عضو شورای اسلامی شهر مشهد:

هویت ایرانی اسلامی را باید با شاهنامه به جهانیان معرفی کنیم

۱۳۹۸/۰۲/۱۵ - ۱۲:۴۷:۵۲
کد خبر: ۸۴۲۲۴۰
عضو شورای اسلامی شهر مشهد گفت: باید هویت ایرانی اسلامی را باید با شاهنامه به جهانیان معرفی کرد چرا که برگزاری این چنین همایش‎هایی نقش موثری در ترویج فرهنگ ادبیات فارسی از خود برجای می‎گذارد.

به گزارش خبرگزاری برنا از مشهد، بتول گندمی، رئیس کمیسیون برنامه و بودجه شورای اسلامی شهر مشهد در حاشیه برگزاری نخستین جشنواره سراسری نقالی و شاهنامه‌خوانی کودکان اظهارداشت: کیفیت برگزاری این برنامه فراتر از سن و سال شرکت‌کنندگان بود و نقالی خوانی هایی که در این رویداد فرهنگی و ادبی شاهد بودیم، حس بسیارخوبی را به همه حاضران در این جشنواره منتقل کرد.

رئیس کمیسیون برنامه و بودجه شورای اسلامی شهر مشهد با بیان اینکه اشعار و ابیات فردوسی، دربرگیرنده اخلاق، انسانیت، جوانمردی و پاکدستی است، خاطرنشان کرد: شاهنامه آیینه باورهای کهن ایران زمین است. هویت دینی و هویت ملی دوبال برای رشد فرهنگی جامعه ماست و بنابراین معرفی هویت ایرانی اسلامی باید به گونه ای باشد که هیچکدام قربانی دیگری نشود.

وی ادامه داد: آثار شعرای بزرگ ایران زمین همچون فردوسی، عطار، خیام، حافظ، سعدی، شهریار، سهراب سپهری، شمس تبریزی، باباطاهر و دیگر شعرای این مرز و بوم ویژگی‌های خاص و شاخص ایرانیان را ثبت و ضبط کرده است که میتوان برای معرفی هویت ایرانی اسلامی به جهان از این گنجینه های ادبی بهره برد.

گندمی با تأکید بر اینکه علم و هنر همواره به هم پیوند خورده‌اند، تصریح کرد: گوشه‌ای از پیوند ناگسستنی ادب و اصالت ایرانی با شاهنامه فردوسی را در نخستین جشنواره سراسری نقالی و شاهنامه‌خوانی دیدیم. شهرداری و شورای اسلامی شهر مشهد از کلیه برنامه‌هایی که در این خصوص تدوین می شود، حمایت می کند و بودجه متناسب و مورد نیاز آن هم تخصیص می‎یابد.

رئیس کمیسیون برنامه و بودجه شورای اسلامی شهر مشهد بیان کرد: در طول سال، برنامه‌های ملی و مذهبی زیادی در شهر مشهد برگزار می‌شود که از جمله آن‌ها می‌توان به برنامه‌های ایام دهه کرامت، دهه اول محرم، ماه مبارک رمضان و دهه فجر اشاره کرد. در این راستا، بودجه حوزه گردشگری و زیارت شهرداری مشهد در سال 1398 رشد قابل توجهی نسبت به سال 1397 داشته که نشان می دهد این حوزه موردتوجه ویژه شورای پنجم قرار دارد.

وی در انتها تأکید کرد: شورای پنجم کمیسیونی ویژه و اختصاصی با موضوع توس و فردوسی دارد. اساس نگرش ما به این موضوع بر رونق‌ بخشیدن به شهر امام رضا(ع) از طریق افزایش مدت حضور زائران و گردشگران استوار است و شورای اسلامی شهر مشهد حمایت ویژه‌ای را در کلیه حوزه‌های مرتبط با توس و فردوسی اعم از عمرانی، فرهنگی و گردشگری داشته است.

گفتنی است که معاونت گردشگری و زیارت مشهد در آستانه 25 اردیبهشت ماه، روز بزرگداشت حکیم ابوالقاسم فردوسی، همایش بین المللی شاهنامه در گذرگاه جاده ابریشم را برگزار خواهد نمود.

 

نظر شما