تشریح روزشمار انتخابات مجلس در استان

۱۳۹۸/۰۲/۱۹ - ۱۰:۰۷:۰۲
کد خبر: ۸۴۳۹۸۲
تشریح روزشمار انتخابات مجلس در استان
رئیس ستاد انتخابات خراسان رضوی گفت: بر اساس ماده ۲۹ قانون انتخابات مجلس شورای اسلامی، مهلت استعفای داوطلبان برای حضور در عرصه رقابت از ۱۰ تا ۱۶ خردادماه است.

به گزارش خبرگزاری برنا از مشهد، حسن جعفری در نشست خبری با اصحاب رسانه که در محل دفتر معاونت سیاسی، امنیتی و اجتماعی استانداری برگزار شد، اظهار کرد: بنا به دستور وزیر کشور به استانها برای تشکیل ستاد انتخابات، ستاد استانی برای برگزاری یازدهمبن دوره انتخابات مجلس و اولین میان دوره ای پنجمین دوره مجلس خبرگان رهبری در خراسان رضوی تشکیل شد.

وی افزود: بر اساس ابلاغ وزیر کشور، معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استانداری های سراسر کشور، مسئولیت ریاست ستاد انتخابات استان ها و سخنگویی این ستاد را برعهده خواهند داشت.

رئیس ستاد انتخابات خراسان رضوی با بیان اینکه ۸ کمیته ذیل ستاد استانی تشکیل شده است، گفت: انتخابات یازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی 2 اسفندماه سال جاری در 12 حوزه انتخابیه استان برگزار و داوطلبان برای 18 کرسی نمایندگی رقابت خواهند کرد.

وی با اشاره به ارتحال آیت الله هاشمی شاهرودی نماینده فقید مردم خراسان رضوی در مجلس خبرگان رهبری ادامه داد: با توجه به ارتحال یکی از نمایندگان استان در مجلس خبرگان، نخستین انتخابات میان دوره ای پنجمین دوره مجلس خبرگان رهبری هم برگزار خواهد شد.

جعفری درخصوص برخی از قوانین مربوط به انتخابات مجلس شورای اسلامی گفت: بر اساس ماده 29 قانون انتخابات مجلس شورای اسلامی، مهلت استعفای داوطلبان برای حضور در عرصه رقابت حداقل 6 ماه قبل از انتخابات است که برای این منظور بازه زمانی از 10 تا 16 خردادماه در نظر گرفته شده است.

وی ادامه داد: افرادی که در اخرین روز مهلت مذکور از سمت های مقرر در قانون، استعفا دهند فقط در آخرین روز تاریخ ثبت نام داوطلبان انتخابات مجلس شورای اسلامی یعنی ۱۶ آذر امکان ثبت نام خواهند داشت.

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استانداری خراسان رضوی تصریح کرد: مهلت استعفا برای مدیران شاغل در وزارت کشور آخر فروردین امسال بود که از بین مدیران استانی تنها فرماندار کاشمر استعفای خود را اعلام کرد و چنانچه مورد پذیرش قرار گیرد، جایگزین وی انتخاب خواهد شد.

وی از تشکیل هیات های اجرایی انتخابات از ۱۰ تا 15 آذرماه امسال خبر داد و گفت: بر اساس قانون، بررسی سوابق داوطلبان طی مدت ۵ روز پس از هر استعلام از تاریخ ۱۰ تا ۲۱ آذرماه انجام خواهد گرفت و صلاحیت داوطلبان هم پس از پایان ثبت نام از 17 تا 26 آذرماه در هیات های اجرایی بررسی خواهد شد.

جعفری بیان کرد: نامه عدم احراز صلاحیت هر یک از داوطلبان 27 آذرماه توسط فرماندار حوزه انتخابیه ابلاغ خواهد شد و مهلت شکایت برای داوطلبان رد صلاحیت شده از 27 آذرماه تا اول دی ماه تعیین شده است.

وی با اشاره به رسیدگی به شکایات داوطلبان رد صلاحیت شده توسط هیات نظارت بر انتخابات از ۳ تا ۲۱ دی ماه خاطرنشان کرد: موضوع تایید یا رد صلاحیت داوطلبان پس از بررسی شکایت ها در هیات نظارت توسط فرماندار حوزه انتخابیه از 22 دی ماه تا 11 بهمن ماه امسال به داوطلبان ابلاغ خواهد شد.

رئیس ستاد انتخابات خراسان رضوی با بیان اینکه شکایات داوطلبان در دومین مرحله توسط شورای نگهبان از تاریخ 15 تا 21 بهمن ماه بررسی خواهد شد، گفت: اسامی قطعی نامزدهای یازدهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی 22 بهمن امسال به مراکز حوزه های انتخابیه اعلام شده و در همین تاریخ فرمانداران نسبت به اعلام اسامی اقدام خواهند کرد.

وی افزود: بازه زمانی تبلیغات نامزدهای انتخابات مجلس شورای اسلامی از 24 تا 30 بهمن ماه خواهد بود و از تاریخ اول اسفند ماه و یک روز قبل از برگزاری انتخابات، تبلیغات نامزدهای ممنوع است.

جعفری تاکید کرد: ممنوعیت تبلیغات نامزدهای انتخابات مجلس شورای اسلامی پس از اتمام مهلت تعیین شده بر اساس قانون، هم شامل فضای حقیقی و هم شامل فضای مجازی خواهد شد بنابراین تاکید داریم که داوطلبان از قانون عدول نکنند.

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استانداری خراسان رضوی با اشاره به برگزاری جلساتی با همه احزاب و دعوت از جریان های مختلف سیاسی برای مشارکت در انتخابات تاکید کرد: منشور همدلی تدوین شده و در اختیار احزاب قرار گرفته است و اکنون فرآیند بررسی آن در خانه احزاب درحال طی شدن است تا به زودی نهایی شود.

وی ادامه داد: حرکت ما در مسیر قانون خواهد بود و اینکه افراد یا احزابی بخواهند جریانی را مهندسی کنند، کاملا مردود است چرا که معتقدیم همه حرکت ها باید در جهت قانون باشد و ما هم به دنبال برگزاری انتخابات سالم هستیم تا هیچگونه شکایتی وجود نداشته باشد.

جعفری بیان کرد: مسئولان دولتی به عنوان مجریان و متولیان انتخابات، امانتداران مردم هستند و به منظور تحقق این مهم، کمیته نظارتی در ذیل ستاد انتخابات استان شکل گرفته است و فعالیت ها را پیش می برد.

رئیس ستاد انتخابات خراسان رضوی با بیان اینکه موضوع برگزاری انتخابات الکترونیک در استان هنوز ابلاغ نشده است، خاطرنشان کرد: اهراز هویت همه مشارکت کننده در انتخابات مجلس شورای اسلامی و میان دوره ای مجلس خبرگان رهبری قطعا الکترونیکی خواهد بود.

بر اساس اعلام جعفری، مدیر کل دفتر سیاسی و انتخابات استانداری به عنوان رئیس کمیته سیاسی، مدیرکل امنیتی استانداری به عنوان رئیس کمیته امنیتی، مدیرکل امور اداری و مالی استانداری به عنوان رئیس کمیته پشتیبانی، مدیرکل بازرسی، امور حقوقی و عملکرد استانداری به عنوان رئیس کمیته حقوقی، مدیرکل حراست استانداری به عنوان رئیس کمیته حراست و استعلامات، مدیر شبکه دولت استانداری به عنوان رئیس کمیته فناوری اطلاعات و مدیرکل روابط عمومی استانداری به عنوان رئیس کمیته اطلاع رسانی منصوب شده اند.

 

نظر شما