مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی استان قزوین خبرداد؛

فعالیت ۱۴۰ کارشناس در ردیابی و پایش عوامل خسارت زای گندم در قزوین

۱۳۹۸/۰۲/۱۵ - ۱۳:۱۵:۲۳
کد خبر: ۸۴۲۱۹۹
فعالیت ۱۴۰ کارشناس در ردیابی و پایش عوامل خسارت زای گندم در قزوین
مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی استان قزوین گفت: در سال زراعی جاری 140 کارشناس در ردیابی و پایش عوامل خسارت زای گندم دراستان فعالیت دارند.

به گزارش خبرگزاری برنا از قزوین؛ درخشان مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی استان قزوین با بیان این مطلب گفت: در حال حاضر 99 شبکه مراقبت با 140 کارشناس ردیابی و پایش عوامل خسارت زای گندم به ویژه سن غلات را در 177 هزار هکتار از اراضی گندم و جو استان انجام می دهند.

وی اظهار داشت: ریزش سن مادر از اماکن در تاریخ 21 فروردین ماه سال جاری در شهرستان بوئین زهرا آغاز شد که در حال حاضر در همه شهرستانها به جز آوج ریزش ها انجام شد که این ریزش با یک ماه تاخیر نسبت به سال قبل بوده است.

درخشان تصریح کرد: با توجه به وضعیت مطلوب مزارع گندم و جو آبی و دیم؛ ریزش ها به طور یکنواخت انجام شد که  با توجه به سردی هوا هنوز تخلیه کامل اماکن صورت نگرفته  تراکم ها در مزارع زیر نرم مبارزه می باشد.

به گفته او؛ با گرم شدن هوا طی روزهای آتی؛ مبارزه نیز در مزارع به نرم رسیده،  آغاز خواهد شد .

این مقام مسئول پیش بینی کرد: مبارزه با سن مادر در مزارع کشاورزی استان  در حدود 25 هزار هکتار باشد که  قبل از تخم ریزی سن ها باید انجام شود .

مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی استان قزوین گفت: پیش بینی می شود  مبارزه با سن پوره نیز در حدود 60 هزار هکتار از مزارع کشاورزی استان انجام شود.

درخشان اضافه کرد: در همین راستا باید در فرصت محدود 10 الی 12 روزه برای جلوگیری از خسارت و سن زدگی بعد از اتمام مبارزه با سن مادر صورت گیرد.

وی بر لزوم اهمیت نقش مهم و اساسی  شبکه مراقبت در مبارزه به موقع تاکید کرد.

درخشان تاکید کرد:  باید با اولویت ویژه و بسیج تمامی امکانات؛ پایش مزارع گندم و جو را بطور مستمر و تمام وقت حتی در ساعت های غیر اداری در طول مبارزه انجام شود تا بتوانیم در کنترل سن غلات همچون سالهای گذشته موفق باشیم.

 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز