علوفه یخ‌زده بلای جان کل و میش های پارک ملی گلستان

۱۳۹۸/۰۲/۱۸ - ۱۱:۳۰:۴۹
کد خبر: ۸۴۳۵۷۱
علوفه یخ‌زده بلای جان کل و میش های  پارک ملی گلستان
معاون سلامت دامپزشکی گلستان گفت: مصرف علوفه یخ‌زده باعث ایجاد بیماری براکسی در کل و میش های پارک ملی گلستان و باعث مرگ حدود ۱۶۰ رأس کل و میش در پارک ملی گلستان شد.

به گزارش خبرگزاری برنا ، محمدحسین مسلمی معاون سلامت دامپزشکی گلستان  در جمع خبرنگاران اظهار داشت: اداره کل دامپزشکی گلستان به محض اطلاع از تلف شدن تعدادی از کل و میش‌های پارک ملی گلستان، پس از حضور در منطقه و نمونه گیری از لاشه ها ، نمونه های اولیه را به مرکز ملی تشخیص بیماری ها ارسال نمود.

وی در ادامه ضمن بیان اینکه با توجه به شواهد موجود از عدم رخ دادن بیماری واگیر دار مطمئن بودیم، تصریح رد: مرکز ملی تشخیص بیماری‌ها نیز علت مرگ کل و میش‌های پارک ملی گلستان را بیماری « براکسی» اعلام کرد.

معاون سلامت دامپزشکی گلستان با تاکید بر اینکه علت اصلی بروز این بیماری  مصرف کل و میش‌ها ازعلوفه یخ‌زده است، توضیح داد: براکسی یک بیماری غیرواگیر می باشد و عامل آن نوعی باکتری بی‌هوازی است که به طور طبیعی تعداد محدودی از آن در دستگاه گوارشی نشخوارکنندگان وجود دارد اما بر اثر عواملی مانند خوردن علوفه یخ‌زده و یا علوفه تیغ‌دار و ایجاد خراش و زخم در شکمبه حیوان، موجب تکثیر و تولید سم و مسمومیت و در نهایت سبب مرگ حیوان خواهد شد.

 

 

 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز