برنا گزارش می دهد:

ابراز خوشحالی وزیر ورزش‎وجوانان از راه اندازی ورزش‌های ساحلی در شهر سیل‌زده پلدختر/ رابطه دوباره جوانان سیل زده پلدختری با ورزشگاه شهر به وسیله ورزش‌های ساحلی/ رویای پا به توپ شدن بچه های سیل‌زده بر ساحل‌های امید و ورزش

۱۳۹۸/۰۲/۱۶ - ۱۵:۵۹:۰۱
کد خبر: ۸۴۲۸۹۳
ابراز خوشحالی وزیر ورزش‎وجوانان از راه اندازی ورزش‌های ساحلی در شهر سیل‌زده پلدختر/ رابطه دوباره جوانان سیل زده پلدختری با ورزشگاه شهر به وسیله ورزش‌های ساحلی/ رویای پا به توپ شدن بچه های سیل‌زده بر ساحل‌های امید و ورزش
مدیرکل ورزش وجوانان لرستان به برنا می گوید:فرصت تبدیل کردن زمین های در گل ولای فرورفته مجموعه ورزشی شهید سرمالیان پلدختربه زمینهای استاندارد ورزش های ساحلی مثل فوتبال و والیبال مورد استقبال جوانان و باعث ابراز خوشحالی وزیر ورزش وجوانان در سفر اخیرخود به پلدختر شد.

خبرگزاری برنا لرستان – گروه ورزشی/اختصاصی : سیل ویرانگر 12 فروردین ماه 98در شهرستان پلدخترخسارات فراوانی را روی دست مردم این شهرجنوبی لرستان گذاشت که در این بین مجموعه ورزشی شهید سرمالیان پلدختر به عنوان مظهری از شور ونشاط همیشگی جوانان ورزش دوست این دیارگرمسیری رانیز  در گل ولای وحشتناک ناشی از سیلاب مدفون کرد.

بافروکش کردن آب رودخانه سرکش کشکان  و ته نشین شدن گل ولای ناشی از سیل اماکن وسالنهای ورزشی این مجموعه نیز همچون بسیاری از منازل ومغازه های شهر در آوردهای سیلابی  غرق  شد وعلاوه بر ناپدید شدن زمین چمن فوتبال در لجن وگل ولای ، استخر شنای این شهر که در ضلع شرقی مجموعه قرارداشت نیز از گل ولای بی نصیب نمانده واگر چه ساختمان آن به طرز شگفت انگیزی در برابر قدرت ویرانگر حجم این سیلاب مقاومت کرده بود ولی مانند دیگر اماکن وزیرساخت های ورزشی مجموعه ،خساراتی به تاسیسات آن وارد شد.

*زمین چمن فوتبال پلدخترمدفون در گل ولای ناشی از سیل  

به گفته مدیر کل ورزش وجوانان لرستان این سیل نزدیک به 13میلیارد تومان به اماکن وزیرساختهای  ورزشی شهرستان  پلدخترخسارت واردکرده است که این حجم ازخسارت نیز در سفرهفته گذشته  وزیر ورزش وجوانان به پلدختر مورد بازدید وبررسی دکتر سلطانی فر قرار گرفت.

علی یاورعزیزپور به برنا می گوید: سیلاب اخیر زمین چمن فوتبال پلدختر را تا بیش از دومتر در گل ولای فروبرد که در حال حاضر کار تخلیه  مکان زمین چمن از این آورد های سیلابی در حال انجام است.

 

باتوجه به اهمیت  تجهیزات و اماکن ورزشی در توسعه ورزش و رابطه  مستقیم با ورزش قهرمانی اگرچه این سیل با مدفون کردن  تنها ورزشگاه والبته زمین چمن فوتبال  شهرپلدختر در گل ولای رابطه  جوانان ورزش دوست پلدختری را با ورزش قطع کرده است ولی این مشکلات دلیلی بر این  نشده است که مدیریت ورزش استان به این فقدان  ارتباط  بی توجه بماند بلکه دستگاه ورزش وجوانان به همت مدیرکل ورزش وجوانان لرستان  و با تلاش ها وخلاقیت های به کاررفته در کنار تخلیه اماکن ورزشی از آورد های سیلابی ضمن  ایجاد وراه اندازی ورزش های ساحلی مانند فوتبال ساحلی و والیبال ساحلی فرصتی دیگر را برای جوانان و ورزش دوستان پلدختری فراهم  کرده است.

*تدبیر  تبدیل کردن ورزشگاه در گل ولای فرورفته به زمین ورزشهای ساحلی

مدیر کل ورزش وجوانان لرستان  در این خصوص با اشاره به راه اندازی ورزش های ساحلی درمجموعه ورزشی شهید سرمالیان  پلدختر اظهار می کند : فرصت تبدیل کردن زمین های در گل ولای فرورفته این مجموعه ورزشی به زمین استاندارد برای راه اندازی ورزش هایی مثل  فوتبال ووالیبال ساحلی  مورد استقبال وزیر ورزش وجوانان در سفر روز پنجشنبه  ایشان  به پلدختر قرار گرفت وحتی ابراز خوشحالی دکتر سلطانی فررا درپی داشت .

او با بیان اینکه با تبدیل شدن این مجموعه ورزشی  به مکانی برای ورزش های ساحلی ورزشگاه شهید سرمالیان همچنان محل رجوع ورزشکاران شده است ،می افزاید : تصمیم گرفتیم با توجه به مدت زمان  روند بازسازی مجموعه  بخش هایی از این مکان را  تغییر کاربری داده  وورزش های ساحلی را برای جوانان ورزش دوست  پلدختری  راه اندازی کنیم .

* ایجاد اولین زمین استاندارد ورزش های ساحلی لرستان در پلدختر

عزیزپور با بیان اینکه  این زمین ورزش های ساحلی  ایجاد شده در پل دختراولین  زمین استاندارد ساحلی دراستان لرستان  محسوب می شود ،تصریح  می کند: برای اولین بار ورزش های ساحلی دردو رشته فوتبال و والیبال  در استان در این شهر سیل زده ایجاد شده است و  این موضوع باعث شده علی رغم اینکه روند بازسازی واحیای مجموعه ورزشی که در سیل اخیر آسیب جدی دیده و مدت بازسازی  اماکن ورزشی نیز چندماه طول بکشد همچنان حضور ورفت وآمد ورزشکاران پلدختری با ورزشگاه شهرشان برقرار باشد.

 

 او با بیان اینکه  تبدیل کردن این مجموعه  به ورزش های ساحلی باعث شده است تا  بخش اعظمی از ورزشکاران از جمله فوتبالیست ها و والیبالیست ها  مجددا امکان ورزش کردن را داشته باشند ،ادامه می دهد : حتی در صدد راه اندازی رشته های دیگری مانند کشتی  ساحلی و کبدی نیز هستیم؛همچنین بازی های بومی ومحلی که عمدتا روی زمین خاکی برگزار می شود نیز دراین  زمین های ساحلی امکان فعالیت دارند .

*ایده ایی برای  برقراری رابطه دوباره ورزشکاران سیل زده با مجموعه ورزشی

مدیرکل ورزش وجوانان لرستان با تاکید برضرورت توسعه ورزش های ساحلی درورزشگاه سیل زده  پلدختر ،بیان می کند:  این رشته ها از ورزشهای  المپیکی ومدال آور هستندوما تلاش می کنیم که بااستفاده از این فرصت علاوه بر ایجاد امیدواری  وروحیه دادن به مردم وجوانان سیل زده پلدختر وبرقراری ارتباط دوباره آنان با ورزش با ایجاد زمین های استاندارد ،ورزشهای ساحلی را نیزبرای نخستین باردراستان توسعه دهیم وبابرگزاری مسابقات ورزش های ساحلی در سطح استان علاقه مندان این رشته های مفرح ومدال آوررا به سمت ورزش قهرمانی پیش ببریم.

او با بیان اینکه در راه اندازی ورزش های ساحلی در پلدختر  به بحث استانداردبودن زمین های این ورزش ها  توجه ویژه ایی داشته ایم،خاطر نشان می کند: این زمینها با استاندارد های لازم احداث شده  وحتی ابعاد و  خط وخطوط زمین ها ،دروازه ها ودیگر تجهیزات آن برمبنای استاندارد زمینهای ساحلی شکل گرفته اند .

* استقبال وزیرورزش وجوانان از راه اندازی ورزش های ساحلی در پلدختر

عزیزپوردر ادامه به سفر روز پنجشنبه دکتر سلطانی فر به پلدختر جهت بازدید از مناطق سیل زده این شهر اشاره می کند وبا بیان اینکه فرصت تبدیل مجموعه ورزشی شهید سرمالیان پلدختر به زمین ورزش های ساحلی مورد رضایت وخشنودی وزیر ورزش  وجوانان قرار گرفته است ، یادآور می شود:به هنگام سفر دکتر سلطانی فر به پلدختر ورزشکاران وجوانان ورزش دوست ولی سیل زده پلدختری برروی این زمین های ساحلی در حال بازی وورزش بودند و مقام عالی وزارت ورزش وجوانان علاوه براینکه کلیت موضوع وخسارات وارد شده به مجموعه ورزشی پلدختر را مورد بازدید قرار داد از تبدیل این مجموعه به ورزش های ساحلی ابراز رضایت کرده وازاینکه  مردم این شهر سیل زده در این شرایط بحرانی  نیز به سمت ورزش آمده اند ابراز خوشحالی کرد.

مدیرکل ورزش وجوانان لرستان  بیان  می کند: با توجه به عدم امکان استفاده از زمین چمن فوتبال پلدختر تا زمان بازسازی ، این ورزش های ساحلی می تواند خلاء ورزش را دراین شهر سیل زده پوشش دهند .

*لزوم نگاه حرفه ایی واصولی به ورزش های ساحلی در پلدختر

اگرچه راه اندازی ورزش های ساحلی مانند فوتبال در پلدختر مورد استقبال جوانان این شهرقرار گرفته وظرفیت  رشد وتوسعه را نیر در این شهرستان سیل زده نشان می دهد ولی به باور برخی از مربیان واهالی فوتبال این شهر توسعه وارتقای حرفه ایی این ورزش  در شکل ساحلی آن نیازمند  نگاه حرفه ایی به آن است.

دبیر هیئت فوتبال پلدختردر این خصوص معتقد است: فوتبال ساحلی یکی از  ورزش های مهم است ونوجوانان وجوانان  پلدختر باتوجه به آب وهوای  گرمسیری وقرار داشتن این شهر درجغرافیای جنوبی استان استعداد های خوبی در این ورزش دارند و علاقه مندان فوتبال در پلدختر می توانند با احیای مجموعه ورزشی در کنار فوتبال  زمین چمن  به فوتبال ساحلی نیز روی آورند.

شهرام عزیزی فنس کشی ،استانداردسازی ،نور پردازی  به وسیله پروژکتور برای بازی در شب را لازمه کامل شدن مجموعه  زمین ورزش های ساحلی در پلدختردانسته  و ادامه می دهد: باتوجه به استعدادهای خوبی که از فوتبالیست های پلدختری  سراغ  داریم مطمئنا از راه اندازی وتوسعه ورزش های ساحلی استقبال هم می کنند ولی به شرط اینکه زمین فوتبال ساحلی کاملا استاندارد بوده وهمچنین زمان  بازی  در آن  به خاطرگرمای داغ پلدختردر تابستان  به صبح زود یا خصوصا شبها موکول شود .

به گفته این مربی فوتبال   در فصل تابستان پلدختربه دلیل وجود ماسه های داغ امکان بازی دراوقات  روز وجودندارد  ولی می توان عصر ها با پاشیدن آب  زمین را مرطوب وخنک کرد وشبها نیز بانور پردازی به  وسیله پروژکتور امکان بازی در شب را برای فوتبالیست های ساحلی فراهم آورد.

او سفر اخیر دکتر سلطانی فر وزیر ورزش وجوانان وبازدیدایشان  ازمجموعه ورزشی سیل زده پلدختر رابسیار مثبت وامیدوار کننده ارزیابی کرد ودرخصوص راه اندازی زمین فوتبال ساحلی به هنگام حضور وزیر در شهر سیل زده پلدختر می گوید :با راه اندازی این زمین بچه های سیل زده پلدختر بسیار خوشحال شدند و جناب وزیر وهیئت همراه نیز شاهد بازی نوجوانان وجوانان پلدختر براین زمین ساحلی بودند .

*آمادگی برای برگزاری مسابقات جام رمضان فوتبال ساحلی در پلدختر

 دبیر هیئت فوتبال پلدخترضمن تقدیر از دستگاه ورزش وجوانان استان وهیئت فوتبال لرستان  با بیان اینکه آمادگی لازم را برای تشکیل  کمیته فوتبال ساحلی در هیئت شهرستان  برای آغاز  فعالیت رسمی  فوتبال ساحلی داریم ،خاطر نشان می کند: چون به خاطر آسیب های ناشی از  سیل در حال حاضرامکان برگزاری مسابقات فوتسال در سالنهای ورزشی وجود  ندارداگر مجموعه زمین فوتبال ساحلی به وسیله  نور پردازی و فنس کشی  آماده شود می توانیم مسابقات فوتبال ساحلی جام رمضان را در ماه مبارک رمضان بعد از افطاری هم برگزارکنیم .

عزیزی با اشاره به لزوم توجه به سطح حرفه ایی فوتبال ساحلی بیان می کند:جوانان پلدختری  در این چند روز راه اندازی فوتبال ساحلی نشان داده اند استعداد خوبی  درفوتبال ساحلی داشته ومی توانند روش های این بازی را یاد بگیرند لذا چون فوتبال ساحلی مثل بازی در سالن نیست نهادینه کردن آن نیازمند آموزش کوتاه مدت توسط مربیان این رشته است .

 به گفته این مربی فوتبال  چون فوتبال ساحلی در پلدخترورزشی  نوپا بوده  و اولین بار است که در این شهر واستان  راه اندازی می شودلازم است در  یک دوره کوتاه مدت این ورزش  توسط مربی فدراسیون به  مربیان پلدختری آموزش داده شود  تا فوتبال دوستان پلدختری نیز نوع تکنیک های خاص این فوتبال را فرا بگیرند لذا باید  از مدرسین رسمی فوتبال دعوت شود تا کلاس های آموزشی را در یک دوره کوتاه مدت برگزارکنندوقوانین این ورزش  وتکنیک های آن را به فوتبالیست ها توضیح دهند.

 

*رویای ساحلی نوجوانانی که شاهد غرق شدن ورزشگاه شهرشان بودند

زمین چمن فوتبال پلدختر در حال حاضر در مرحله آوار برداری و تخلیه ازآوردهای سیلابی است و به زودی در مسیر احیا وبازسازی بهترقرار می گیرد  ولی کمی آن سو تر نوجوانان فوتبال دوست پلدختری باهیجانی خاص بچه های گرمسیری رابطه  خودرا با مجموعه ورزشی شهرشان برقرار کرده وروی ماسه ها مشغول به بازی فوتبال ساحلی هستند .

 علی ومحمد دوبرادر دو قلوی نوجوان  که در تیم های فوتبال هدف تهران و همچنین اتحاد وشاهدپلدختر نیز سابقه بازی دارند با خوشحالی از راه اندازی فوتبال ساحلی  به برنا می گویند :  از اداره کل ورزش وجوانان وهیئت فوتبال استان وشهرستان که این زمین فوتبال ساحلی  را برای ما احداث کرده اند تشکر می کنیم.

این دو نوجوان فوتبالیست با بیان اینکه لحظه  اتفاق سیل ما روی تپه ها بودیم و به ورزشگاه نگاه می کردیم که چطور  زیر آب می  رفت ، می افزایند:  الان هم زمین چمن شهر  که همیشه روی آن فوتبال بازی می کردیم ازبین رفته  واگر این زمین ساحلی نبود الان ما سرگرمی نداشتیم.

علی ومحمد  معتقد هستند : اگر زمین چمن فوتبال شهر بازسازی شود که بسیار عالی است ولی اگر ورزش های  ساحلی مثل فوتبال هم  در کنار آن وجودداشته باشد خیلی برای رشد ورزش  بچه ها خوب است .

*ظرفیت هاواستعدادهای ورزش های ساحلی در پلدختر

باتوجه به تاکیدات مقام عالی وزارت ورزش وجوانان عزم  مدیریت ورزش استان براحیا و بازسازی مجموعه ورزشی شهید سرمالیان پلدخترقرار گرفته  است واین اراده  به همت مدیرکل ورزش وجوانان لرستان وپرسنل وحضمور فعال بیش از 1500 ورزشکار از سطح استان در همان روز اول سیل با تخلیه اماکن و زمین چمن فوتبال از آوردهای سیلابی وگل ولای خودرا نشان داد .

مجموعه ورزشی شهید سرمالیان پلدخترعلاوه برنقش آن در ورزش وسلامتی وبسط شادابی وهیجان رقابت های ورزشی  درنزد عموم مردم این شهرستان کهن گرمسیری  دارای باری  تاریخی بوده و قدمتی بیش از چند دهه  در این شهرستان جنوبی استان لرستان دارد.

یک کارشناس ارشد تربیت بدنی نیز به برنا می گوید:اگرچه احیای مجموعه ورزشی پلدختر توسط دستگاه ورزش وجوانان کاری بسیار شایسته ،قابل تقدیر و لازم است ولیکن  بافت جمعیتی شهرستان که درزمان فعالیت خود مجموعه کشش این همه جمعیت ورزشکاررا ندارد ایجاب می کند که به دنبال یک مجموعه ورزشی جدید در نقطه ایی دیگر از شهر باشیم کمااینکه  مجموعه ورزشی شهید سرمالیان در کنار رودخانه قراردارد واحتمال تهدیدسیل  هم وجود داردلذااحداث یک مجموعه ورزشی جدید نیاز ورزش پلدختر است.

مجتبی مرادی بااشاره به راه اندازی ورزش های ساحلی درمجموعه ورزشی  آسیب دیده ازسیل  پلدخترنیز، بیان می کند: چون  از دیرباز زندگی مردم پلدختر در مسیر رودخانه قرارداشته وبا ساحل در  ارتباط بوده  اندبه طور طبیعی نیز  از فضای ساحل رودخانه کشکان  برای برخی از ورزش ها مثل فوتبال ،والیبال استفاده کرده اند بنابراین پتانسیل استفاده وپیشرفت در ورزش های ساحلی را نیز دارند .

 او با بیان اینکه به خاطر شرایط  آب وهوای گرمسیری منطقه  نوجوانان وجوانان پلدختری  از لحاظ فیزیک بدنی و تیپ  با ورزش های ساحلی سازگار هستند ،می ااید:  ایده راه اندازی ورزش های ساحلی  بسیار عالی است حداقل چند نفر از علاقه مندان به خاطر استعداد موجود ظرفیت پیشرفت را دارند.

این  کارشناس ارشد تربیت بدنی  بااشاره به ظرفیت های موجود در پلدختر خاطر نشان می کند: ورزش های ساحلی مثل  فوتبال، هندبال، کبدی کشتی با چوخه  و والیبال  می تواند در پلدختر فعال شود.

مرادی ادامه می دهد : البته قبلا هم بحث راه اندازی ورزش های  ساحلی درمجموعه ورزشی شهید سرمالیان  وجودداشت ولی الان فرصت بسیار خوبی است تا بتوانیم  رشته هایی مثل فوتبال ،والیبال و هندبال را فعال کنیم .

او با بیان اینکه فوتبال ساحلی ایران الان در جهان رتبه سوم یا چهارم رادارد ،یادآور می شود: مطمئنا پلدختری ها می توانند در این زمینه نقش ایفا کنند واستعداد خود را نشان دهند کمااینکه  در حال حاضر نیز برترین بازیکن فوتبال ساحلی بانوان کشور خانم سهیلا لرستانی اهل پلدختر است .

به گفته این مربی و کارشناس ارشد تربیت بدنی پلدختراگر ورزش های ساحلی به صورت کاملا استاندارد و مسابقاتی برگزارشود این شهرستان  می تواند در ورزش های ساحلی تیم لیگی داشته باشد.

مجتبی مرادی بیان می کند:ایجادفضایی برای ورزش های ساحلی باعث شده است که پس از این سیل  که باعث بلااستفاده شدن مجموعه شده بود دوباره رابطه ورزشکاران  با مجموعه ورزشی برقرار شود  چون بچه هابه خاطر تخریب های سیل  هیچ جایی برای ورزش وتمرین نداشتند ولیکن در حال حاضر  با راه اندازی ورزش های  ساحلی تازمان احیای مجموعه  می توانند در این فضا ورزش کنند.

به هر روی احیا وبازسازی این مجموعه در گفت وگوی ورزشکاران وجوانان پلدختری با مقام عالی ورزش وجوانان در سفر به این شهر سیل زده مطالبه مردم وجوانان ورزش دوست پلدختری بود و تبدیل مجموعه در این فرصت به ورزش های ساحلی باتدبیروخلاقیت  مدیریت ورزش استان و علاقه مندی  ورزشکاران سیل زده پلدختری از ورزشهای ساحلی در کنار استقبال وخشنودی وزیر ورزش  وجوانان نشانه پاسخ مثبت وامیدواری و قوت قلب برای احیاوبازسازی این میراث ورزش مردم جنوب لرستان است.

 

گزارش : رضا جودکی نژاد

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز