین می شود و این درحالی است که برخی از امتیازات با شرایط مهدهای کودک هم خوانی ندارد. چه بسا اینکه بسیاری از مهدهای کودک از ساختمان های استیجاری استفاده می کنند و برای اجاره بهای ساختمان های خود نیز باید چاره ای بیندیشند. یکی دیگر از عواملی که میزان شهریه مهدهای کودک را تعیین می کند، نوع درجه بندی و تعداد ستاره هایی است که بر اساس ارزشیابی های مجموعه بهزیستی به هر مهد کودک تعلق می گیرد.

تا مرداد افزایش شهریه مهدکودک ها را نداریم

سعید فرخی معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری مرکزی در این خصوص مطرح کرد: 31 تیرماه سال گذشته میزان قیمت گذاری شهریه های مهدهای کودک استان مرکزی برای سال 97 مشخص شد که بر اساس آن میزان شهریه های مهدهای کودک نسبت به سال 1396 حدود 10 درصد افزایش یافته است. این قیمت گذاری تا 31 تیرماه سال جاری همچنان معتبر است و اگر افزایش قیمت داشته باشیم در ستاد تنظیم بازار تصمیم گیری خواهد شد و تا این روز فعلاً افزایش قیمتی نخواهیم داشت.

فرخی افزود: میزان افزایش قیمت شهریه مهد کودک ها برای سال جاری باید مورد بررسی قرار گیرد. بر این اساس مجموعه بهزیستی با هماهنگی سازمان حمایت از مصرف کنندگان، دلایل و نحوه قیمت گذاری را بررسی می کنند و بر مبنای آن میزان قیمت گذاری شهریه های مهدهای کودک مشخص خواهد شد.

وی ادامه داد: سال گذشته در مهدهای کودک سطح استان مرکزی لحاظ شرایطی که دارند، قیمت گذاری ها برای شهریه ماهیانه حداقل از 139 هزار تومان تا حداکثر 187 هزار تومان در نظر گرفته شده است. در سال جاری نیز قیمت گذاری های شهریه مهدهای کودک بر اساس شرایطی که دارند، انجام خواهد شد.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری مرکزی اظهار داشت: مهدهای کودک استان مرکزی از تک ستاره مشروط تا 3 ستاره درجه بندی می شوند. بر این اساس تعداد 4 مؤلفه وجود دارد که بر میزان شهریه مهدهای کودک مؤثر است که این مؤلفه ها شامل مدت زمان حضور کودک در مهدکودک، کیفیت ارائه خدمات، لوازمی که در مهد کودک برای نگهداری کودکان مورد استفاده قرار می گیرد و همچنین سن کودک می باشد. این 4 مؤلفه باعث می شود که نوع قیمت گذاری شهریه های مهدهای کودک متفاوت باشند.

فرخی تصریح کرد: شهرستان های استان مرکزی به 4 گروه متفاوت تقسیم بندی شده اند که شهریه ها و نوع قیمت گذاری ها مهد کودک های آن ها در این 4 گروه با یکدیگر متفاوت است. بر اساس تقسیم بندی های انجام شده در این 4 گروه، شهرستان اراک در یک گروه، شهرستان ساوه در یک گروه، شهرستان های خمین، محلات، دلیجان و شازند در یک گروه، شهرستان های آشتیان، تفرش، فراهان، کمیجان، خنداب و زرندیه نیز در یک گروه دیگر قرار گرفته اند.

هیچگونه افزایش قیمتی برای شهریه مهد کودک های استان مرکزی نداشته ایم

اعظم علیمددی، معاون امور اجتماعی اداره کل بهزیستی استان مرکزی نیز در این باره گفت: هر ساله بر اساس مصوبه سازمان بهزیستی کشور، شهریه های مهدهای کودک به استان ها ابلاغ می شود. کمیته تعیین شهریه مهد کودک ها هر استان متشکل از نماینده صنعت، معدن و تجارت هر استان، نماینده کانون توسعه مهدهای کودک هر استان، مدیرکل بهزیستی، معاون امور اجتماعی اداره کل بهزیستی، کارشناس دفتر کودکان و نوجوانان اداره کل بهزیستی، می باشد که این کمیته شهریه پایه پیشنهادی را با توجه به نرخ تورم و هزینه های جاری که مهدهای کودک دارند و قیمت تمام شده تعیین می کند و نتیجه آن به سازمان بهزیستی کشور پیشنهاد داده می شود.

علیمددی افزود: در سازمان بهزیستی کشور نیز چنین کمیته ای با حضور نمایندگان کشوری تشکیل می شود که این کمیته در خصوص تصویب میزان شهریه های مهدهای کودک به نسبت هر استان تصمیم گیری های لازم را انجام می دهد و در نهایت توسط ریاست سازمان بهزیستی کشور، میزان شهریه مهدهای کودک هر استان به صورت مجزا به آن استان ابلاغ می شود. در هر استان نیز شهریه های مهدهای کودک با امضای مدیرکل آن استان به تمامی مهدکودک های شهری و روستایی ابلاغ می شود.

وی ادامه داد: معمولاً این روند هر ساله در اسفند ماه آغاز می شود و در خردادماه سال بعد ابلاغ می شود. در حال حاضر در سال جاری هنوز هیچگونه افزایش قیمتی برای شهریه های مهدهای کودک استان مرکزی از سوی اداره کل بهزیستی نداشته ایم و این امر به علت این است که هنوز از سوی سازمان بهزیستی کشور هیچگونه تعرفه ای ابلاغ نشده است.

معاون امور اجتماعی اداره کل بهزیستی استان مرکزی اظهار داشت: میزان قیمت گذاری شهریه های مهدهای کودک بر مبنای ستاره و درجه مهد کودک، کیفیت خدمات مهد کودک، ساعت کاری که مهد کودک دارد، گروه سنی که مهد کودک پذیرش می کند و لوازمی که استفاده می کند، متفاوت است. مهدهای کودکی که به صورت تمام وقت فعالیت می کنند بر اساس روندی که عنوان شد میزان شهریه های آنها مشخص می شود. سال گذشته میزان شهریه مهدهای کودک تمام وقت ماهیانه حداقل از 139 هزار تومان تا حداکثر 187 هزار تومان در نظر گرفته شده بود.

علیمددی تصریح کرد: در خصوص مهدهای کودک پاره وقت که تحت عنوان خانه های بازی فعالیت می کنند در نوبت های مختلف صبح و بعدازظهر بنابر ساعت کاری که برای آنها تعریف شده است، روزانه به صورت پاره وقت کودکان را پذیرش می کنند و شهریه های این خانه های بازی نیز بر اساس امکانات و تجهیزاتی که دارند از ساعتی 2500 تومان تا ساعتی 9000 تومان متغیر و متفاوت است. میزان شهریه خانه های بازی نیز تاکنون هیچگونه افزایش قیمتی نداشته است.

وی بیان داشت: همچنین میزان شهریه های روستا مهدها تعریف خاص خود را دارد. میزان شهریه های روستا مهدها نیز به سطح آنها بستگی دارد که از سطح یک تا سطح 3 تقسیم بندی می شوند. در حال حاضر شهریه های روستا مهدهای استان مرکزی با توجه به سطحی که دارند از 38 هزار تومان تا 49 هزار تومان می باشد. این میزان شهریه روستا مهدها طبق تعرفه های سال 1397 است و در این خصوص نیز هنوز هیچگونه افزایش قیمتی نداشته ایم.

معاون امور اجتماعی اداره کل بهزیستی استان مرکزی تأکید کرد: مهدهای کودک شهری، روستا مهدها و خانه های بازی با معیارهای ارزیابی که در مجموعه بهزیستی وجود دارد، استانداردهای لازم را دارند چرا که هر ساله کارشناسان مجموعه بهزیستی تقریباً هر 2 سال یکبار ارزشیابی های لازم را انجام می دهد. این ارزشیابی ها بر اساس چک لیست ها و فرم های ارزشیابی انجام می شود که بر مبنای آن کارشناسان به لحاظ ایمنی، بهداشت، تجهیزات، پرسنل و … به مهدهای کودک شهری، روستا مهدها و خانه های بازی ورود پیدا می کنند و مورد ارزشیابی قرار می دهند. بر اساس این ارزشیابی ها مهدهای کودک از یک ستاره مشروط تا 3 ستاره درجه بندی می شوند. البته در سال جاری قرار است که برای اولین بار در سطح استان مرکزی درجه 4 ستاره نیز به مهدهای کودکی که پس از ارزشیابی های لازم حائز چنین درجه ای می شوند، داده شود.

علیمددی ابراز داشت: مجموعه بهزیستی استان مرکزی در قالب طرح هایی مانند کمک هزینه شهریه برای خانواده های نیازمند و همچنین کودکان نیازمندی که به خدمات آموزشی احتیاج دارند، کمک هایی را ارائه می دهد که بر اساس این طرح ها درصدی از شهریه را بهزیستی و درصدی دیگر را خانواده های این کودکان پرداخت می کنند.

 

خبرنگار :شایسته سلامی

 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز